Douglas tuinhuis + werkplaats

Kanon1966

Nieuw lid
14 aug 2021
1
1
Utrecht
Rustig boren, eerst niet teveel kracht zetten, en niet in de klopstand. Vaak breken de stenen als je de klop- of hamerstand gebruik.
Probeer ook in de midden van de steen te boren. Als je teveel op de zijkant boort heb je ook kans dat het fout gaat.
Beter is het natuurlijk om het goed uit te laten harden.
Een goede boor helpt hierbij ook heel véél. Zelf pak ik het liefste een steenboor met vier snijpunten op de kop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Balsjee
Het metselwerk heeft ondertussen een paar weken goed kunnen drogen. Ik heb de gaten (8mm) geboord met de accu boorhamer met inderdaad een boortje met 4 snijpunten. Ondertussen heb ik ongeveer de helft van de balken op de muren vastzitten en staan al 4 staanders. Op dit moment ben ik druk bezig met het maken van de verbindingen aan de ringbalken.
Ik zal morgen een paar fotootjes plaatsen:D
 
Onder het motto "Beter laat dan nooit"... hierbij de beloofde foto's.
Ondertussen bijna alle muurbalken geplaatst, 6 staanders geplaatst en al 3 ringbalken op de plek gehesen.240410387_1023517618409955_2697378624810323027_n.jpg
In de schuine hoek wil ik een raam over de hele breedte en hoogte plaatsen. Hierdoor kun je straks vanuit het tuinhuis rechtstreeks de tuin in kijken.
237799291_1037394013682334_6418880740082854969_n.jpg

Dit volledige gedeelte gaat straks mijn werkplaats worden. 9 meter lang en 4 meter breed. Hopelijk voldoende ruimte.
239741451_380502790363818_7318098871289788858_n.jpg
Het voorste paaltje aan de rechterkant staat nog niet definitief op zijn plek op deze foto. Ook wel een beetje te zien aan hoe schuin deze rakker op het moment staat.
240554971_188887046557900_5052944764747331427_n.jpg240608564_1453930384980521_7112214273895719926_n.jpg

De eerste 3 ringbalken geplaatst. Elk 5 meter lang en alleen bijna niet te plaatsen...en dan te bedenken dat ik nog 5 van deze knapen moet plaatsen..

240428786_415047046723028_2276645890692927229_n.jpg

Even de hoogte van het dak bepaald. Ik mag tot 3,5 meter nokhoogte gaan. Die gaan we ook proberen volledig te benutten uiteraard.
239334272_1018429648957338_5064621159027490350_n.jpg
En last but not least: Fotootje van de verbindingen op de palen. Elke ringbalk ligt met volle dikte 2 cm op de staander. Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg tevreden was over hoe de verbindingen pasten. Ik had immers geen mogelijk om alle droog te passen.

Nu verder met nog een hele reeks ringbalken (5 x 5 meter en 2 x 4 meter) en daarna gaan we beginnen met de nokbalken en spanten.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooie verbindingen. Hoe heb je die palen op de muur vastgezet?
 
Helaas nog niet:(
Afgelopen 2 weekenden wel flink opgeschoten. Met 2 man alle ringbalken en staanders geplaatst en gisteren ongeveer de helft van de dakbalken 4zijdig geschaafd. Ik heb de balken voor het dak via een veiling gekocht maar die waren dus nog ruw gezaagd. Vanavond en komende week ga ik alle 48 balken (tot nu toe) voorzien van een schuin kantje en een zwaluwstaart waarmee ze in de nokbalk vallen.
Ik hoop komende week/weekend alle onderdelen van het eerste dakdeel klaar te hebben zodat ik de week erna een deel kan monteren. Helaas heb ik de komende tijd wederom minder tijd vanwege de avond en nachtdiensten:(
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar
Misschien een domme vraag... Ik ben op dit moment bezig met het dakbeschot te plaatsen en ik wil graag isolatie aan de buitenzijde plaatsen. Nu was mijn idee als volgt:

1 dakbeschot
2 dampopenfolie
3 isolatie (PIR of XPS)
4 tengels
5 panlatten + pannen

Nu ben ik echter niet helemaal zeker over deze volgorde. Gaat dit op deze manier prima werken?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Ik heb bij mijn schuurdak:
* dakbeschot 18 mm underlayment/fins vuren
* isolatie 10 cm Vlaswol (irriteert niet) tussen 2x4 duims balkjes
* dampopen folie
* tengels, panlatten en pannen

Het duurde even voordat de pannen erop kwamen (enkele maanden), en de folie hield de isolatie droog.
Er kunnen nu ook geen beestjes in de isolatie komen. Maar dat is met PIR/XPS wellicht anders.
Je hoort ook vaak dat men aan de binnenzijde tussen isolatie en betimmering nog dampdichte folie doet, maar ik heb dat niet gedaan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
1 dakbeschot
2 dampopenfolie
3 isolatie (PIR of XPS)
4 tengels
5 panlatten + pannen

Nu ben ik echter niet helemaal zeker over deze volgorde. Gaat dit op deze manier prima werken?
dit is de beste opbouw, omdat je daardoor de isolatieschil zonder onderbreking kan leggen
het werkt ook makkelijker, omdat je geen isolatie tussen de draagstruktuur moet wringen
wel is het mij niet duidelijk hoe je de tengels vast zet
ik vermoed dat je door de isolatie tot in de draagstruktuur zal moeten schroeven
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Sowieso moet er aan de binnenkant van de isolatie (dus tussen dakbeschot en isolatie) een dampdichte folie, en juist damp-open aan de buitenkant (onder de tengels).
Dit omdat vocht wat binnen zit (ivm condensatie) niet in de isolatie mag trekken en het er juist naar buiten uit moet kunnen.

Maar net als ZotvanHout weet ik niet zeker of er bij deze specifieke isolatietypen wel folie nodig is, omdat deze (deels) vocht-ongevoelig zijn.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
PIR zelf fungeert niet als damprem. Dat is de eventuele aluminium laag. Deze moet dan getaped worden met alu tape.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
PIR zelf fungeert niet als damprem. Dat is de eventuele aluminium laag. Deze moet dan getaped worden met alu tape.
inderdaad
de pir die ik ken, heeft aan elke zijde een alu-laag
heb die ook al geplaatst
voor de dichtheid heb ik 2 pir-platen genomen die mekaar overlapten
bij de buitenste de naden met alu-plakband afgeplakt
voor een perfekte dichting kan je de platen - die reeds tand&groef zijn - met pur-schuim verlijmen
 
Sowieso moet er aan de binnenkant van de isolatie (dus tussen dakbeschot en isolatie) een dampdichte folie, en juist damp-open aan de buitenkant (onder de tengels).
Dit omdat vocht wat binnen zit (ivm condensatie) niet in de isolatie mag trekken en het er juist naar buiten uit moet kunnen.

Maar net als ZotvanHout weet ik niet zeker of er bij deze specifieke isolatietypen wel folie nodig is, omdat deze (deels) vocht-ongevoelig zijn.

Maar ik heb altijd begrepen dat vocht van binnenuit altijd weg moet kunnen?
Ik redeneerde als volgt: Het vocht zal op de koude isolatie condenseren aan de warme kant, dus op het dakbeschot. De folie die ik hier plaats zou het dakbeschot dan beschermen tegen dit condensatievocht?

De keuze van isolatie zal eerder naar XPS gaan dan naar PIR, ook ivm de kosten hiervan.
De tengels wilde ik dan inderdaad door de isolatie heen op de kepers vastschroeven
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ziet er erg mooi uit, alleen heb ik mijn vraagtekens over het hout wat koud op het metselwerk ligt.
Ben je niet bang dat vocht in de stenen (regen wat op word genomen door de stenen) het hout niet versneld laat rotten?
Kozijnen tegen muren worden meestal voorzien van loodmenie (zonder lood tegenwoordig) om het hout te beschermen tegen de zuren in de metselmortel, zeker nieuwe metsel werk, heb je hierbij stil gestaan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik redeneerde als volgt: Het vocht zal op de koude isolatie condenseren aan de warme kant, dus op het dakbeschot. De folie die ik hier plaats zou het dakbeschot dan beschermen tegen dit condensatievocht?
wanneer de binnenruimte warmer dan de buitenomgeving is, dan kan die in absolute waarden meer vocht bevatten dan de buitenomgeving
die warme en vochtige lucht dringt door de schil van de bouw
van zodra die op een diepte - lees ook temperatuur - komt, waar het vochtigheidsgehalte hoger is dan de daar koudere lucht kan dragen, krijg je condensatie
je moet er voor zorgen dat dat dauwpunt niet in je schil valt
hoe minder vocht van binnen naar buiten gaat, hoe verder het dauwpunt ligt
het dampscherm beperkt het doordringen van de vochtigheid
lees hier over het verschil tussen een dampscherm en een vochtregulerend dampscherm
xps heeft geen alu-buitenlaag, zou dus meer vocht door kunnen laten
edoch, welk hout denk je in deze opbouw (hier onder herhaald) te kunnen beschermen ?
vertrekkende van je folie
van binnen naar buiten zit daar de xps - die hoef je niet te beschermen - , en verder enkel de tengels + de pannenlatten - die zitten sowieso in de buitenomgeving
van buiten naar binnen zou je het indringende vocht kunnen beperken, maar in koudere perioden gaat het vocht van binnen naar buiten + ik veronderstel dat het dakbeschot naar de binnenruimte toe kan ademen
ik ga er van uit dat ook xps voldoende vochtONdoorlatend is, zodat een dampscherm amper meerwaarde heeft
je dient er wel op te letten dat je de xps perfekt plaatst
zelf zou ik in de voegen + kieren schuim spuiten

1635591270167.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.