Dewalt DW1150 blijft bol schaven

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
die 1mm boven het messenblok staat precies zo in de handleiding.
dat ga ik niet afstrijden
feit is dat het messenblok je hout niet schaaft
het zijn enkel (de stand van ) de messen die dat doen
als de handleiding zegt dat de afvoertafel 1 mm boven het messenblok moet staan, dan betekent dat dat je per keer max 1 mm af kan halen
bij eender welke vlakschaaf worden afvoertafel en messen (niet het blok) op mekaar afgesteld

vanuit een ander oogpunt: heb je geen collega in de buurt die jou in praktijk kan helpen, of zelfs dezelfde machine heeft ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Volgens de handleiding dus wel, zie één van mijn vorige reacties. En die 1mm boven het messenblok staat precies zo in de handleiding. Ik kan ook niet echt een reden bedenken waarom dat belangrijk zou zijn, maar het staat wel vermeld.
Hoi,

Ik denk dat dit zo vermeld wordt om er zeker van te zijn dat de uitvoertafel
- niet onder de bovenkant van het messenblok wordt gesteld
- de messen niet een onwijs eind uit het messenblok steken.
Door het zo te beschrijven is de kans groot dat de uitvoertafel op de juiste hoogte wordt afgesteld en dat de messen maar een kleine 1.5 mm boven het messenblok uit steken.

Als de invoertafel ook maar een beetje kantelt als je er druk op zet, zoals bij klaasjandiederik, dan zou ik daar eens zoeken.
Misschien ook meten met een meetklok vastgezet op de uitvoertafel, of druk op invoertafel, de invoertafel laat bewegen.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
als de handleiding zegt dat de afvoertafel 1 mm boven het messenblok moet staan, dan betekent dat dat je per keer max 1 mm af kan halen
Ik denk dat deze conclusie niet logisch is omdat de messen verder uitsteken er altijd eerst hout wordt wegschaafd voordat het op de beitelas zou rusten, bovendien bepaalt de invoertafel hoeveel er vanaf wordt geschaafd
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
285
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik denk dat de 1mm t.o.v. de beitelas bedoeld is zodat het blad paralel staat aan de beitelas. Als je dan de messen stelt met een klein latje en de 3 tot 4mm methode staan de messen netjes recht in het messenblok. Als dat allemaal goed staat schaaf je netjes paralel op de juiste dikte aan de onderzijde.

Gr,
Martin
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Wilco Flier

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Als je twijfelt aan de rechtheid van je rij, zou je ook eens een metselkoord over de tafels kunnen spannen en met een voelermaat kunnen meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.