deur frame maken. hoe stevigheid van frame garanderen?

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
15
0
Knesselare
Goedemiddag,

Ik heb een deur in mijn werkplaats waarvan het kader helemaal versleten is. Ik wil een nieuw deurkader maken. Ik heb sls balkjes van 39x89 die ik hiervoor wil gebruiken.
Om de stijlen aan elkaar vast te maken, had ik eerst aan een pen/gat verbinding gedacht. op de foto een voorbeeld hoe ik de pen/gat verbinding in gedachten heb.

Enigste probleem is dat de balk nogal breed is, en ik met mijn bovenfrees niet alles ga kunnen wegkrijgen.
Alternatief zou zijn dat ik de helft van de dikte afzaag, en deze op elkaar verlijm, evt. nog vastzet met nagels. Dat zou alleszins veel minder werk zijn.
Op het kader komen er dan houten pen/groef latten die ik zal recupereren van de bestaande deur.

Zou zo'n halfhoutverbinding stevig genoeg zijn?

gr,
Tom
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-06 om 15.08.02_1c1f87cd.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-06 om 15.08.02_1c1f87cd.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 29

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
386
137
Met een deurkader bedoel je een kozijn?
Ik denk een deur, niet het kozijn.
Laatste zin: Op het kader komen er dan houten pen/groef latten die ik zal recupereren van de bestaande deur. (Ik vermoed dat hier tong & groef bedoeld wordt)
Dus eigenlijk de opbouw van de gemiddelde poort.

Als de deur met bekleding wordt verstevigd, zou naar mijn idee een gelijmde halfhoutverbinding volstaan voor het frame. Eventueel aangevuld met een schoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.