Dit schaafje is wel een snoepje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.781
2.654
Terkaple
www.woodworking.nl
Klopt Wim, is hetzelfde model, waarschijnlijk ook uit dezelfde fabriek, volgens mij was het jubileum model wel een stukje duurder Hetzelfde model van Lie Nielsen kost € 160,-

De 102 is een slagje groter, allemaal prachtige schaafjes.

jaap

IMG_5305.jpeg

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.541
357
Torhout, België
Mooi schaafje inderdaad! Is dit dan met vouw boven (bevel up)? Ik zag het zo niet direct op foto en in omschrijving. Ziet er schattig uit, maar is het ook handig in gebruik met een beitel van slechts 22mm breed? Aan de andere kant wil je natuurlijk niet dat het schaafje te lomp wordt, anders kun je evengoed je nr.4 bovenhalen.

Ik zit namelijk al tijdje te kijken voor een handig blokschaafje. Zou ik niet beter voor de grotere broer gaan met lage schaafhoek?

Graag jullie advies :)

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.541
357
Torhout, België
Bridge city zal het nie worden voor mij. Plus ik ben gek op die bronzen schaafjes :) Ik denk toch dat de low angle (de 102) handigst zal zijn in gebruik. Iemand die zowel de 101 als 102 heeft en het verschil in gebruik kan toelichten?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.781
2.654
Terkaple
www.woodworking.nl
Bridge city zal het nie worden voor mij. Plus ik ben gek op die bronzen schaafjes :) Ik denk toch dat de low angle (de 102) handigst zal zijn in gebruik. Iemand die zowel de 101 als 102 heeft en het verschil in gebruik kan toelichten?
De 101 heet bij Lie Nielsen een vioolbouwers schaafje, de 102 is echt een schaafje wat je voor van alles kunt gebruiken. Ik gebruik zelf de 60 1/2, de verstelbare gietijzeren variant het meest. Heb wel zo'n kleine 101, al lang geleden gekocht omdat het zo'n prachtig klein schaafje is.
Ik denk dat je went aan je eigen gereedschap. Het is ondoenlijk om voor alles apart gereedschap te kopen, zo'n 102 en 60 1/2 leer je voor van alles te gebruiken. De bronzen 102 is niet zo veel duurder en als je maar 1 schaafje wilt aanschaffen zou dat mijn voorkeur zijn.

jaap

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.541
357
Torhout, België
De 101 heet bij Lie Nielsen een vioolbouwers schaafje, de 102 is echt een schaafje wat je voor van alles kunt gebruiken. Ik gebruik zelf de 60 1/2, de verstelbare gietijzeren variant het meest. Heb wel zo'n kleine 101, al lang geleden gekocht omdat het zo'n prachtig klein schaafje is.
Ik denk dat je went aan je eigen gereedschap. Het is ondoenlijk om voor alles apart gereedschap te kopen, zo'n 102 en 60 1/2 leer je voor van alles te gebruiken. De bronzen 102 is niet zo veel duurder en als je maar 1 schaafje wilt aanschaffen zou dat mijn voorkeur zijn.

jaap
Bedankt voor je advies, Jaap! De 102 is besteld!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.