Dewalt DW1150 blijft bol schaven

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.779
449
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Mijn pas gekochte Dewalt DW1150 is een echte verademing vergeleken met de HBM 8" vlakvandiktebank die ik jaren gehad heb. Het is prettig dat de geleider dusdanig stevig is dat haaks ook echt haaks is en ook haaks blijft schaven. Echter ik loop er nu tegenaan dat bij het haaks schaven van planken de zijkanten wel haaks zijn, maar de lange zijde dus ongeveer 1 mm bol loopt. Bij het panelen maken heb ik dus kieren van 2mm aan beide zijden. De plank zelf is ongeveer 900mm en wordt volledig ondersteun door de bladen die in totaal 1000mm lang zijn.

Het is niet voor het eerste dat ik een VVD-bank afstel, maar ik krijg het niet goed. Ik heb al op het forum gezocht en die adviezen opgevolgd, op youtube filmpjes gekeken, de handleiding erbij en voor zover ik kan zien kloppen alle getallen:

Uitvoertafel 1mm boven de beitelrol (Dat is het nulpunt / vaste wereld voor het afstellen, stond in de handleiding).
Met een vlakke rei en voelermaten de in- en uitvoertafel ten opzichte van elkaar vlak afgesteld tot een max van 0,15mm, verder ben ik niet gegaan.
De beitels zodanig afgesteld dat ze een stalen latje 3 a 4mm verplaatsen (stond in de handleiding).

Volgens mij heb ik dan alle parameters te pakken om een goed resultaat te verkrijgen.
Toch blijven de planken er bol uitkomen... Erg frustrerend.

Zie hieronder wat foto's. Dit was het laatste resultaat Tussen de potloodstrepen is het lichtjes bol, buiten de potloodstrepen wordt het wat erger. Alle testresultaten daarvóór hadden een egalere boog met enkel in het midden een duidelijk contactvlak, dit lijkt al iets beter maar nog niet recht.

Foto nr 2 en 3 laten de speling links en rechts van de potloodstrepen zien.

Foto 3 laat de speling aan één zijde zien als ik de andere zijde samenknijp.

Met een paar halen met de handschaaf krijg ik het wel goed maar het moet gewoon goed direct vanaf de machine komen. Volgens mij heb ik de belangrijkste parameters correct, wat kan er nog meer fout gaan? Is het dan toch die 0,15mm van de tafels onderling? Geeft dat een afwijking van 1mm op 900mm plank?


1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
460
Almere
Staat je uitvoerblad gelijk aan je invoerblad? En als je dan instelt dat je er bv 2mm van af haalt dan ook 2 mm verschil in de tafels?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Kan het zijn dat de beitels net iets te hoog staan ?? Het lijkt erop alsof het een beetje misgaat op het moment dat je eerst alleen op het aanvoerblad drukt, wisselt naar de positie dat je zo'n beetje op het midden drukt en weer naar de positie op het einde dat je alleen op het afvoerblad drukt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
als is het goed begrijp steken jouw beitels maar iets van 1mm uit de schaafas
dat lijkt me erg weinig

als er in het midden meer wordt afgenomen staan de bladen /\ ten opzichten van elkaar
mischien is je rei niet vlak.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.779
449
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
als is het goed begrijp steken jouw beitels maar iets van 1mm uit de schaafas
dat lijkt me erg weinig

als er in het midden meer wordt afgenomen staan de bladen /\ ten opzichten van elkaar
mischien is je rei niet vlak.
1mm boven de beitelas leek mij inderdaad ook erg weinig en heb het al iets meer gedaan omdat anders de beitels niet in de groeven passen (niet diep genoeg). Dus dat klopt ergens al niet...
Toch wordt die mm wel vermeld in de handleiding, zie hieronder:
Dewalt DW1150.png
Een groot voordeel van deze machine is dat alles verstelbaar is. Er zitten tig bouten en moeren op en aan die voor hoogte- en zijdelingse verstelling. Dit is tegelijkertijd ook een groot nadeel. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar helemaal niet wist hoe de machine in te stellen wat sommige afstelbouten waren verdwenen. Punt is dat ik geen betrouwbare referenties meer heb en de beitelas de enige "vaste" wereld is waaraan ik de uitvoertafel kan afstellen.

als er in het midden meer wordt afgenomen staan de bladen /\ ten opzichten van elkaar
In het midden wordt minder afgenomen, want de planken staan bol, niet hol. Dus dan zouden de bladen zo \ / ten opzichte van elkaar moeten staan. Ik ga eens proberen ze tafels links en rechts op de uiterste punten omlaag te stellen, kijken of dat wat doet.

mischien is je rei niet vlak.
Dat is inderdaad een optie. Zou wel knap waardeloos zijn. Ik heb bij Baptist speciaal een rei aangeschaft voor het instellen van de tafels. Nu heb ik nog een rei nodig om te controleren of mijn rei vlak is... :LOL:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
In het midden wordt minder afgenomen, want de planken staan bol, niet hol.
ik probeer mij het over de tafels glijden van de planken voor te stellen
zou het kunnen dat de planken eerst op de aanvoertafel steunen & voor het midden over de messen komt op de afvoertafel ?
als de afvoertafel tov de aanvoertafel zo staat /__ , dan neem je met deze combinatie van doorvoeren + stand van de tafels in/vanaf het midden minder af
is de vraag of je tafels van links naar rechts vlak zijn, reeds gesteld ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Als het niet al te veel werk is zou ik experimenteren met het aanvoerblad, deze aan de invoer kant, dus niet bij de beitelas, iets lager stellen en eens kijken wat het effect is. Theoretisch gezien zou je bij dit probleem dan die kant uit moeten werken. Dergelijke oefeningen leveren je ook inzicht op over de werking van de machine. Ook zou ik dan even flink wat afnemen dus proberen 1à2 mm af te schaven.

Succes! Fons
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Met een paar halen met de handschaaf krijg ik het wel goed maar het moet gewoon goed direct vanaf de machine komen.
Misschien ben je gewoon te kritisch? Het is tenslotte alles behalve een meubelmakersmachine. DeWalt is van oudsher gewoon bedoeld voor de bouw, in tegenstelling tot Kity en Inca. Daarbij zijn je planken een slag langer dan de lengte van de machine zelf. Dat helpt gewoon ook niet mee. Zowel aan het begin als aan het einde van de schaafgang hangt de plank ver over de rand terwijl aan de andere kant een schaafmes hout staat af te nemen. Dat moet jij met je handen op een beperkt oppervlak stabiel zien te houden. Als je het wilt verbeteren, zou je wellicht eerst eens tafelverlenging kunnen proberen toe te passen.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
285
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Wilco,

Zelf heb ik een DW50. Deze is nog niet super goed afgesteld.
Ik zal vanavond eens kijken hoe de instellingen zijn.

Groeten,
Martin
Net ff snel gekeken. De uitvoertafel staat ongeveer op een mm hoger dan het messenblok. Ik heb wel gemerkt dat er wat speling zit op het mechanisme van de invoertafel o_O. Het komt erop neer dat de invoertafel een klein beetje naar voren en achter kan kantelen.
Dit kan een nog een lang topic worden......
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.779
449
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Misschien ben je gewoon te kritisch? Het is tenslotte alles behalve een meubelmakersmachine. DeWalt is van oudsher gewoon bedoeld voor de bouw, in tegenstelling tot Kity en Inca. Daarbij zijn je planken een slag langer dan de lengte van de machine zelf. Dat helpt gewoon ook niet mee. Zowel aan het begin als aan het einde van de schaafgang hangt de plank ver over de rand terwijl aan de andere kant een schaafmes hout staat af te nemen. Dat moet jij met je handen op een beperkt oppervlak stabiel zien te houden. Als je het wilt verbeteren, zou je wellicht eerst eens tafelverlenging kunnen proberen toe te passen.
Nee, ik ben zeker niet te kritisch. Als ik de opbouw van de machine bekijk en hoe die in elkaar zit (zeer degelijk) moet het haalbaar zijn om vlak hout te kunnen schaven. De testplanken zijn korter dan de machine lang is trouwens... Technisch is de machine zeker vergelijkbaar met die paar Inca's en Kity die ik gezien heb die ongeveer dezelfde leeftijd hadden. Het is niet reëel om een een paar mm speling op een meter lange plank af te schrijven als "acceptabel" voor een "bouwmachine". De machine is van 1996, lang voor de tijd dat DeWalt richting het grove bouwmaterieel ging.

Ergens zit er iets in wat maakt dat het niet goed gaat, maar ben er alleen nog niet achter hoe en waar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.779
449
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Net ff snel gekeken. De uitvoertafel staat ongeveer op een mm hoger dan het messenblok. Ik heb wel gemerkt dat er wat speling zit op het mechanisme van de invoertafel o_O. Het komt erop neer dat de invoertafel een klein beetje naar voren en achter kan kantelen.
Dit kan een nog een lang topic worden......
Die speling, kun je zo zien waar die vandaan komt? Bij mijn machine blijft de hoogteverstelling van de invoertafel ook iets 'hangen' soms. Ben er nog niet achter waar dit aan ligt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
op de bouwplaats wordt als heel lang niet meer vlak en haaks geschaafd
een aannemer met een machinale werkplaats (daar komen er steeds minder van) heeft echt niet een dergelijk licht machinetje staan daar staat een serieuze tafel van een meter of 4 of mischien wel een vierzijdige bank


die afwijking is niet acceptabel.
als de bladen vlak zijn moet het mogelijk zijn om ze goed in te stellen
als je het aanvoerblad aan de buitenkant een 0,5mm laat zakken zou hij min of meer recht moeten zijn uitgaande van de proefstukken
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.