deurkast dunner maken

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
Hallo,

Ik heb gewerkt aan een tussenmuur, maar heb een dom foutje gemaakt, en zou graag jullie advies horen.

Bij het maken van de deuropening moet er iets foutgelopen zijn, want ik merkte net bij het ophangen van de deur dat de opening in de breedte ongeveer 1mm te kort is (+ eventuele extra millimeters voor speling). De opening breder maken is iets wat ik liever niet wil doen, omdat de gehele muur al bekleed is met gipsplaten en dergelijke. Dat zou eigenlijk van nul beginnen zijn.

Daarom dacht ik de deurkast iets dunner te maken. Dat is een multiplex van 18mm dikte en 16cm breedte. Als ik deze aan de kant van het slot (dus niet aan de kant van het scharnier, waar de deur ophangt) bijvoorbeeld naar 15mm dikte kan brengen, is het probleem volgens mij opgelost.

Ik heb een tafelzaag, dus ik dacht aan het volgende:
  • Ofwel kan de ik tafelzaag op diepte 3mm instellen en geduldig strookjes zagen, zodat de hele plank uiteindelijk dunner wordt (en eventueel de kleine restjes met beitel verwijderen). Ik moet dan wel iets bedenken zodat de plank niet kan kantelen wanneer er al redelijk veel weggehaald is. Misschien tijdelijk een plaatje van 3mm lijmen aan de onderkant?
  • Ofwel kan ik de tafelzaag op max. diepte (ongveer 8,5cm) instellen en verticaal 3mm uithollen, en dat dus 2x. Ik dacht dat het zaagblad ongeveer 2.5mm dik is, dus met extra speling kom je dan ook op ongeveer 3mm uit. Ik moet dan wel een manier bedenken om de plank goed te knellen tegen de geleider.
Hoe zouden jullie dit aanpakken (in de kennis dat ik geen expert ben).

Alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Je kan toch de deur smaller zagen? Of begrijp ik het niet goed? Een deurkast is een kozijn?
 

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
Met deurkast bedoelde ik dus het volgende:
11920.jpg

Mijn plan was dus om aan de kant van het slot (hier rechts) de multiplex plank van 18mm naar 15mm te brengen.

Een nieuwe deurkast maken zie ik niet echt zitten, ik heb daar de mallen niet voor, en waarschijnlijk ook niet de juiste kopieerring voor de bovenfrees. Als het kan, zou ik willen vertrekken van mijn bestaande deurkast.

Het deurblad zelf 3mm smaller maken lijkt mij ook geen optie, want dan heb ik ook weer de juiste mal nodig om de uitsparing voor het slot weer dieper te maken.
 

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
Je kunt de deur toch aan de kant van de scharnieren 3mm smaller maken?
Dan moet je ook de uitsparingen voor de scharnieren ook 3mm dieper gaan maken. Ik heb nog niet vaak gewerkt met een bovenfrees, dus ik weet niet of mij dat goed, en vooral netjes, gaat lukken, eerlijk gezegd.

Uiteraard bestaan daar ook mallen voor, maar heb ik ook niet.
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
26
13
Wezep
Ik ging er gezien de afbeelding van uit dat je paumelles gebruikte maar als dat niet het geval is dan wel ja.
Als ze nu al op de goede plek zitten kom je met een scherpe bijtel een heel eind.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Maar als je een dunnere plank neemt, dan kom je ook aan de bovenkant weer te kort.
 

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
Ik denk dat ik toch geen voorstander ben om de deur zelf smaller te maken. Het is een tubespaan deur, ga ik dan niet de fineerlaag afzagen?

Zou het echt geen mogelijkheid zijn om de bestaande deurkast, en dus enkel aan de slotzijde (dus niet aan scharnierzijde of bovenstuk), van 18mm naar 15mm te brengen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Als je zijkant 3mm dunner wordt, dan is dus je bovenpaneel daarna 3mm te kort.
 

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
@Heyko

1/ welkom als nieuw lid
2/ je kan in je profiel jouw regio zetten
3/ als de afstand tot mij voor jou doenbaar is, dan steek ik deze week 1 of beide benen van de kast door mijn vandikte
Bedankt voor het aanbod! Ik ben van Zuid-Limburg, dus dat is wat ver voor mij, maar je brengt mij wel op het idee om een vandiktebank te gebruiken. Ik ben maar een beginner, dus was even deze tool uit het oog verloren.

Ik ga een aantal houthandels aanspreken of ze dit even kunnen doen. Ik vermoed dat ze dat wel willen tegen een kleine vergoeding. Hartelijk dank voor de tip!

Ik vraag mij wel 1 ding af: blijft de "andere" zijde, dus de zijde die niet geschaafd wordt, mooi na het schaven bij een vandiktebank? Ik kan mij voorstellen dat het object stevig geklemd wordt tijdens het schaafproces, geeft dat geen sporen?

Immers, de achterkant van de deurkast-plank gaat geschaafd moeten worden (aan de voorkant is er een groef voor de slaglat in te lijmen/spijkeren, anders moet deze weer uitgediept worden na het schaven), waardoor de voorkant, de zichtbare kant, dus best onbeschadigd blijft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben van Zuid-Limburg
altijd handig om dat in jouw profiel te zetten
jouw huidige vraag bevestigt dat
Ik ben maar een beginner
wij zijn allemaal ooit begonnen
en hopen dat daar pas binnen een héél lange tijd een einde aan komt
we zijn altijd nieuwsgierig naar de ervaringen en dromen van beginners . . .
Ik ga een aantal houthandels aanspreken of ze dit even kunnen doen.
NIET doen
die lieden moeten ook hun boterham verdienen
dus wordt het betalend
zeker wanneer je de deur niet bij hen gekocht hebt
op dit forum zitten een paar héél vriendelijke limburgers
die gaan jou zeker helpen
grijp die kans om collega's te leren kennen
en drink er een drupke op !
Ik vraag mij wel 1 ding af: blijft de "andere" zijde, dus de zijde die niet geschaafd wordt, mooi na het schaven bij een vandiktebank? Ik kan mij voorstellen dat het object stevig geklemd wordt tijdens het schaafproces, geeft dat geen sporen?
de niet-geschaafde zijde glijdt over de vandiktetafel
die komt er dus in principe ongehavend uit
de aandrijfas zit aan dezelfde kant als de schaafas
die zet soms zijn afdruk in de geschaafde kant, wanneer er te weinig afgenomen wordt, en het hout (te) zacht is
Immers, de achterkant van de deurkast-plank gaat geschaafd moeten worden (aan de voorkant is er een groef voor de slaglat in te lijmen/spijkeren, anders moet deze weer uitgediept worden na het schaven), waardoor de voorkant, de zichtbare kant, dus best onbeschadigd blijft.
ik verwacht geen enkel pb
hoogstens wat roest- of andere sporen wanneer de vandiktetafel niet zuiver is
ff zoetjes bijschuren
 

Heyko

Nieuw lid
9 sep 2024
9
1
Belgie (regio Borgloon)
Hartelijk dank voor de tips! Ik heb alvast mijn regio aangepast. Ben zeker geinteresseerd in een aanbod van iemand hier in de buurt, voor minstens een drupke uiteraard :D.

Nu vraag ik mij af, zou ik de plank (16cm breed) ook kunnen schaven met een elektrische eenhandschaaf (van zaagbreedte 8,2cm)? Voor een ander project zou ik een rubberwood paneel van ongeveer 45cmx100cmx30mm willen schaven, enkele millimeters er vanaf. Voor die breedte moet je al een serieuze/professionele vandiktebank hebben, denk ik dan.

Als ik zowel deze klus, als het dunner maken van het rubberwood paneel kan uitvoeren met een elektrische eenhandschaaf, heb ik misschien een goede reden gevonden om er toch zelf maar eentje aan te schaffen. Zou dat lukken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor een ander project zou ik een rubberwood paneel van ongeveer 45cmx100cmx30mm willen schaven, enkele millimeters er vanaf. Voor die breedte moet je al een serieuze/professionele vandiktebank hebben, denk ik dan.
een losstaande professionele vvd begint meestal bij 50 cm
Als ik zowel deze klus, als het dunner maken van het rubberwood paneel kan uitvoeren met een elektrische eenhandschaaf, heb ik misschien een goede reden gevonden om er toch zelf maar eentje aan te schaffen. Zou dat lukken?
zo'n schaaf is volgens mij voor het grove werk
de vlakheid van een vandikte kan je daarmee niet evenaren
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
13
2
Heerde
Wat ik zelf wel eens heb gedaan is planken(tafelbladen) vlak gefreesd met een bovenfrees.
Gaat natuurlijk wel behoorlijk wat tijd in zitten, en je zult iets van een geleider voor je bovenfrees in elkaar moeten knutselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyko

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.