Hoi chihwahli,
Ik heb eerst een kant vlak geschaafd zodat ik met een kruishout een diepe scherpe snede aan de zijkanten en kopse kanten kan maken.
Het kruishout wat ik hiervoor gebruikt heb heeft een scherpe punt, geen mesje. Hierdoor wordt de snede ook wat breder.
Dit geeft een goed geleider voor de zaag.
De zaag is een oude Diston die op schulpen gezet is.
Ik heb hem zelf scherp gevijld. Dat is iets waar een hoop mensen tegenop zien, maar het was pas mijn derde keer dat ik een zaag vijl en hij gaat als de brandweer!! Gewoon een kwestie van een paar filmpjes bekijken en proberen.
En doordat hij mooi scherp is verloopt de zaag niet. Dat is wel een voordeel van zagen die je zelf scherp kan maken, je kan ervoor zorgen dat de zaag links als rechts even scherp blijft.
Met weggooi zagen heb je vaak dat een kant wat sneller slijt dan de andere en dan gaat hij altijd afwijken.
Tussendoor draai ik de plank om. dan ga ik weer vanaf de andere kant zagen. Want ik heb ontdekt dat de achterkant toch wat af kan wijken.
Ik stuur dus aan de kant die ik zie en waar ik de zaag in het hout duw. Dan ga ik flink schuin en draai dan de plank om om vanaf de andere kant weer verder te zagen. Netjes langs het lijntje.
Het plan is om in de nabije toekomst met een raamzaag te gaan zagen. Dan is het zaagblad strak gespannen en zal hij waarschijnlijk niet meer van de lijn weg willen lopen.
Zie ook wel de filmpjes van Casper Labarre en Tom Fidgen.