Het “spel” dat zich tussen verkoper en koper afspeelt is denk ik met regels op het forum gewoonweg niet vast te leggen. Moet je ook niet willen. Het marktplein is een medium om verkoper en potentiele koper bij elkaar te brengen, een communicatie medium, en dat zou ook zo moeten blijven.
Een veilinghuis gaat verder, heeft meer rechten en plichten, en neemt de veiling ook waar voor verkopers. Daar rekenen ze echter ook geld voor. Zo’n constructie moet je op een forum al helemaal niet aan beginnen.
Waar het mij aan stoorde was vooral het gekibbel in de diverse topics, vooral ook door mensen die zelf geen interesse in een product hebben, maar eigenlijk net als op de rest van het forum lekker mee gaan keuvelen. Alleen de toonzettingn is vaak harder en onpersoonlijker, en dat lijkt mij niet nodig.
Ik start ook een discussiedraadje om de discussie uit de verkooptopics te halen en op zichzelf te zetten, maar het is maar net hoe alle gasten op dit forum daar zelf mee om gaan.
Ik denk dan ook dat er niet heel veel hoeft te veranderen, maar wat handreikingen kan nooit kwaad.
-Voor de moderater @jefmen in dit geval, zou ik adviseren een stukje standaardtekst te schrijven op een vriendelijke toon, openend met “bericht van het forumbeheer” om vooral duidelijk te maken dat het de moderator is die wat wil zeggen, en in dat stukje tekst kort de vereisten voor het plaatsen van de advertentie. Met copy/paste plaats je zo bij elke advertentie exact dezelfde tekst als de advertentie niet volledig is. Helder en wellicht minder dwingend/onvriendelijk.
-Plaats een apart subforum voor tips, of wat ook goed werkt op bijvoorbeeld het bbqforum een sticky topic met de tips naar marktplaats, dat ziet er zo uit:
-Geef advertenties ook een maximum tijd, en verwijder ze ook. Daar zit namelijk nog een groot voordeel aan. Als je nu de zoekfunctie van het forum gebruik komen veel resultaten uit het marktplein, terwijl er eigenlijk vrijwel nooit nuttige informatie in die topics staat. Dus niet alleen een slotje, maar na bijvoorbeeld een half jaar fysiek verwijderen. Komen er ook geen reacties op oude advertenties van mensen die iets via Google hebben gevonden.
-ga niet streng modereren, maar wel rechtvaardig. Dus iedereen die zich niet aan de regels houden zouden wel dezelfde reactie van het forumbeheer moeten krijgen, dan blijft het wel zo eerlijk voor iedereen. Als dat een eventuele tweede moderator vereist is dat iets wat het forumbeheer kan overwegen.
Dit zijn tips van mijn kant, het is volledig aan het forumbeheer als onze gastheer of ze hier iets mee willen doen. Mijn insteek is om de sfeer op het marktplein wat vriendelijker te houden, ik heb zelf al met plezier gekocht en verkocht hier, ook omdat het op de rest van het forum gemoedelijk discussieren is.