Doorgezakte dressoir repareren

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Mijn vrouw heeft een dressoir gekocht via marktplaats. Helaas blijkt hij aan de onderkant in het midden doorgezakt. Aan de achterkant lijkt het mee te vallen. Waarschijnlijk door de plaat aan de achterkant die de boel bij elkaar houdt. Maar de voorkant zit een golf in van circa 1 cm.

Ik dacht zelf dit op te lossen door een vergelijkbare poot in het midden te plaatsen. Alleen ben ik bang dat er teveel spanning op de bodemplaat komt. Het dressoir is gemaakt van geperst hout met fineer.

Is er iemand die een tip voor mij heeft hoe dit op te lossen?
 

Bijlagen

  • IMG_20210917_174856.jpg
    IMG_20210917_174856.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20210917_174842.jpg
    IMG_20210917_174842.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20210917_174823.jpg
    IMG_20210917_174823.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 70

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
In het dressoir,bij de sectie met laden en misschien ook bij elk deurtje zit vast een verticaal paneel.
Ik vermoed dat daar de onderkant van het dressoir aan hangt. Zitten die onder of boven misschien los?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het dressoir lijkt mij scheef getrokken niet zozeer doorgezakt. Om dat te controleren zou ik eerst diagonaal in het middenstuk meten of dat zo is. Als dat zo is dan wordt het een ander verhaal en heeft een pootje onder het midden niet het gewenste effect
 
  • Leuk
Waarderingen: jt1977

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
In het dressoir,bij de sectie met laden en misschien ook bij elk deurtje zit vast een verticaal paneel.
Ik vermoed dat daar de onderkant van het dressoir aan hangt. Zitten die onder of boven misschien los?
Rechts van de lades en links van het rechter deurtje zit een verticaal paneel. In het midden niet. Ik zou eventueel daar een verticaal paneel kunnen plaatsen. Maar ik zie nu dat bij de lades ook een golf in de onderpaneel zit. Volgende keer maar even mee als mijn vrouw een meubel koopt ;-)
Volgens mij heeft hij in een vochtige ruimte gestaan. Dan wordt het wat lastiger op te lossen of niet?
 

Bijlagen

  • IMG_20210917_183025.jpg
    IMG_20210917_183025.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20210917_183122.jpg
    IMG_20210917_183122.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 69

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Rechts van de lades en links van het rechter deurtje zit een verticaal paneel. In het midden niet. Ik zou eventueel daar een verticaal paneel kunnen plaatsen. Maar ik zie nu dat bij de lades ook een golf in de onderpaneel zit. Volgende keer maar even mee als mijn vrouw een meubel koopt ;-)
Volgens mij heeft hij in een vochtige ruimte gestaan. Dan wordt het wat lastiger op te lossen of niet?
Het dressoir is als een parallellogram vervormd 😳
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Vocht is niet zo best. Als het "alleen" beperkt is tot de onderste plaat dan zou je die kunnen vervangen.
Misschien dat de liggers van het onderstel nu door de vervormde plaat worden vervormd en weer bijtrekken.
Anders die ook vervangen. Maar goed, dat is wel allemaal serieus werk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Lijkt me eerder een gevalletje van overbelasting, dat ervoor heeft gezorgd dat je in de onderconstructie is doorgezakt. Je kunt kijken of je het kastje los kunt schroeven van het onderstel (dat lijkt wel van massief hout gemaakt). Als je de romp met lades en deuren los hebt, op een vlakke vloer/ondergrond zetten en dan nog een kijken hoe het met de kieren zit. Als dat er beter uit ziet,kun je je concentreren op het onderstel. Een vertikaal wandje in het midden erbij zetten zal niet veel soelaas geven, ben ik bang.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Het dressoir is als een parallellogram vervormd 😳

Lijkt me eerder een gevalletje van overbelasting, dat ervoor heeft gezorgd dat je in de onderconstructie is doorgezakt. Je kunt kijken of je het kastje los kunt schroeven van het onderstel (dat lijkt wel van massief hout gemaakt). Als je de romp met lades en deuren los hebt, op een vlakke vloer/ondergrond zetten en dan nog een kijken hoe het met de kieren zit. Als dat er beter uit ziet,kun je je concentreren op het onderstel. Een vertikaal wandje in het midden erbij zetten zal niet veel soelaas geven, ben ik bang.
Dat zou ook nog kunnen inderdaad dat hij te zwaar belast is geweest. Ik vind het alleen vreemd dat hij bij de linkerpoot ook is gezakt/golft. Alleen de pootjes zijn massief. Ik zal eens kijken of ik die los kan maken. Ik benieuwd of het zonder pootjes bij trekt.

Met een verticaal paneeltje ben ik bang dat dat de bovenkant ook gaat golven.

Ik dacht ook aan een (metalen) frame aan de onderkant die de onderkant recht trekt.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Vocht is niet zo best. Als het "alleen" beperkt is tot de onderste plaat dan zou je die kunnen vervangen.
Misschien dat de liggers van het onderstel nu door de vervormde plaat worden vervormd en weer bijtrekken.
Anders die ook vervangen. Maar goed, dat is wel allemaal serieus werk.
Ik vermoed een vochtige koude vloer die vooral het onderstel heeft aangetast. De onderste plaat en liggers zitten vastgelijmd. In het hele meubel zie ik geen schroef. Volgens mij wordt het uit elkaar halen wel een hele lastige klus. Tenminste, zodanig uit elkaar kan hij ook weer in elkaar kan 😁
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ten eerste vind ik het een mooi dressoir. Heeft veel van Deens design uit de jaren 50/60.

Dan zijn er verschillende opties.
1. Je laat het zo, als onderdeel van het leven van dit meubel.
2. Je verkoopt het weer.
3. Je maakt er een prachtig restauratie project van. Ikzelf zou denk ik voor dit laatste kiezen. Te beginnen met het scheiden van de kast en het onderstel. Mocht de kast inderdaad een parallellogram zijn geworden, dan is dit prima te verhelpen, waarbij ik mij in eerste instantie zou concentreren op de achterkant. Desgewenst aangevuld met driehoekjes die je aan de binnenkant op strategische plaatsen monteert/verlijmt. Zonder dat je daarbij de buitenkant aantast. Ik zou dit zelf met lamello’s doen.

Vervolgens het onderstel. Wellicht zelfs het dragende frame vervangen. voor het scheiden van frame en kast zou je aan de achterkant een poging kunnen wagen met een Japanse zaag.

Is er echter vocht in de meubelplaat gedrongen, waardoor er dikte verschillen ontstaan zijn, rest vrees ik optie 1 en 2.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe ziet de achterkant er uit? Misschien een paar foto's .
Kan je bodem omhoog drukken? Als de vervorming 'vast' is (geen verende doorbuiging) wordt het moeilijk om te herstellen.
Het is een mooi meubel, een herstelling lijkt me wel de moeite.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Ten eerste vind ik het een mooi dressoir. Heeft veel van Deens design uit de jaren 50/60.

Dan zijn er verschillende opties.
1. Je laat het zo, als onderdeel van het leven van dit meubel.
2. Je verkoopt het weer.
3. Je maakt er een prachtig restauratie project van. Ikzelf zou denk ik voor dit laatste kiezen. Te beginnen met het scheiden van de kast en het onderstel. Mocht de kast inderdaad een parallellogram zijn geworden, dan is dit prima te verhelpen, waarbij ik mij in eerste instantie zou concentreren op de achterkant. Desgewenst aangevuld met driehoekjes die je aan de binnenkant op strategische plaatsen monteert/verlijmt. Zonder dat je daarbij de buitenkant aantast. Ik zou dit zelf met lamello’s doen.

Vervolgens het onderstel. Wellicht zelfs het dragende frame vervangen. voor het scheiden van frame en kast zou je aan de achterkant een poging kunnen wagen met een Japanse zaag.

Is er echter vocht in de meubelplaat gedrongen, waardoor er dikte verschillen ontstaan zijn, rest vrees ik optie 1 en 2.
1.
Ten eerste vind ik het een mooi dressoir. Heeft veel van Deens design uit de jaren 50/60.

Dan zijn er verschillende opties.
1. Je laat het zo, als onderdeel van het leven van dit meubel.
2. Je verkoopt het weer.
3. Je maakt er een prachtig restauratie project van. Ikzelf zou denk ik voor dit laatste kiezen. Te beginnen met het scheiden van de kast en het onderstel. Mocht de kast inderdaad een parallellogram zijn geworden, dan is dit prima te verhelpen, waarbij ik mij in eerste instantie zou concentreren op de achterkant. Desgewenst aangevuld met driehoekjes die je aan de binnenkant op strategische plaatsen monteert/verlijmt. Zonder dat je daarbij de buitenkant aantast. Ik zou dit zelf met lamello’s doen.

Vervolgens het onderstel. Wellicht zelfs het dragende frame vervangen. voor het scheiden van frame en kast zou je aan de achterkant een poging kunnen wagen met een Japanse zaag.

Is er echter vocht in de meubelplaat gedrongen, waardoor er dikte verschillen ontstaan zijn, rest vrees ik optie 1 en 2.
Hey Mickel,

Ja klopt het is een vintage meubel. Omdat hij zo mooi is, loont het wel om te kijken of er nog wat aan te doen is. Alhoewel optie 1 of 2 wel het makkelijkst is 😁

Wat mij opvalt is dat de onderkant geen fineerlaag heeft. De rest van de kast heeft aan beide zijden een fineerlaag. Ik kan mij voorstellen dat het dan sneller gaat werken in een koude en vochtige omgeving. Het is vooral werken waar de plaat geen ondersteuning heeft. Er zijn in de plaat geen verdikkingen door vocht. Ik denk ook niet dat de kast een parallellogram is geworden. Het is vooral de onderste plaat die "golft".

Er is niet echt sprake van een frame aan de onderkant. De poten zitten aan de plaat en er loopt voor en achter een strook geperst hout met fineer. Zou het niet voldoende zijn de bodemplaat te vervangen? Dan wordt het nog wel lastig om de kanten te voorzien van dezelfde kantenband als de bovenste plaat :-(
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Hoe ziet de achterkant er uit? Misschien een paar foto's .
Kan je bodem omhoog drukken? Als de vervorming 'vast' is (geen verende doorbuiging) wordt het moeilijk om te herstellen.
Het is een mooi meubel, een herstelling lijkt me wel de moeite.
Achterkant lijkt aardig intact/recht. Ik zal later even kijken of het lukt een foto van de hele achterkant te maken.

Het veert niet heel erg mee. Ben ook bang dat wanneer ik er teveel spanning op breng, de plaat stuk gaat.
 

Bijlagen

  • IMG_20210918_093401.jpg
    IMG_20210918_093401.jpg
    37 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20210918_093454.jpg
    IMG_20210918_093454.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 33

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hmm,

Verder denkend.

een optie.

Twee (of drie, ook 1 in het midden) lengtes hoekijzer (L-profiel) achter die stroken , waarbij je op de uiteindes de dan zichtbare stukjes eraf flext. Op de strategische plaatsen bevestigen met slotboutjes, dus geheel door de plaat heen. Grote kans, dat je het dan weer voldoende vlak trekt. Bij dit vlak trekken kun je er voor kiezen, eerst grote lijmklemmen aan te brengen. Eventueel ruim de tijd er voor nemen en het klemproces over enkele dagen uit te smeren door de klemmen en de boutjes steeds iets verder aan te draaien. Mocht je niet zulke grote lijmklemmen hebben. Die zijn vast hier bij een forumlid te leen.

indien je de achterkant makkelijk kunt verwijderen, lukt het ook met veel kleine klemmen natuurlijk.
[object Object]
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hmm,

Verder denkend.

een optie.

Twee (of drie, ook 1 in het midden) lengtes hoekijzer (L-profiel) achter die stroken , waarbij je op de uiteindes de dan zichtbare stukjes eraf flext. Op de strategische plaatsen bevestigen met slotboutjes, dus geheel door de plaat heen. Grote kans, dat je het dan weer voldoende vlak trekt.
Als de plaat door vocht vervormd is, wordt het moeilijk om ze terug in het gareel te krijgen. Dan zit de buiging er mogelijk definitief in. Vervangen is dan de enige optie.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dat zou kunnen, maar dat weet je pas als je het onderzoekt. Je zou een lange balk kunnen nemen. Die aan de voorkant er onder klemmen en door de klemmen steeds iets meer aan te draaien, onderzoeken wat het doet. Mocht het zonder schade werken, kun je de hoekijzer optie toepassen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het parallellogram kan er ook op wijzen dat de kast (lang) op een (zeer) ongelijke vloer heeft gestaan. Wellicht is richten een mogelijkheid.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerlijk gezegd zie ik dat parallellogram niet. Dan zouden de deuren en laden moeten klemmen en er bovenaan een gelijkaardige opening zijn. Ik zie enkel een doorbuiging tussen de poten.
Het is een gewaagde constructie waar de volledige stijfheid door de achterplaat wordt behaald.Het is een behoorlijke overspanning tussen de poten en aan de voorkant is er eigenlijk weinig versteviging. Zware dingen in de kast en/of slechte opstelling lijken mij aan de oorzaak van de problemen te liggen. Er zit enkel een dunne regel onderste onderste plaat, maar veel heil tegen doorbuiging is daar niet van te verwachten.
Als er nog flexibiliteit in de onderste plaat zit, zou je die kunnen verstevigen. Indien definitief vervormd is enige oplossing een nieuwe plaat plaatsen. Is een uitdagende klus, maar het meubel lijkt mij wel de moeite om er aan te beginnen.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Dat zou kunnen, maar dat weet je pas als je het onderzoekt. Je zou een lange balk kunnen nemen. Die aan de voorkant er onder klemmen en door de klemmen steeds iets meer aan te draaien, onderzoeken wat het doet. Mocht het zonder schade werken, kun je de hoekijzer optie toepassen.
Dat is een goed idee! Ik ga dat proberen. Ik laat jullie weten of het is gelukt.

Mocht het niet gaan met de onderste plaat. Dan plaats ik in het midden een extra poot om te voorkomen dat hij nog meer doorzakt. De onderste lade wordt geklemd door de kromming van de onderkant. Ik kan ook nog een paar millimeter van de lade afzagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.