@chevy66 Ik ken je niet goed genoeg, maar ik heb de indruk dat je een professional bent. Daarom zou ik een Mitutoyo kiezen.
Alle goedkope schuifmaten mankeren wel iets: oxidatie, batterijklepje, niet reproduceerbare metingen, noem maar op.
Je zit bij een digitale schuifmaat ook nog met het probleem van wanneer hij afrondt. Er is al gesteld 0.05 of 0,02 maar wanneer schakelt hij over naar de volgende maat?
Het liefste gebruik ik een schuifmaat met een klok er op. Nadeel is daar weer dat er vuil op de tandheugel komt en dat je geen inches kunt aflezen. Bovendien moet ik hem altijd op een onmogelijke manier vast houden tijdens het meten omdat ik linkshandig ben.
Tegenwoordig zijn er ook die inches in breuken kunnen aangeven. Zo eentje heb ik als gadget ooit bij HBM gekocht. Maar de batterij is er altijd uit omdat die leeg loopt. Voor mijn hobbymatige werk in hout gebruik ik uiteindelijk nog steeds mijn oudste Mitutoyo uit 1970. En 10 jaar terug heb ik er een Mitutoyo bij gekocht die met een ketting aan mijn metaaldraaibank vast zit. Samen met een stel micrometers.