Doel grote partij ayous onbehandeld/verduurzaamd

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
273
101
Twente
www.bronkhorstbuitenleven.nl
Recent een grote partij hout gekregen van een collega bedrijf die gestopt is met het bouwen van sauna's, nu verwerk ik bij mijn werkgever veel dubbel/trippel ayous profiel gevelbekleding in tuinkamers, maar ik beschik niet over zo'n machinepark om daar een profiel in te frezen, nu zie ik dat met een bovenfrees niet echt zitten, is hier iemand hier met ideeën?

Het gaat om onbehandeld en behandeld ayous (kopmaat 20x150mm) div lengtes +/- 4000mm

Kan er ook tuinbanken van maken maar weet niet of daar echt interesse in is, als vlonder plank is het hout echt te zacht.

Mocht iemand ook interesse hebben in wat planken sta ik daar ook voor open

Bijlagen

• Screenshot_20260618_155148_Gallery.jpg
    Screenshot_20260618_155148_Gallery.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 40

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
273
101
Twente
www.bronkhorstbuitenleven.nl
Screenshot_20260619_090908_Samsung Browser.jpg

Gaat om dit profiel, +/- 400m1

Zelf kan ik een meter of 6 gebruiken als schutting evt nog een tuinkast maar dan houdt t wel op.

Wel heb ik wel de juiste freesjes om het te kunnen, maar dit lijkt mij door vele handelingen best riskant om toch wat afwijkingen te krijgen met een bovenfrees, het moet er wel strak uitkomen, met een goede mal en aandruk rollen o.i.d zou het wellicht wel mogelijk zijn.

Van houten dobbers wist ik niet, ben dan ook niet echt een visser, wel leuk idee!
Maar ook met houtdraaien hier geen ervaring

Dan worden het heeel veel vierkante blokjes;-)

Misschien komen er nog meer goede ideeën voorbij

Bijlagen

• Screenshot_20260619_090908_Samsung Browser.jpg
    Screenshot_20260619_090908_Samsung Browser.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 13

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.472
4.396
Kan prima op een zaagtafel of een simpele spilfrees met een aan en afvoer tafel. Maar met zo veel meters is een aandrijver wel fijn.

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
439
32
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik wil toevallig net een houten schuur bouwen en ben op zoek naar gevelbekleding. Ik kan het verwerken want ik heb een spilfrees (geen aandrijver).
Maar hoe duurzaam is dit? Een deel van de schuur bouw ik tegen de garage van de buren en daar kan ik naderhand niet meer bij voor onderhoud.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.711
3.168
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een deel van de schuur bouw ik tegen de garage van de buren en daar kan ik naderhand niet meer bij voor onderhoud.
als de kant tegen de garage van de buren volledig beschut is, dan zie ik niet waar je op termijn een pb zou hebben
of de aangeboden ayous thermisch behandeld is, weet ik niet
bij houtinfo staat geen ayous

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.