Dieptestop voor handzaag zonder stalen rug (Depth stop for a spineless handsaw)

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
500
186
Beverwijk. Noord Holland
Bovengenoemde zoekopdracht gaf geen goed antwoord op mijn vraag.
Patent US1409048, bij Google patents, bracht me op het idee voor een dieptestop voor handzagen zonder een met stalen strip versterkte rug. Dus een gewone zaag of een gewone Japanse zaag, geen toffelzaag, kapzaag of dozuki. Voor het kleine werk gebruik ik een korte Japanse versie met verwisselbare bladen.

Voor een gewone handzaag of een Japanse zaag moet je dan gaten in het blad boren, voor een plaatje, om de diepteinstelling vast te zetten.
En ja, ik weet het, het kan ook met 2-zijdig tape of met lijmklemmen of papierklemmen.
Met magneten kan het ook, maar dan moet je meestal een zaag met een stalen rug hebben, waar de magneten tegenaan leunen.
Een dieptestop met kleine lijmklemmen vastzetten vond ik geen pretje. De lijmklemmen zijn meestal te groot en je zaag gaat slingeren door het gewicht er van (vind ik). Er zijn ook kleine 3D geprinte c-klemmen maar die zijn moeilijk te krijgen, veelal buitenland. En ik weet niet of ze sterk genoeg zijn.

Heb nu een ontwerp gemaakt als een soort omgekeerd werkende grote wasknijper met aan de onderkant aan één zijde een strookje hout of multiplex als dieptestop.De lengte van dit strookje is afhankelijk van de lengte van je gebruikte zaag.
Ik had geen voorbeeld dus het ging volgens het principe: al doende leert men of: met vallen en opstaan.
Met wat reststukken aluminium strip, 15 mm x 15 mm aluminium buis en boutjes M4 is het dit uiteindelijk geworden.
Wel heb ik bestaande en verkeerd geboorde gaten in de buis op de foto's even weggeverfd, anders werkt het misschien verwarrend.
IMG_6865a.jpgIMG_6864a.jpgIMG_6866.JPGIMG_6868b.jpg

Overigens weet ik dat dit allemaal te veel werk is voor een dieptestop, maar ik wilde het toch "even" uitproberen.

Tweede oplossing.
Twee aardbouten M6 (man) en wat vernikkeld draad van 5 mm van een flessenrek uit een oude ijskast.
Op het schroefdraad 4 carosserieringen m6 (2 grote en 2 extra grote ringen).
Het zaagblad daar tussenin en vervolgens klemmen dmv vleugelmoer.
Daarna diepte instellen dmv aandrukschroef op het stalen stukje rondstaf.
Het rondstaf zit geborgd, dmv secondelijm, in een stukje beukenhout met de lengte van de zaag.

Ik vond deze oplossing iets minder goed omdat bij het vastklemmen met de carosserieringen het zaagblad niet helemaal recht bleef. Misschien waren de ringen niet helemaal maatvast qua dikte. Dus misschien beter 2 stripjes van 2 mm dik ??
IMG_6870.JPG
IMG_6871.JPG

IMG_6873.JPG

IMG_6874a.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.