Draagkracht constructie stapelbed tussen 3 wanden?

RTF

Nieuw lid
13 okt 2020
2
0
Interessant forum! Deze vraag ook elders gesteld. maar mss hier beter op zijn plaats.
Weet iemand hoe je kan weten/berekenen wat de draagkracht is van een bepaalde constructie?

We hebben een stapelbed in ons chalet. Door vorige eigenaar zelf gemaakt. Werkt tot nu toe prima voor onze kinderen (nu 40 en 25 kg en liggen vaak ook met 2 bovenin te netflixen) Ik ben nu beetje aan het schilderen en wil de meubelpanelen van dat stapelbed vervangen door wat moderners.

Maar wat is het max gewicht dat deze constructie zou kunnen dragen?

Houtskeletbouw chalet
Bed zit geklemd tussen drie muren.
3 balkjes aan de muren geschroefd (in het hout achter de wand)
Voorkant (waar je instapt dus) is een balkje tussen de 2 uiteindes. Dit balkje zit niet direct in de wanden dus.
Meubelplaat aan de voorkant Zit vast met 2 hoekprofielen.
Erop ligt een gewone bedbodem en een matras.
De trap 'zweeft', hangt aan de 2 meubelpanelen en is dus geen steunpilaar
Afmetingen:190x80

Geen idee wat max draag gewicht is? Een gewoon houten stapelbed kan meestal 100-150kg aan?
kYMmwqTQXBx0szfJUWbBmL5t.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn, afhankelijk van de stijfheid van de muren (als je ze kan wegduwen/buigen is het verstandig koppelingen te maken met de overkant). Het instap deel dat niet aan de muur vast zit, is afhankelijk op hoeveel plekken en hoever van het uiteinde de laatste bevestiging zit.

Ik zou de bedbodem wel vastschroeven.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Je weet niet hoe het hout achter de schrootjes vast zit. Ze hebben als doel, om de schroten te bevestigen en niet om een dragende bedrand te kunnen houden. Zelf zou ik in de hoeken van de kamer een staander/poot plaatsen, zodat de latten die op de muur zit ook nog gedragen wordt door deze twee poten. Dat zou ik ook aan de voorkant doen. Dan heb je vrij eenvoudig meer zekerheid.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Daarom zeg ik. afhankelijk van de stijfheid van de muren. Die kan ik op internet niet beoordelen. Maar in de regel zal het goed gaan, als je de staanders van het houtskelet opzoekt.
 

RTF

Nieuw lid
13 okt 2020
2
0
Ja, geen idee hoe het achter de schroten eruit ziet? En met die loshalen ga ik me een hoop ellende op de hals halen vrees ik.
Ik ga jullie advies gewoon opvolgen. Beter te stevig dan een ongelukje.

zouden vier staanders voldoende zijn?
en welk formaat hiervoor te gebruiken?
Dat hoeft niet dik te zijn volgens mij toch?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In elke hoek een klein balkje/dikke lat is voldoende als je die dan ook aan de wand bevestigd. Op die manier is er alleen sprake van drukkracht naar beneden en dan kan hout heel veel hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.