Ruim een jaar later....
Misschien leuk om te vertellen hoe het nu gegaan is met het hout en hoe het afgelopen is.
Nou -uit ervaring- kan ik nu zeggen dat het drogen van de beide soorten, de es en de esdoorn heel verschillend verloopt. Vooral de eerste periode is lastig. Het hout is uiteraard in de winter gezaagd. Zolang de temperaturen buiten (en binnen) laag zijn is het geen probleem, maar zodra het warmer wordt en uiteraard vooral warmer en vochtiger, wat in het voorjaar toch regelmatig voorkomt dan is het lastig.
De esdoorn is echt een lastige houtsoort die snel gaat schimmelen. Onder de dubbele vloer zit een ventilator en deze heb ik het eerste half jaar regelmatig aangezet, om schimmel te voorkomen. Daarnaast had ik nog en losse tafelventilator erbij gezet om vooral het onderste gedeelte van de stapel hout goed door te luchten.
De es droogt veel makkelijker en schimmelt dus niet zo snel.
Al met al is het drogen binnen in een schuur toch aardig goed gelukt! Maar als ik de keuze had, dan zou ik toch wel kiezen voor een kapschuur. Maar ja, soms moet je roeien met de riemen die je hebt he!
Het is echter nog niet afgelopen, het hout ligt nu prima binnen, droogt nog verder en ik laat het voorlopig rustig liggen en lekker verder drogen.