Draaibank upgrade - Stratos FU-230, Killinger KM 1450 SE, ...? Versie 2021.

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Het houtdraaivirus blijkt minstens zo hardnekkig als de "Long COVID" die mij parten speelt. Gelukkig gaat dat laatste de goede kant op, dus er is weer wat ruimte en energie om te draaien. Ik merk dat mijn Midi Pro inmiddels voor het zwaardere werk (grotere stukken, meer onbalans etc.) minder begint te voldoen, dus het is tijd voor een upgrade. Ik heb al even met Ronald gebeld natuurlijk, maar ik ben benieuwd hoe het wijze Woodworking.nl publiek hierover denkt.

Het laatste draadje wat ik terug kon vinden is inmiddels alweer enkele jaren oud, dus het leek me geen overdreven luxe om de vraag nog eens op tafel te leggen. Opties die ik overweeg:
  • Stratos FU-230. 2pk motor, 230mm centerhoogte, interessante optionele buitendraainrichting die weg te klappen is. Taiwanese makelij, maar Schulte lijkt z'n QC prima op orde te hebben, dus dat is niet direct een meerwaarde t.o.v. Killinger voor mij.
  • Killinger KM 1450 SE. Ook een 2pk motor (maar van Duitse makelij, net als de lagers), 200mm centerhoogte, andere banjo?
  • Killinger KM 1500 SE. Grotere broertje van bovenstaande, maar eigenlijk met z'n 1.9m te lang voor mijn kleine garage. Stukje duurder ook. Wel flink zwaarder en stabieler, wat een absoluut voordeel is. Maarja, 't ding is langer dan zelfs de Stratos XL...
  • Record Power? De grotere coronets lijken mij nog steeds wat fragiel vergeleken met de Stratos en Killinger...
  • Axminster? Een stuk minder interessant sinds Brexit, en geen dealer in de buurt.
Met de bank wil ik voornamelijk grotere diameters gaan draaien (vnl schalen, maar ook groter uitholwerk).

Wat zouden jullie me adviseren in de prijsklasse €2.000,- tot €3.000,-? Zie ik nog andere draaibanken over het hoofd? Als er een schip met geld binnenliep stond een Robust natuurlijk ook bovenaan het lijstje, maar dat zal er niet in zitten.

Dank alvast voor het meedenken! Oh, en mocht iemand mijn Midi Pro willen overnemen, neem gerust een kijkje in de verkoophoek van dit forum 🙃
 
Laatst bewerkt:

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Wat ik heb gehoord is dat de meeste onderdelen (uitgezonderd motor en lagers) ook uit Taiwan komen, maar dat de machine bij de gebroeders Steinert geassembleerd wordt. Made in Germany is dus inderdaad maar net hoe je dat definieert...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.449
539
Wat ik heb gehoord is dat de meeste onderdelen (uitgezonderd motor en lagers) ook uit Taiwan komen, maar dat de machine bij de gebroeders Steinert geassembleerd wordt. Made in Germany is dus inderdaad maar net hoe je dat definieert...
Waar heb je dat gehoord? De grote banken van Killinger zouden geen onderdelen uit het oosten hebben, volgens Killinger. Ze hebben zelf een montagehal. Over de kleinere banken weet ik niets, maar het lijkt mij straf dat die bij Steinert gemonteerd zouden zijn.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Je budget bepaalt de keuzevrijheid die je hebt: ik heb exact hetzelfde traject doorlopen nog niet zo heel lang geleden. Tweedehands kan ook, maar dan moet je het geluk hebben dat net die draaibank voorbij komt die je zoekt. Als je je budget verdubbeld, komt ook de Vicmarc in beeld: een prachtige compacte machine voor het leven. Ook ik heb naar de zwaardere Coronets gekeken en het toch niet gedaan. Als ik me goed herinner vanwege het laagste toerental dat mogelijk is. Belangrijk bij groot werk. Ik draai nu een tijd op de Stratos-FU230 (heb de buitendraai optie daarbij) en ben daar stik tevreden mee. De machine zit gewoon goed in elkaar.
ik geef wel eerlijk toe dat ik soms zit te dromen over het vervolg - inderdaad: als er een loterij of gulle gift voorbij komt…….en dan kijk ik naar de machines in het €4.000-€6.000 bereik. Dromen mag, er moet altijd iets te wensen blijven, nietwaar?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als ik het goed heb, is Killinger door Steinert overgenomen…..
Wat betreft de assemblage heb ik ook begrepen, dat de onderdelen voor een groot gedeelte uit het oosten komen en in Duitsland worden geassembleerd.
Dit wil dus niet zeggen dat de banken slechter zijn!
De service van Killinger moet ook geweldig zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je schrijft dat de lengte van de 1500 een probleem is, is kennelijk de lengte een selectiecriterium? Is er een maximum?

Ander vraagje: is er krachtstroom?
Laatste vraag: liever nieuw, of tijdloos gietijzer?

Voor dit bedrag is het waarschijnlijk, als je een beetje zoekt en geduld hebt, ook mogelijk een draaibank uit een hoger segment gebruikt te kopen.
 
Laatst bewerkt:

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Als je schrijft dat de lengte van de 1500 een probleem is, is kennelijk de lengte een selectiecriterium? Is er een maximum?

Ander vraagje: is er krachtstroom?
Laatste vraag: liever nieuw, of tijdloos gietijzer?

Voor dir bedrag is het waarschijnlijk, als je een beetje zoekt en geduld hebt, ook mogelijk een draaibank uit een hoger segment gebruikt te kopen.
Dat zijn goede vragen, dank! Helpt mij goed om scherp te krijgen wat ik nu precies zoek. Lengte is geen "hard" criterium maar de afmetingen spelen wel een rol. Ik werk in een halve garage met ~15m2 beschikbaar voor al het draaiwerk incl. afzuiging etc, dus een compacter formaat heeft mijn voorkeur. Tafelpoten krijg ik weinig verzoekjes voor, dus lengte is nog niet echt belangrijk :)

Geen krachtstroom, en door een foutje van de buurman die de naastliggende garage gebruikt zelfs geen 220V op het moment 😜 (maar dat is met een paar lasklemmen straks weer netjes opgelost).

Ik heb inderdaad naar goede tweedehands banken gekeken, zoals de grote Killinger die laatst voorbij kwam. Helaas was die echt een maatje te groot. Mijn voorkeur gaat uit naar nieuw, omdat ik bij pech liever gebruik maak van een goede leverancier dan dat ik zelf aan het repareren en opknappen ga. Dat vind ik ook wel leuk, maar de hobby blijft houtdraaien, en niet machines opknappen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.449
539
Mijn voorkeur gaat uit naar nieuw, omdat ik bij pech liever gebruik maak van een goede leverancier dan dat ik zelf aan het repareren en opknappen ga. Dat vind ik ook wel leuk, maar de hobby blijft houtdraaien, en niet machines opknappen.
Als je een nieuwe bank wil, en er niet graag aan sleutelt, dan zal het gemak bij het vervangen van de riem je bij de Stratos FU 230 toch meer charmeren dan bij de andere machines.

In verband met afmetingen had die grote Killinger geen verschil gemaakt. Je had dan wel een 400 kg machine

Groeten,
Ornament,
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben al diverse jaren een tevreden en blije gebruiker van de Killinger 1450 SE. Het loont de moeite om ook even over de grens te kijken. De prijzen kunnen aantrekkelijker zijn. Ik heb de mijne rechtstreeks bij Killinger gekocht. De prijzen staan niet vermeld op de website maar je kunt via de e-mail of telefonisch een offerte opvragen. De Geschäftsführer, Herr Michael Mühlhäuser is heel voorkomend en zal je met raad en daad bijstaan. Hij spreekt ook goed Engels. Groot voordeel is ook dat de draaibank thuis op de stoep wordt afgeleverd, vastgebout op een pallet en heeft vóór de levering een uur in de fabriek proefgedraaid. Bij andere leveranciers mag je de bank zelf ophalen en mogelijk ook nog zelf afmonteren.
Een ander adres is www.timmerveld.be met als eigenaar Paul Smeets. Paul heeft de vertegenwoordiging voor de Benelux en Noord-Frankrijk van Killinger.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dank voor jullie adviezen. Voor wat de grote Killinger aangaat, dat gaat dan om de 3100 vs. de 1500 neem ik aan, die is inderdaad even groot. De 1450 is een maatje kleiner dus zou wel goed passen.

De tip over de riemvervanging is een goede, ik begrijp inderdaad dat dat eenvoudiger is bij de Stratos. Ik ga me nog even goed oriënteren en hoop binnenkort tot een goede keuze te kunnen komen. Sowieso zal ik me aan welke van deze machines ook geen buil vallen...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die riem vervangen zou ik me niet zo druk over maken.
Zeker als je de bank voor hobby gebruikt, verwacht ik niet dat je deze vaak hoeft te wisselen, misschien zelfs wel nooit :cool:
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Oh ja, het is echt een beetje muggenziften nu, maar alle verschillen zijn goed om te weten. Centerhoogte, massa en evt de andere leunspaanconstructie zijn van groter belang. En subjectieve argumenten als gevoel zullen een rol spelen, dus ik ga beide bekijken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De houtdraaierij van Ronald Kanne heeft ook Killinger in het arssortiment.

M.vr.gr. Jan
De Robust is een namaak Oneway, en kwalitatief zeker niet tot de Oneway bank's level.

Het was het Amerikaanse antwoord voor een lagere kost bank dan de Oneway die in Amerika gemaakt word, Canada is nog steeds buitenlands voor hun, en ze jammeren nog steeds over de 33 mm spindle die Oneway heeft en niet wil veranderen voor hun.

De kleinere Oneway 1640 is een mooie maat bank die ook minder kost en zo'n 40 cm diameter swing heeft.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Ik heb de Stratos FU230 en ben daar prima tevreden mee.. geen ervaring met buitenboord draaien. Wel met Coring en dat is met 2 pk net aan mogelijk. Hoe zwaarder hoe beter. Een langer bed is fijn als je diepe vazen wilt uithollen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.