Diamant zaagblad voor hout

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@48rmc dat Canadese filmpje ook gekeken, misschien heeft hij de 2.0, @JonasLa heeft de 3.0 en daar staan in jouw eigen tabelletje duidelijke verschillen in afwerkingsresultaat...op ongeveer 4 minuten in het filmpje zit er een foutje in de getoonde snijkant (klopt niet helemaal, ik denk onbewust maar toch)
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
@48rmc dat Canadese filmpje ook gekeken, misschien heeft hij de 2.0, @JonasLa heeft de 3.0 en daar staan in jouw eigen tabelletje duidelijke verschillen in afwerkingsresultaat...op ongeveer 4 minuten in het filmpje zit er een foutje in de getoonde snijkant (klopt niet helemaal, ik denk onbewust maar toch)
Volgens mij is de diameter van de 2.0 precies 303mm. De 3.0 variant is 300mm. Als je het beeld stil zet van de canadees zie je duidelijk 300mm staan op het blad dus gaat het om de 3.0 uitvoering. Inderdaad scherp opgemerkt wat je 4 minuten in het filmpje betreft dit had ik pas gezien in de reactie's naar aanleiding van het filmpje
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Het 'foutje' op 4 minuten vind ik wel opvallend. Het getoonde reststuk geeft bedrieglijk een haast gepolijste indruk.
Er worden later in de video close-ups getoond die omwille van de extreem beperkte scherptediepte (opnieuw) een weinig zinvol beeld geven van de kwaliteit van de zaagsnede, maar op een screenshot gemaakt rond 10 minuten is de ruwheid wel zichtbaar, let op de witte lijntjes van het zaagblad die ongeveer parallel lopen met de rode lijn.

Screenshot 2022-12-26 at 23.24.04.png

Ik zal het zaagblad een van de dagen nog eens op de machine steken, een stukje zagen, foto's maken en ze hier posten.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Jonas dan mogen we toch wel stellen, dat dat Canadese filmpje, toch wel zeer misleidend is? Nogmaals dank voor je analytische bijdrage. Mocht je tijd hebben we zien je foto's met interesse tegemoet
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Toch nog eventjes terugkomend op Boertje125 terechte opmerking wellicht zijn de Felder en de Ake 300mm zaagbladen niet geheel identiek ondanks je dat in eerste instantie wel zou denken? Het Canadese filmpje heb ik een beetje mijn vraagtekens bij gekregen qua betrouwbaarheid, al lijkt me ondanks alles, toch het snijresultaat in zijn algemeenheid beter uit de bus te komen in vergelijking met die van Jonas. Het zou mooi zijn om iemand te spreken die zijn kennis wilt delen mbt de Felder variant, mocht dat zo zijn dan kunnen we een beter idee vormen in de verschillen tussen de Felder en de Ake.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
In bijlage bij dit bericht zitten de foto's die ik gisteren zelf gemaakt heb. Ik heb een Ecotools 60T Industrial blad als referentie genomen, dit is een zaagblad waar veel forumleden ervaring mee hebben.

Ik hoop dat de foto's illustreren wat ik eerder omschreef. Let niet op het lichtjes uitbreken van de onderste laag fineer bij de AKE, bij het teststukje van het Ecotools-blad is met de nerf meegezaagd terwijl bij de AKE haaks op de nerf gezaagd werd.
 

Bijlagen

  • IMG_8914.jpeg
    IMG_8914.jpeg
    128,2 KB · Weergaven: 42
  • IMG_8927.jpeg
    IMG_8927.jpeg
    84,4 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en vandikte

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
446
111
Middelburg
Dank Jonas de foto's zijn voor mij illustratief genoeg (hoop voor de rest ook?), de 3.0 valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, had meer van verwacht. Ik vraag me nog steeds af of die van Felder/Ake hetzelfde doet, mocht dit zo zijn dan is die canadees "goed" bezig,....goede jaarwisseling!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.