Doosje voor whiskyglazen

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
288
190
Nijmegen
Een bevriende whiskyliefhebber was onlangs jarig kreeg van mij een setje glazen in een mooie verpakking.
Als extra uitdaging geen standaard kistje, maar eentje met een puzzel om het open te maken.

Materialen: Beuk met slaap, berkenplex, Noten, Eiken
Afwerking: Buitenkant Auro #129 (wasolie), binnenkant niet afgewerkt om luchtjes te voorkomen.

Het beuken is tot ong. 4mm dik gezaagd en verlijmd op 6mm berkenplex. de binnenkant is gefineerd met eiken. Na schaven kwam de totale dikte rond 9mm uit. De schuifjes idem dito, maar 3mm berkenplex gebruikt.
De schuifjes van de puzzel lopen in een zwaluwstaart groef. De groef is gefreesd en de schuifjes zijn op de zaagtafel gemaakt. Het was lastig om ze mooi passend te krijgen. Totdat ik er achter kwam dat de hoek van de frees niet 14 graden was zoals op de verpakking stond, maar eerder in de buurt van 12 graden.

Het volgende probleem was het uitbreken tijdens het maken van de groeven voor de ingelegde noten strips. Mijn best gedaan om dit op te lossen met losse stukjes. Al met al best OK gegaan.

Whiskydoosje_001.jpgWhiskydoosje_002.jpgWhiskydoosje_003.jpgWhiskydoosje_004.jpgWhiskydoosje_005.jpg

Foto's van het eindresultaat:

Whiskydoosje_006.jpgWhiskydoosje_007.jpg

Heb geprobeerd om een filmpje van het openen te posten, maar dat blijft te groot. Hopelijk geven de foto's hieronder een idee.

Whiskydoosje_008.jpgWhiskydoosje_009.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.