Dorpel maken - technieken

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies/mening hebben over het volgende: in mijn woning moeten een aantal onderdorpels van ramen vernieuwd worden;ik heb hiervoor voor een mooie prijs een aantal stukken hardhout gevonden. Kopse maat is 100x1500, stevige dorpels dus. Vroeg me af hoe jullie het zouden aanpakken om het juiste profiel te krijgen, voornamelijk dan de aflopende kant van een dorpel. (Afloop van ongeveer 900 tot 700 over de breedte van de dorpel. Zie foto. Ik zou het eerste deel onder een hoek zagen op de tafel zaag (Max. Diepte 700). De rest zou ik of met geleidelijke snedes en dan uitbeitelen en schuren of met de handfrees doen (maar dan moeten de ‘trapjes’ weg geschaafd worden). Het zijn er een 6-tal dus ik zoek naar een efficiënte en veilige manier. Het de houtzagerij laten doen is ook een oplossing, maar wil er zelf ook van leren eigenlijk 😊.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 35AE9035-998C-4EA4-A445-8A8D6A726596.jpeg
    35AE9035-998C-4EA4-A445-8A8D6A726596.jpeg
    124,4 KB · Weergaven: 80

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
366
Alphen aan den Rijn
Kopse maat 110 x 1500 , dat zijn erg brede balken .
Het ligt er aan wat je kan en welke machines je tot je beschikking hebt .
Je zou het ook in een stuk vurenhout kunnen proberen en kijken of het lukt .

Succes Willem .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik hoop dat je het over een houtmaat van 10 bij 15 cm hebt? 100 bij 1500 mm zijn inderdaad flinke dorpels. Zaagdiepte van je zaag 700mm? 700 cm? Dat is een flinke zaag. Ik zou een plank tegen de zijkant schroeven, zodat je je schuine stuk op dezelfde diepte kan zagen en dan eerst het deel wegzagen waar je niet bij komt met de zaag. Dan de kleine zaagsnede om je sponning recht te maken en daarna het blok waar je wel bij kan er uit zagen. Gaat sneller dan je denkt. Als je meerdere zaagbladen op je as kan stapelen gaat het nog sneller. Daarna de bandschuurmachine er even over heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Terribel

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Dank voor de reacties alvast!
Ik was wat enthousiast met de nullen...100x150 en 70mm zaagdiepte...:)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
100 bij 1500 mm zijn inderdaad flinke dorpels.
tja . . . de precisie begint vanaf de start 🤣
Afloop van ongeveer 900 tot 700 over de breedte van de dorpel. Zie foto.
op die foto kan ik geen afloop zien
enkel een volledig rechte balk met een doorsnede in de vorm van een rechthoek
hoe lang worden die dorpels ?
kan je een doorsnede tekenen ?
op het begin + einde van de lange kant moet er een soort verhoging/schouder komen die niet afloopt ?
alternatief om een 'afloop' te maken is onder de balk een lat te schroeven op de dikte van de hoogte van de afloop, en dat geheel stapsgewijs door de vandikte te steken
een zaagsnede is veel minder glad
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
OK, gezien mijn dramatisch slechte verwoording (en vooral maatvoering) in vorige post heb ik het even uitgetekend, zie bijlage.

Excuses voor de verwarring :/
 

Bijlagen

  • Dorpel.png
    Dorpel.png
    18,3 KB · Weergaven: 73
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Excuses voor de verwarring :/
met 7 berichten van jou kunnen we nog niet verwachten dat je op topsnelheid zit

Afloop van ongeveer 900 tot 700 over de breedte van de dorpel.
ik vermoed dat ook hier telkens een '0' te veel staat

de doorsnede maakt veel duidelijker

dus over een breedte van 160 - 20 = 140 mm ga je van een dikte van 70 naar 90 mm
de oorspronkelijke balk is 100 dik

je moet al een groot zaagblad hebben om 140 mm te kunnen zagen

de meeste pragmatische oplossing is:
1) reep van 20 dik en 100 hoog van de balk zagen
2) een lat van 20 dik over de volledige lengte + aan de zijkant van de balk vastzetten (schroeven verzinken)
3) dat geheel door de vandikte steken
4) afgeschuinde balk + de reep geperst lijmen - vlak de lijmkanten voor een mooie verlijming

dat je in de oksel waterinsijpeling krijgt, is hoogstonwaarschijnlijk
op voorwaarde dat je niet oliet, maar lakt (opliggende laag !)

1628758369528.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Terribel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de vraagsteller een pro met een grote freesmachine was , dan had hij ook vast ons advies niet nodig.
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor jullie fijne reacties, ik leer hier echt van bij...
Het idee om eerst een stuk af te zagen en dan terug aan te plakken, daar had ik helemaal niet aan gedacht maar is een prima oplossing. Het zijn buitenkozijnen, maar over het 'lullig' :p randje zit de 'krans' van het schuifraam dus de oksel is in principe regenvrij. En ik ga ze lakken.

Een professionele freesmachine heb ik inderdaad niet (heb de RT0700 dus net een heel lichte frees, lijkt wel te lukken in dit hout).

Ik ga de technieken even uitproberen en kijken wat het vlotst werkt met de tools die ik heb.

Bedankt!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als dat laatste plaatje van zotvanhout klopt, dan kun je het aan twee kanten net aan zagen. Om het een beetje nauwkeurig te zagen, een mal maken. En met de zelfde mal kan het dan nog een keer door de vandikte voor een gladder resultaat.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
@boertje125 vermeldt 'tafelfrees' als antwoord op mijn vraag of dit met een bovenfrees zou kunnen
ik poog iets bij te leren
Ik denk dat je mij quote maar dat niet zo bedoeld. TS heeft een makita rt0700 geloof ik. Een geweldige maar lichte bovenfrees. Maar het voordeel is dat deze modulair is. Als je de kleine freesvoet op een lange plank met een gat monteerd. En de op het te frezen hout twee geleide latten schroeft zodat de juiste schuinte ontstaat..lijkt het mij te doen.

Je heb veel geduld een goed freesbitje nodig. En al het materiaal dat je voor het frezen al weg kun halen met een zaag is meegenomen .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zijn de originele uit één of twee delen? Het is best mogelijk dat de opstaande rand bij de oude ook een los deel is dat achteraf er tegen gezet is. Voordelen zat door het op deze manier te maken. Veel minder bewerkelijk, minder verlies en goedkopere afmetingen hout (hoe dikker het hout, hoe hoger de prijs per volume).
Uit een stuk frezen met een verticale freesmachine kan enkel als je een frees hebt met het juiste profiel. Dan heb je wel een flinke frees en dito machine.
Kwalitatief gaat het eindresultaat met een opgelijmde lat gelijk zijn. Als lijm wel een polymeerlijm zoals Woodmax of of PU kitlijm van Soudal gebruiken.
Is er ook een foto van de huidige toestand? Mogelijk zijn er details die niet op de tekening staan. Als het een volledige buitendorpel is die over het metselwerk heen steekt, zou ik er ook een druiprandje (gleuf) aan voorzien zodat water onmiddellijk naar beneden valt en niet te ver naar de muur loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.