Deuren kleding kast, welk materiaal?

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Best allen,
Ik ben een kledingkast aan het maken maar twijfel over het materiaal dat ik voor de deuren ga gebruiken. Ik zit te denken aan 18mm populieren multiplex (B/BB), ik wil de deuren wanneer klaar laten spuiten. Afmeting van de deuren word 550 x 2300mm. Zat ook te kijken naar Berken multiplex, maar buiten dat het volgens mij een flink stuk zwaarder is is het ook bijna 3 maal zo duur.

Graag hoor ik jullie advies.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Deuren hebben geen dragende functie. En als het dan ook nog spuitwerk wordt dan is MDF prima.
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Deuren hebben geen dragende functie. En als het dan ook nog spuitwerk wordt dan is MDF prima.
Maar word dat ook niet heel erg zwaar, 18mm MDF ten opzichte van populieren scheelt volgens mij behoorlijk in gewicht toch?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Best allen,
Ik ben een kledingkast aan het maken maar twijfel over het materiaal dat ik voor de deuren ga gebruiken. Ik zit te denken aan 18mm populieren multiplex (B/BB), ik wil de deuren wanneer klaar laten spuiten. Afmeting van de deuren word 550 x 2300mm. Zat ook te kijken naar Berken multiplex, maar buiten dat het volgens mij een flink stuk zwaarder is is het ook bijna 3 maal zo duur.

Graag hoor ik jullie advies.
Ik zou ook even naar de dikte kijken, dus minder dan 18mm of naar een "holle" deur, dus frame met daarop twee dunne bladen bv 3mm.
Ik heb nu twee stukken berken MPX in de maten en kwaliteit die je noemt, in de garage liggen. Idee was om daar een koof mee te maken, maar wordt nu toch anders.
Anyway, de stukken zijn loeizwaar en ik zou niet eens weten hoe ik ze "alleen" zou kunnen monteren icm (pot) scharnieren.
Ik weet niet wat jij voor een plaat B/BB populier MPX betaalt, maar ik heb net 60EUR incl BTW per plaat B/BB berken mPX betaald. Dat vond ik niet duur.
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
15mm dikte is wel het minste wat ik wil, met potscharnieren is dat volgens mij ook echt het minimum. Holle deuren vind ik niks en word gewoon ook weer een hoop meer werk en ik betwijfel of dat lichter als populier MPX zal worden.

60€ voor een plaat B/BB Berken is wel heel goedkoop, ik heb ze nog niet onder de 80€ gevonden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
60€ voor een plaat B/BB Berken is wel heel goedkoop, ik heb ze nog niet onder de 80€ gevonden.
los van het prijsverschil tussen populier & berken B/BB
als je ze laat spuiten in een kleur die de houtkleur verbergt, neem dan BB/BB
is een pak goedkoper
trouwens in de BB-kant van B/BB zitten ook herstellingen
tenzij met de spuiter overeengekomen, vul je die best op
met BB/BB heb je uiteraard 2 kanten om op te vullen, maar dat valt best mee
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
15mm dikte is wel het minste wat ik wil, met potscharnieren is dat volgens mij ook echt het minimum. Holle deuren vind ik niks en word gewoon ook weer een hoop meer werk en ik betwijfel of dat lichter als populier MPX zal worden.

60€ voor een plaat B/BB Berken is wel heel goedkoop, ik heb ze nog niet onder de 80€ gevonden.
Hoeveelheid werk valt denk ik wel mee. Strips zagen, frame maken met verstijvingen en dan alles lijmen en spijkeren. Ik denk dat je deur wel kunt halveren in gewicht.
Je kunt ook kijken of je een deur van onze Zweedse vrienden kunt nemen;) Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
15mm dikte is wel het minste wat ik wil, met potscharnieren is dat volgens mij ook echt het minimum. Holle deuren vind ik niks en word gewoon ook weer een hoop meer werk en ik betwijfel of dat lichter als populier MPX zal worden.

60€ voor een plaat B/BB Berken is wel heel goedkoop, ik heb ze nog niet onder de 80€ gevonden.
Ik had net de houthandel aan de lijn omdat ik nog vergeten was om een achterkant voor de kast te bestellen. Berken MPX is lastig te krijgen en was deze week met vorige week 20% in prijs gestegen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had net de houthandel aan de lijn omdat ik nog vergeten was om een achterkant voor de kast te bestellen.
hoe dik is die achterkant ?
hoe plaats je die ? er op, sponning, in een gleuf ? (uiteraard een vraag in de rand)
Berken MPX is lastig te krijgen en was deze week met vorige week 20% in prijs gestegen
is in nl de grote (hout)drooglegging gestart, en volgt de prijs het vraagxaanbod-mechanisme ?
heb het vluchtig opgezocht
jan 2020 was hier de particulierprijs voor een berken mpx bb/bb 18 mm 2.500x1.250 mm inderdaad 60 € btw in
opgelet: dit is 4B - wat ik bij verven ook aangeraden heb, omdat de herstellingen onder de verf verdwijnen
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Heb gisteren populier MPX besteld, 18mm voor de deuren en 9mm voor de achterkant, die hoeft niet zo dik want daar komen gipsplaten tegenaan en worden gestuct.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
hoe dik is die achterkant ?
hoe plaats je die ? er op, sponning, in een gleuf ? (uiteraard een vraag in de rand)

is in nl de grote (hout)drooglegging gestart, en volgt de prijs het vraagxaanbod-mechanisme ?
heb het vluchtig opgezocht
jan 2020 was hier de particulierprijs voor een berken mpx bb/bb 18 mm 2.500x1.250 mm inderdaad 60 € btw in
opgelet: dit is 4B - wat ik bij verven ook aangeraden heb, omdat de herstellingen onder de verf verdwijnen
Ik heb gekozen voor 5,6mm mahoniefineer in plaats van 3.5mm. De achterkant moet de boel alleen maar afdichten en de kast verstevigen om schranken te voorkomen. Alles verdwijnt uiteindelijk onder de verf, maar dit hadden ze liggen.
3,5mm had ook gekund, maar ik moet nog een paar nieuwe lades maken en dan is 5.6mm net wat steviger voor de bodems.
Voor de bevestiging ga ik voor quick and dirty, dus lijm en tacker. De achterkant bevestig ik pas op het laatst om zoveel mogelijk toegang te hebben tijdens het verven / spuiten
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.