Douglas tuinhuis + werkplaats

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zwelband en kit is mooi om het tocht dicht te maken, maar ik neem aan de de TS geen zwelband gaat plakken 20cm breed. Ik zou loodmenie schilderen aan de onderzijde van de balken, 2 banen zwelband en buiten + binnenkant afkitten. De muur aan de buitenzijden voorzien van een transparante vochtwerende laag zou ik dan ook doen (hydrofoberen).
 
Zwelband en kit is mooi om het tocht dicht te maken, maar ik neem aan de de TS geen zwelband gaat plakken 20cm breed. Ik zou loodmenie schilderen aan de onderzijde van de balken, 2 banen zwelband en buiten + binnenkant afkitten. De muur aan de buitenzijden voorzien van een transparante vochtwerende laag zou ik dan ook doen (hydrofoberen).
De balken op de muur zijn 3x geimpregneerd en van de onderzijde voorzien van DPC folie over de gehele breedte van de balk. Ook heb ik compriband gebruikt aan de randen van de balken.

Ik heb enkele jaren geleden bij mijn ouders dezelfde balken gebruikt zonder DPC of compri en daar liggen de balken eigenlijk altijd helemaal droog. Ik verwacht niet heel veel problemen van optrekkend vocht gezien de fundering behoorlijk waterdicht lijkt te zijn.

@ Zotvanhout. Het klopt inderdaad dat het dakbeschot van onder gewoon open is. Ik was echter bang dat het dakbeschot zou kunnen gaan rotten maar ik verwacht eigenlijk niet zo snel dat dit gaat gebeuren door condensatievocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vochtproblemen met condensatie komen door condens in de isolatie. Houtrot door slecht geplaatste isolatie komt niet door condensatie onder de isolatie (binnen of buiten), maar door condens dat uit de isolatie lekt. De isolatie is op dat ogenblik volledig verzadigd van water en dus waardeloos geworden. Je moet dus een dampscherm plaatsen aan de warme kant (dus naar binnen toe) om te voorkomen dat er waterdamp in de isolatie trekt en daar condenseert.
PIR en XPS hebben in principe geen damprem nodig aan de binnenkant.
Aftapen van platen met alutape is om een betere luchtdichtheid te verkrijgen, voor condens zou hij aan de binnenzijde moeten zitten wat niet altijd mogelijk is.
Aan de buitenzijde plaats je een onderdakfolie. Maar deze dient om regen en sneeuw die onder/door de pannen of leien waait tegen te houden en af te voeren.
Opbouw is dus:
- dakbeschot
- eventueel damprem, afhankelijk van het gekozen isolatiemateriaal
- isolatie
-onderdakfolie
-tengels
-panlatten
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick en rené13
Vochtproblemen met condensatie komen door condens in de isolatie. Houtrot door slecht geplaatste isolatie komt niet door condensatie onder de isolatie (binnen of buiten), maar door condens dat uit de isolatie lekt. De isolatie is op dat ogenblik volledig verzadigd van water en dus waardeloos geworden. Je moet dus een dampscherm plaatsen aan de warme kant (dus naar binnen toe) om te voorkomen dat er waterdamp in de isolatie trekt en daar condenseert.
PIR en XPS hebben in principe geen damprem nodig aan de binnenkant.
Aftapen van platen met alutape is om een betere luchtdichtheid te verkrijgen, voor condens zou hij aan de binnenzijde moeten zitten wat niet altijd mogelijk is.
Aan de buitenzijde plaats je een onderdakfolie. Maar deze dient om regen en sneeuw die onder/door de pannen of leien waait tegen te houden en af te voeren.
Opbouw is dus:
- dakbeschot
- eventueel damprem, afhankelijk van het gekozen isolatiemateriaal
- isolatie
-onderdakfolie
-tengels
-panlatten
Helemaal duidelijk! Ik denk dat dit dan ook de opbouw gaat worden. Het feit dat de gekozen isolatie niet perse een damprem aan de onderzijde nodig hebben laat ik even weg. Het is nu een kleine moeite om die extra folie te plaatsen dus dan doen we dat ook
 
De afgelopen maanden eigenlijk best wel stilgezeten... Slecht weer en weinig zin gehad helaas... Ik ben op dit moment bezig om alle kozijnen die ik gekocht heb op te knappen... Dus alle verf strippen, kitranden van de ramen verwijderen en vernieuwen, hang en sluitwerk verwijderen en schoonmaken en dan alles 3x in de lak gooien. Op de tweede foto zit een raam al tijdelijk op zijn plek om te kijken of ze passen.
Met 15 ramen , 6 dakramen en 3 dubbele deuren gaat daar helaas ontzettend veel tijd in zitten:(

Het voordeel is echter wel dat het dak helemaal dicht is en dat er dus (relatief) droog gewerkt kan worden.
Hieronder enkele foto's van hoe het er nu bij ligt. Ik hoop binnen 4-6 weken toch wel de ramen af te hebben en dan kan ik doorwerken om alle wanden dicht te zetten.20211203_154106.jpg20211207_120116.jpg20211104_123218.jpg20211104_123213.jpg20211104_123205.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.