Domino's te zien door de Osmo hardwax heen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik had een bamboo 3-lagen paneel gekocht en een deel ervan (140x70cm) in 3 repen laten zagen. Uit het middelste paneel heb ik dan een stuk uitgezaagd om daar een inbouw stopcontact te plaatsen met deksel en wel zodanig dat de nerf van de bamboo zo veel mogelijk zou doorlopen, zie foto
De 3 panelen zijn dan met domino's (8x50) vastgezet.
IMG_3465.jpg
Na 3 lagen Osmo hardwax olie (de dunne versie nr. 1101), zie je nu, als je tegen het licht kijkt, een andere schijn daar waar de domino's geplaatst zijn. Je voelt geen verhoging daar waar de domino's zitten. Ik krijg de plekken niet zichtbaar op een foto.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
daar heb ik nergens iets van gemerkt
de buitenste lagen zijn 5mm dik, de domino (8mm) zit nu in in het middenstuk (10mm)
Toch lijkt de absorptie op de plaats van de domino's anders. Hoewel ik ook niet zou verwachten dat de lijm zo ver zou doordringen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bamboe is gras, geen hout. misschien heeft dat er wat mee te maken. Andere vezels of zo.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Mijn eerste gedachte was dat door de plaatsing van de domino de plaat toch iets naar buiten was gedrukt. Maar met 5mm dekking lijkt me dat toch niet de boosdoener.
Heb je nog een reststukje waar je een stukje van 5mm dik van kunt maken en daar op de helft lijm op smeert, en na droging aan de andere kant afwerken zoals bij de tafel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
daar heb ik nergens iets van gemerkt
de buitenste lagen zijn 5mm dik, de domino (8mm) zit nu in in het middenstuk (10mm)
8 mm is te dik voor een 20 mm plaat. De vuistregel is 1/3 van de dikte. Wat wil zeggen dat je met 6 mm domino’s zou moeten werken. Twee mm verschil lijkt weinig, maar zoals je gemerkt hebt zit je met 8 op ongeveer 1 mm van de buitenlaag & bamboe is qua structuur vrij open (snelgroeiend!), waardoor het ontstane doorschijnen (en eventueel aan of net onder de oppervlakte geraken van de lijm) kan ontstaan.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
8 mm is te dik voor een 20 mm plaat. De vuistregel is 1/3 van de dikte. Wat wil zeggen dat je met 6 mm domino’s zou moeten werken.
zoals je zelf zegt is dat een vuistregel, eerder gebaseerd op de oude vuistregel dat de pendikte 1/3 van de materiaaldikte zou moeten zijn, maar 7mm had ik niet liggen. Maar ja, achteraf zijn we altijd slimmer …..
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
plaat is 20mm dik, precies in het midden
Tja bij die dunne platen is dat helaas fout. Bij plaatmateriaal en dun massief is de stel regel 2/3 de onder het oppervlak zicht zijde dit geld ook oor lammelo’s anders loop je de kans op doortekenen van lamello’s en of domino’s. Dus nooit in het midden.
Bert heeft ook gelijk 8 MM domino’s op/in een 20 MM plaat is te dik, 6 MM was beter geweest.
maar dat is dus achteraf je zult er mee moeten leren leven.
wat je dus ziet is door tekening door de lijm die door de pers druk zich in het hout verspreid. Als je dus geen voldoende dekking hebt boven de domino ga je de lijm doorslag altijd zien.
Beter om de domino’s niet in de lijm te zetten maar dit is ook weer achteraf.

Volgende keer beter.
groetnis ,

Roland
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bamboe is gras, geen hout. misschien heeft dat er wat mee te maken. Andere vezels of zo.
Wel hout - geen boom ;-) De opbouw is dus idd wel heel anders. Er zijn bijvoorbeeld geen dwarscellen (straalcellen) en zo. En er zijn in een bamboeplaat heel veel lijmnaadjes. De strips worden uit een paal gezaagd en hebben, afhankelijk van de bamboesoort een dun laagje vaatbundels en daaronder merg. die vaatbundels lopen vrijwel recht zonder vertakkingen enzo. Bij sterke bamboe liggen de vaatbundels in de buitenste mm of zo ongeveer strak tegen elkaar, maar er zijn ook bamboesoorten waarbij zelfs de buitenste vaatbundels (wat ze bij hengelbouw -foutief- de 'power fibers' noemen- met merg opgevulde tussenruimtes hebben. Dat merg is min of meer poreus. Hoewel ik er van uitga dat zo'n verlijmde bamboeplaat helemaal geimpregneerd is met lijm (waarschijnlijk een ureum-formaldehyde hars) zou ik toch niet uitsluiten dat de 6 mm die je boven en onder de domino overhoudt niet helemaal ondoorlatend is. Zie je de domino's ook aan de onderkant van de plaat doorschemeren?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb ook weleens een theorie gelezen dat door het gebruik van de domino/lamello en lijm de oppervlakte van je materiaal (bij beperkte hoogte) een beetje gaat opzwellen en dat als je dan te snel na het lijmen gaat schuren je op de plek van de domino wat meer afneemt dan bij de rest. Als dan het water uit de lijm geheel is verdwenen dan krijg je op de plek van de domino een klein dipje dat je onder het juiste licht gaat zien.....

Lamello's zouden er nog iets meer last van hebben omdat die uitzetten....
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Geen hout, geen boom. Poaceae, Familie der grassen.
Tenminste, dat zegt mijn boekwerk over bamboe.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
tijdens de yoga les nog eens verder over nagedacht 😉, maar als het de lijm zou zijn, dan zou de de lijmnaad ook duidelijk zichtbaar moeten zijn en dat is niet het geval ..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als het goed is, is de lijmnaad zelf misschien 0,1 mm. Op de zijkant gezien is die domino 22 bij 50 mm. Maar het blijft gokken. Als je nog wat rest stukjes van die plaat hebt, zou het verhelderend kunnen zijn, als je wat testjes zou kunnen doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen hout, geen boom. Poaceae, Familie der grassen.
Tenminste, dat zegt mijn boekwerk over bamboe.
Definieer hout. In mijn context is hout een natuurlijk materiaal dat grotendeels bestaat uit cellulose en lignine. Binnen die definitie zijn bamboestengels hout. Dat de fysiologische structuur anders is is duidelijk - het zijn dat ook geen bomen maar grassen. 'Echte' bomen vind je alleen onder tweezaadlobbigen - grassen behoren tot de eenzaadlobbigen. Hout, iig binnen die definitie, vind je ook in eenzaadlobbigen, zie b.v. Monocotyledon - Wikipedia
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik denk @henkverhaar dat we het hier bij kunnen laten...
Dit kan een discussie opleveren die op de heeeeeele lange duur iets kan opleveren.
Echter, geen definitieve definitie van wat hout of gras is...
M.a.w. ik geef me over....:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.