Draaibank met aardlek probleem

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.035
3.567
In nederland al jaren. In belgie voor nieuwe installaties ook al voor een groot deel.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
115
144
Vlijmen
kleine update na een halve dag nog wat testen. Ik heb alle kabels vervangen, maar ook dit geeft geen witte rook. Nog even dubbel gecheckt met een andere dc motor (wel minder watt), die doet het wel. Denk dat @SunRayes gelijk heeft dat de wikkelingen ergens ‘lekken’. Op 4 juni komt een kennis op bezoek en die neemt zn Megger mee, ben benieuwd of die concreet bevestiging kan geven. Zodra ik dan wat metingen heb gedaan kom ik weer met een update. dank allen voor het meedenken en de suggesties!

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
907
204
Wat mag met randaarde is in Nederland wat lastiger eenduidig te omschrijven als sommige mensen denken:
Randaarde is verplicht bij aanleg/renovatie na 1996, daarvoor was het alleen verplicht voor de "natte" groepen.

Dus als randaarde verplicht is:
- Een dubbel-geïsoleerd apparaat hoeft niet geaard te worden. Dergelijke apparatuur wordt gemerkt met een dubbel vierkantje, en heeft in het algemeen een aangegoten stekker zonder randaarde (bijv. boormachine).
- Contactdozen <32A moeten beveiligd worden met een 30mA aardlekschakelaar.
- Contactdozen >32A mogen beveiligd worden met een 300mA aardlekschakelaar.
- Apparatuur met een vaste aansluiting (dus zonder stekker) hoeft niet beveiligd te worden met een aardlekschakelaar, maar moet geïnstalleerd worden volgens de instructies van de fabrikant. Als de fabrikant aangeeft dat voor de veilige werking een aardlekschakelaar nodig is, dan moet deze alsnog toegepast worden.

Let op:
Een aardlekschakelaar mag al afschakelen bij de helft van zijn nominale waarde, maar moet uitschakelen op zijn nominale waarde. Bij afschakelen beneden of boven deze grenzen moet de schakelaar vervangen worden.
De schakeltijd van een aardlekschakelaar moet binnen de 300ms vallen.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
115
144
Vlijmen
Zoals beloofd nog een laatste update. Inmiddels de motor doorgemeten met een Megger, en inderdaad hij maakt ergens sluiting, jammer maar helaas. Ik ga op zoek naar een alternatieve motor om de draaibank weer werkend te krijgen.
heeft iemand hier toevallig ervaring met reserve onderdelen bij HBM, of iemand een passende motor liggen die ik mag overkopen?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.838
1.228
Riemst
als de regelgeving in NL geen 30 maar slechts 300mA voorschrijft, dan zou ik die buitenomgeving naar 300 omschakelen

in de omgekeerde richting: bij heel wat klanten heb ik aan het begin van de installatie 30 mA geplaatst
gewoon omdat hun installatie verderop geen onderscheid maakte tussen gewone vertrekken, en vertrekken waar 30 mA reglementair voorgeschreven is, omdat het een vochtige ruimte is

beste voorbeeld is een tijdens corona nieuw geplaatste sauna
klant - waar ik voor andere zaken kwam - had in die periode een concullega aangezocht om de elektriciteit te leggen
die heeft wel een automaat geplaatst
daarbij heeft hij over het hoofd gezien dat een 30 mA niet aanwezig was :oops:
sommige concullega's noem ik echt 'con'
en flamand betekent dat 'gek'
een andere klant, die uit nl uitgeweken is ;), voegde daar de verfijning 'petit con' aan toe
wat hij als 'sjoemelaar' vertaalde
Let op: het AREI is flink verandert in 2023 wat betreft aardlekschakelaars. Nu moet er per 8 kringen een differentieel van maximum 30 mA zijn. Enkel voor vast opgestelde toestellen mag de dif nog 300 mA zijn.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.424
3.508
Gaanderen
Waar je precies aan moet voldoen hangt ook af van de datum van de installatie. Het kan best zijn dat dit op moment van de installatie gewoon mocht. Ga je groot renoveren dan moet je de boel wel aanpassen. Heel simpel gezegd.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.107
2.543
Klein-Brabant, Vlaanderen
Weet je zeker dat alle 5 je groepen achter de aardlek zitten?
ieder zijn keuze
tegen klanten die weigerachtig tegenover een opfrissing van hun elektrische installatie staan, omdat ze reglementair (reglement van ooit) in orde zijn, zeg ik altijd 'de elektriciteit uit 1960 heeft mijn moeder zaliger overleefd - moeder is in 2023 aan wat anders overleden'
. . .

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.