Disston handzaag

48rmc

Post veel
2 dec 2021
838
335
Middelburg
Vandaag na werktijd een kringloop binnen gestapt 15 minuten voor sluitingstijd. Een mooie handzaag van Disston lag een beetje verscholen tussen een aantal kartonnen dozen geklemd. Het zaagblad is van fiks formaat en nog kaarsrecht. Na 5 euro te hebben afgerekend gelijk doorgereden naar mijn werkplaats, waarna ik het zaagblad heb ontdaan van zijn vliegroest en met Felder Metaal-Project spray ingevet. Voordat ik ging eten nog eventjes getest qua functionaliteit, zaagt als een tierelier, perfect haaks.

Bijlagen

• IMG_3592.jpeg
    IMG_3592.jpeg
    91,2 KB · Weergaven: 22
  • IMG_3591.jpeg
    IMG_3591.jpeg
    135,3 KB · Weergaven: 22
  • IMG_3589.jpeg
    IMG_3589.jpeg
    129,2 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3590.jpeg
    IMG_3590.jpeg
    73,8 KB · Weergaven: 25

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.599
3.892
Ik heb zo'n zaag zoals op het tweede plaatje van de link van wim. Met zo'n afgerond handvat met zo'n gat . Alleen het bovenste oortje is er ooit afgebroken. En al lang geleden, want het handvat is mooi rond gesleten en heeft overal het zelfde patina. Hij is 66 cm lang en is al flink wat in hoogte gekrompen. Zou hij echt al een jaar of 100 oud zijn? De krant waar hij in zit is een AD uit 2008. Dus de laatste jaren is hij niet meer gebruikt. Zo leer je nog eens wat.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.973
3.800
Gaanderen
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een meer afgerond handvat. Die twee handenversie, die chevy66 heeft, heb ik jaren geleden nagemaakt. Zit nu op een hele grote schulpzaag. Handvat prima gelukt ik heb echter een verkeerde hoek gebruikt om het handvat aan de zaag te zetten. Er valt niet fijn mee te zagen. Die komt na de verbouwing aan de beurt.
De oudere diston zagen hebben wel mooiere handvaten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.