Edit: Ik zie nu pas pagina 2, 3 en 4. Dus misschien is onderstaande niet relevant of al afgekaart.
Edit 2: En nu zie ook de datum van alle behalve het laatste bericht.... Mooie eerste post van mij
Hallo, ook ik ben geen constructeur. Daarom heb ik een constructeur ingehuurd om een soortgelijke vloer te laten toetsen.
Mijn situatie:
Overspanning: 3,12M1;
Kopmaat balk: 60x160mm ongeschaafd;
Materiaal: Vuren, klasse onbekend, derhalve als C18/CLS doorgerekend. Kun je gelijk stellen aan grenen met onbekende kwaliteitsklasse.
H.o.h: 540mmm.
Situatie: Vuren/grenen planken direct vernageld op balken. Gaf geen doorbuiging. Leek op een betonnenvloer wat betreft lopen.
Doel van de berekening:
Toetsen of het nieuwe pakket haalbaar is. Er moest namelijk een nieuwe afwerkvloer(zand-cement) op met vloerverwarming en keramische tegels. Extra gewicht ansich was al een uitdaging, daarnaast houdt keramisch materiaal niet van doorbuiging.
Gewicht nieuwe pakket:
Cementdekvloer + vloerverwarming + tegels: 170kg/m2.
Gerekende veranderlijke belasting(inboedel dus): 170 kg/m2.
Resultaat.
Voldoet niet! Want:
Buigt teveel door. Mag 12 mm doorbuigen(vind ik persoonlijk al veel). Buigt berekend 14 mm door. Dit wordt ervaren als een deinende vloer als er overheengelopen wordt.
Buigspanning(wat de vezels van hout max. aankunnen) te groot. Overschrijding van 14%.
Ik denk dat je dus wel kunt stellen dat je vloer NIET voldoet. Voor het gemak beredeneer ik dat jouw apparaten vergeleken kunnen worden met mijn nieuwe afwerkvloer.
Ideeën die bij ons voorbij zijn gekomen.
-Balken vervangen door betonnen balken met betonnenvloer. Broodjesligger vloer is geschikt hiervoor. Maar dat is op een zolder in een huis in gebruik dat onze begane grond terwijl alles toch al overhoop ligt. (Dit is bij ons dus gebeurt). Dat betekent tevens ook alle gaten opnieuw maken behalve de buitenste.
-Extra balken zoals boven gezegd is een optie. Gaten in de muur maken en inleggen is beter dan een onderslagbalk maken. (kopmaat aftekenen, hoeken boren, omtrek flexen zonder buiten de omtrek te komen, breekhamer erop, isolatie achter t gat verwijderen en naderhand opnieuw dichtpurren) Die onderslag kan een hoekprofiel zijn welke constructief verankerd wordt op de muur. Dat betekent in jouw geval tussen alle bestaande balken een hoekprofiel tegen de muur verankeren. Hoeveel bouten, welk type en hoelang is echt afhankelijk van je muur. Een beetje anker houdt meer dan nodig. Echter, niet iedere muur houdt dat anker!
-Mijn eigen idee om onder de balken, dwars een extra balk te plaatsen onder de balken was in ons geval ook een optie. Maar dat lijkt me in jouw situatie lastig met de onderliggende ruimten.
-Opdikken in de breedte is een niet efficiënte optie zoals hierboven al gesteld. Daarnaast lastig omdat het allemaal 100% constructief gekoppeld moet worden.
-Opdikken in de hoogte is een optie. Maar ook niet efficiënt(je probleem is de h.o.h.). Constructief is dat makkelijker dan zijdelings. Maar vergis je niet in de extra hoogte die benodigd is. En, waarschijnlijk krijg je door scheve hoogte/breedte verhoudig kiepnijgingen. Dat moet je dan weer opvangen met klossen/kruizen tussen de balken.