detail Keukenkasten boven zonder paslat

rik

Post veel
8 nov 2010
792
151
Ik vind het wel interessant dat er nog niemand begonnen is over het kantelen van de kasten? Kasten staand opbouwen is een vervelend klusje en dat probeer ik zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer ik een corpus met stelpoten zou maken waarbij het geheel tot net plafond reikt, kan ik deze niet meer liggen in elkaar zetten omdat deze bij het overeind zetten tegen het plafond aan zou stoten.

Ik los dit op twee verschillende manieren op.

1 een plintenbak: een losse plintenbak kan eerst worden gebouwd en waterpas worden gesteld. De Corpussen kunnen dan op de plintenbak worden geschoven. Hierdoor hebben de corpussen geen stelpoten nodig en gaat het kantelen meestal nét goed. Nadeel is dat veel zwevend gelegde vloeren dusdanig slecht zijn aangelegd dat deze hoger liggen waar ze tegen de muren aan liggen. Daar pas ik de plintenbak op aan. Deze ligt dan waterpas. op het moment dat de kast hierbovenop geplaatst wordt zakt de zwevende vloer aan de muurkant een stuk waardoor de kast niet meer waterpas staat.... Als iemand (proffesionele) ervaring heeft hoe dit voorkomen kan worden hoor ik het graag.

2: Er komt een afwerkplint bovenop de korpussen en de deuren worden kamer hoog gemaakt. Dit is natuurlijk minder mooi, maar wel veel minder werk en daardoor wat prijs vriendelijker voor een klant.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.088
2.245
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout in eerdere berichten vertelden met de lat van 18 mm aan de bovenzijde zodat de deur in een kader ligt
dank om mijn bijdrage te vermelden
bovenaan heb ik geen lat gebruikt
de kast met inliggende deuren heb ik ter plaatse in mekaar gezet
uitsluitend met clamex'en van lamello (met een zeta ingefreesd)
nadien de poten omhoog gedraaid

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
Kast zonder poten rechtop zetten, dan middels vikingarmen of een palletwagen vlakbij de opstelplaats op hoogte zetten. Poten er ingedraaid onder zetten, palletwagen of vikingarmen verwijderen. Kast op zijn plek zetten, poten op hoogte draaien.

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
12
1
Bergeijk
ik zat eens te denken en heb wel een idee om dit te in mijn ogen makkelijker te maken, door een plintenbak te maken die aan de voorzijde open is zodat je bij je stelpoten kunt, aan de achterzijde twee multiplex latten als hoek in elkaar geschroefd om enigzins het doorbuigen van de plaat te voorkomen. dan zet je de plintenbak net iets te laag-schuif je je kast erop-en stel je heel de boel omhoog tegen het plafond, het stellen van een lange wand met enkel stelpoten onder de afzonderlijke kasten vind ik altijd een rotwerk om alles waterpas te krijgen, op deze manier zal het denk ik een stuk makkelijker gaan. dan kun je uiteindelijk met een schroefje van 3.5x40 je plintje tegen de kopse kant van de plintenbak schroeven aangezien je die toch niet ziet als je kast eroverheen steekt.1731704000620.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.088
2.245
Klein-Brabant, Vlaanderen
is een goed alternatief

bij mijn weten heb ik de plafondhoge kast gewoon ter plaatse met lamello-clamex'en in mekaar gezet
nadien iets verschoven om ze op haar definitieve plaats te zetten
ten slotte de stelpoten tot 2 cm hoger gedraaid

zit je hier écht mee in jouw maag, dan herbedenk ik voor hier de details

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
Zie boven voor de werkzijze, je kunt gewoon met standaard kasten aan de gang. Nog nooit een meubelmaker gezien die hier moeite mee had of bijzondere voorzieningen trof.

• Leuk
Waarderingen: ThijsVG

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.