Driftende Hammer lintzaag

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Tuoh, jouw lintzaag is wel anders dan de Hammer. Die van jou heeft geen gleuf voor een verstekgeleider, waardoor het het evenwijdig afstellen van de tafel minder van belang is. Daarnaast is het afstelsysteem van de langsgeleider van de Hammer anders, waardoor (in tegenstelling tot bij jou) het afstellen van de langsgeleider meer werk is dan het afstellen van de tafel. De Hammer is een goede machine, maar conservatief in de doorontwikkeling. Een goedkopere lintzaag, zoals de Record Power Sabre 350, heeft wel de mogelijkheid om de langsgeleider snel en precies evenwijdig aan het zaaglint te zetten.

Om me er ook nog even mee te bemoeien :p: Ik vind juist de stelmogelijkheid van de langsgeleider bij Hammer heel makkelijk. Ik heb een N4400, daar moet je de stang waar de geleider op loop dmv van 2 draadeinden met 4 moeren erop stellen. Door voorzichtig aan de moeren te draaien kun je het perfect regelen.

IMG_4803 g.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Halvelings off-topic:

Weet dat de bevestiging van de langsgeleider niet onsterfelijk is... Toen ik relatief zware padoek poten wou inzagen met de tafel op 45° gekanteld, wou ik zeker zijn dat hij niet ging verschuiven dus had ik meer kracht gebruikt dan anders.

Resultaat:

20200507_112556.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Halvelings off-topic:

Weet dat de bevestiging van de langsgeleider niet onsterfelijk is... Toen ik relatief zware padoek poten wou inzagen met de tafel op 45° gekanteld, wou ik zeker zijn dat hij niet ging verschuiven dus had ik meer kracht gebruikt dan anders.

Resultaat:

Bekijk bijlage 96990

Das een zure! Beetje mosterd na de maaltijd, maar het principe vast is vast werkt meestal goed (overigens ga ik er meestal de mist mee in met als resultaat aan bovenstaand gelijke situaties...)
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Met het nieuwe zaaglint zaagt de lintzaag volgens mij helemaal goed. Op dit lint zie ik duidelijk de zetting van de tanden, terwijl de linten die ik had helemaal in een rechte lijn liggen. Misschien komt dat door mijn eigen onkunde met afstellen van de zijgeleiders. Bij deze staat het nu achter de tanden. Nu vooral meters maken.

Bedankt voor alle reacties, fijn dat hier zoveel kennis en ervaring is. :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Mogen we weten welk lint het precies is en wat het ongeveer kost? Zoals André al aangaf, goede linten zijn namelijk moeilijk te vinden.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Mogen we weten welk lint het precies is en wat het ongeveer kost? Zoals André al aangaf, goede linten zijn namelijk moeilijk te vinden.


Hierboven had ik het al genoemd, maar het komt bij Vos vandaan: https://www.vos.nu/nl/gereedschappen/lintzagen/ Dat zit bij mij in de buurt. Een 10mm standaard zaaglint was €26 excl. BTW. Eventueel kan ik mijn linten daar ook laten slijpen en zetten. Maar voorlopig doe ik het wel even hier mee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dat valt mee. Een bot lint hoeft niet noodzakelijk naar de slijperij. Je kan het ook eenvoudig zelf bijvijlen. Een klusje van een half uur.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Het zou mij vooral gaan om het zetten, omdat dat volgens mij de reden is dat de andere linten niet goed zagen. Dat hoef ik niet zelf te proberen met zo'n zaak in de buurt die dat voor me kan doen, of waar ik nieuwe linten kan kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Zetten hoeft niet bij iedere slijpbeurt. Tenzij je iets geraakt hebt wat geen hout is. Zetten moet pas als het lint terug gaat driften.
Slijpen is eigenlijk ook een groot woord.Eerder een aaitje met de vijl.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Zetten hoeft niet bij iedere slijpbeurt. Tenzij je iets geraakt hebt wat geen hout is. Zetten moet pas als het lint terug gaat driften.
Slijpen is eigenlijk ook een groot woord.Eerder een aaitje met de vijl.

Dit topic gaat over een driftend zaagblad die niet te sturen is. Dat zaagblad is ook nog eens vrij nieuw. Probleem is volgens mij dus juist de zetting.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dit topic gaat over een driftend zaagblad die niet te sturen is. Dat zaagblad is ook nog eens vrij nieuw. Probleem is volgens mij dus juist de zetting.

Sorry voor het storen en het geven van raad die je niet nodig hebt.
Maar misschien lezen mensen mee die dezelfde problemen hebben, en deze bemerkingen wel op prijs stellen.
(Afgesloten hoofdstuk voor mij)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.