Dikte Berken Multiplex (600mm x 600mm en 100kg)

GGL

Nieuw lid
20 dec 2020
6
0
Hi woodworkers,

Ik ben bezig met een berken multiplex ontwerp voor een camper inrichting en ben op zoek naar de juiste dikte van het materiaal dat ik moet gaan bestellen.

Heb gezien dat blank berken multiplex vaak gebruikt wordt in de (zelf) camperbouw omwille van het gewicht en wij houden van een (fijne) blanke hout uitstraling.

De zwaarst belaste sectie is het zitstuk welke een grootte heeft van 600 mm bij 600 mm en waar een persoon van 100kg op moet kunnen zitten.

Welke dikte kunnen jullie met jullie ervaring me aanraden om een zo fijn mogelijke constructie te krijgen die toch stevig genoeg is zonder extra steunbalken ?

Voor mijn gevoel is 18mm te dik/log en hoop ik op 15 of zelfs op 12 uit te komen. Of moet ik toch aan een andere houtsoort ?

Alvast bedankt voor het meedenken
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als ik het goed begrijp is het een soort van losse deksel? Dat maakt het iets lastiger maar 60 bij 60cm is niet zo heel groot, ik denk dat 12mm met een beetje flex zou moeten kunnen.
 

GGL

Nieuw lid
20 dec 2020
6
0
Klopt, het idee is een soort deksel wat op alle vier de kanten steunt op een opstaande plank, zodat je onder de deksel een opbergruimte krijgt.

Weet uit ervaring dat 12 mm MDF zeker niet sterk genoeg is maar ken het berken multiplex nog niet en kan nergens de sterkte terugvinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
rondom ondesteund 60*60 kan makkelijk met 12 mm

hardhout triplex zoals ze voor boten gebruiken is stijver en sterker
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Populier is wel kwetsbaar. Dat kan wel als er een kussen ook ligt, maar alles waar je tegenaan kan schoppen, zou ik iets anders kiezen.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Volgens mij wordt in camper betimmeringen juist Populier multiplex gebruikt omdat Berkenplaat te zwaar is.

Fons
inderdaad,voor campers en bestelwageninrichting word meestal populier gebruikt in verband met het gewicht,vaak opgelijmd met laminaat of fineer om een “luxe” uitstraling te verkrijgen, het berken mtx is inderdaad veel sterker maar het gewicht speelt parten bij de inrichting om niet over het maximale mtm gaan
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Volgens mij wordt in camper betimmeringen juist Populier multiplex gebruikt omdat Berkenplaat te zwaar is.

Fons
Met een afwerklaag en niet kaal neem ik aan, want dat gaat op plekken met mechanische belasting echt niet goed.
Ik gebruimte het wel als onderconstructie om bijv met tapis te bekleden, idd lekker licht en dus makkelijk te transporteren en goed betaalbaar.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Ik heb een kast voor mijn (nogal lompe) zoontjes gemaakt van 18mm berken multiplex (wisaplex) en dat is echt heel stevig en licht geworden. Er zit ook een stuk van 9mm in en het verbaast me hoe stevig dat nog is.

Ik zou 12mm gezien het kleine formaat echt wel aandurven. Als je twijfelt hieraan kun je nog 2 strips hardhout onder de plank lijmen/schroeven ter extra versteviging.
 

GGL

Nieuw lid
20 dec 2020
6
0
Top! Dank voor jullie reacties. Nu denk ik toch aan berken 12mm met eventueel 15mm voor de zitvlakken, omdat mijn inrichting toch relatief klein is (transporter) en ik voornamelijk een blank houten uitstraling wil, zonder fineer erop. Als berken al deukt met alleen kijken is dat niets voor mij.
Iemand misschien nog een tip voor een lak/olie/beits die het berken mooi blank kan houden? Als dat mag op het forum natuurlijk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua lak, voor een transparante, stevige afwerking die je hout zo naturel mogelijk houdt: Skylt Original of Trae Lyx. Beiden zijn 2k-lakken op waterbasis, veel gebruikt als parketlak. Gebruik de zoekfunctie hier op het forum maar eens voor deze 2 lakken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Top! Dank voor jullie reacties. Nu denk ik toch aan berken 12mm met eventueel 15mm voor de zitvlakken, omdat mijn inrichting toch relatief klein is (transporter) en ik voornamelijk een blank houten uitstraling wil, zonder fineer erop. Als berken al deukt met alleen kijken is dat niets voor mij.
Iemand misschien nog een tip voor een lak/olie/beits die het berken mooi blank kan houden? Als dat mag op het forum natuurlijk.
Skylt ultramat of trae lyx lak geven een totaal onbewerkte uitstraling.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Het zitmeubilair in onze camper (Hymer) had deksels / zittingen van onbehandeld multiplex. Voor zover mijn herinneringen nog betrouwbaar zijn na 5+ jaar was dat 12 mm onbehandeld multiplex en eerder populier dan berken. Voordeel van een onbehandeld oppervlak is de stroefheid. De deksels zijn vlak en zodra je een beetje onderuit zakt beginnen op een glad vlak de kussens direct van de bank te glijden. Wij hadden er nog van die antislip matjes onder gelegd, hadden nogal beweeglijke kinderen... Wil je vanwege het gewicht op safe spelen, neem dan 15 mm.
Aflakken van de deksels is ook nergens voor nodig. Het is extra werk, extra investering en extra gewicht, terwijl je ze door de kussens volledig aan het zicht onttrekt.
Vochtinwerking? Het is een camper, geen boot. Uiteraard moeten de staande delen wel worden afgewerkt, die komen in het zicht en worden veelvuldig door je voeten geraakt (kleine ruimte).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan heel overdreven doen over de zachtheid van populieren multiplex.
Het valt best mee. Het gaat om de toepassing. Populieren multiplex is best taai.
Wij hebben in de werkplaats onder de werkbanken het als plinten gehad en ondanks dat er veel tegenaan is geschopt viel de schade reuze mee.
12 mm lijkt me dik genoeg voor 60 x 60 cm. Het zitgewicht van iemand van 100 kg is altijd minder.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Je kan heel overdreven doen over de zachtheid van populieren multiplex.
Het valt best mee. Het gaat om de toepassing. Populieren multiplex is best taai.
Wij hebben in de werkplaats onder de werkbanken het als plinten gehad en ondanks dat er veel tegenaan is geschopt viel de schade reuze mee.
12 mm lijkt me dik genoeg voor 60 x 60 cm. Het zitgewicht van iemand van 100 kg is altijd minder.
Ik kan het met mijn nagel indeuken, het is gewoon niet geschikt als belaste eindlaag met esthetische eisen.
Met een kussen afgedekt, met een toplaag of in een werkplaats is een andere zaak uiteraard. Maar dat was niet de vraag volgens mij?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.