Design rek voor in de keuken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij frezen met geleider en hulpstuk bij een smal werkstuk of aan de rand ervan, altijd een lat van dezelfde dikte er tegenaan leggen waar het hoogte-hulpstuk (om de machine stabiel te houden) op rust.
Ik vind het ideaal, de frees kan namelijk niet verlopen, wat wel kan als je deze niet genoeg tegen de lat drukt…
Dat is een goede tip!
Maar dat zou bij mij ook niet gewerkt hebben omdat ik het paneel over de rand van de tafel moest laten uitsteken. Bij een MFT zitten de klemmen voor het liniaal onder de tafel. Maar ik heb een tafel zonder gaten en moet de klemmen dus langs de tafel plaatsen werkstuk laten oversteken).
Maar het frezen langs een lat gaat prima als je goed oplet. In ieder geval tegenlopend frezen. Bijkomend voordeel was ook dat ik de geleidende lat eenvoudig kon stellen met behulp van een op breedte gezaagde lat. Ik moest veertien gleuven frezen en mezelf kennende zou een verkeerde maat zeker gebeuren (gisteren 89 ingesteld wat 98 moest zijn ). En zelfs met de geleide lat en maatlat nog fout gemaakt.Beide latten verwisseld hoewel ik het er met grote letters op had geschreven.
Alles is gefreesd en op één na past het van de eerste keer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nog een ganse middag geschuurd. Korrel 80, 120, 180, 220 en dan nog een keertje met de hand 240. Het lijkt glad te zijn tot er olie op wordt gezet.
6D68A0B0-3EF5-493D-9624-00F963176A86.jpeg
Kringetjes en strepen. Dus nogmaals opnieuw beginnen maar deze keer enkel met de hand. Zucht…
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zonder dit hulpstuk staat de frees niet horizontaal en stabiel. Maar zelfs met hulpstuk laat de stabiliteit de wensen over.
Dus maar op de gewone manier tegen een lat aan.
dienen dat zwarte hulpstuk en die stangen niet om de frees met de geleider te gebruiken ?
in het andere geval kan je de rechte kant van de zool van de frees nog altijd tegen de geleider zetten

1629662915428.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
dienen dat zwarte hulpstuk en die stangen niet om de frees met de geleider te gebruiken ?
in het andere geval kan je de rechte kant van de zool van de frees nog altijd tegen de geleider zetten

Bekijk bijlage 106814
Het linkse hulpstuk is voor de rail. Maar er is nog een klein onderdeel wat op de zool geschroefd moet worden.
1629663790830.png
Dat is voor de machine stabiel te houden. Maar ik kon dat niet gebruiken omdat ik op de rand van het werkstuk zat en geen extra deel langs het werkstuk kon leggen. Ik heb dan maar tegen een lat aan gefreesd wat ook prima werkt als je de machine goed onder controle houdt. Eerlijk gezegd had ik meer verwacht van het frezen met rail. Het is een iel systeem en niet erg stabiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Eerlijk gezegd had ik meer verwacht van het frezen met rail. Het is een iel systeem en niet erg stabiel.
Daar heb ik dan een andere mening over… Geleiderail goed op het werkstuk vastzetten met klemmen, dat hulpstuk op de zool op de juiste diepte zetten en ik heb een gleuf oid op een exacte afstand van de rail, zonder speling.

@ZotVanHout dat is inderdaad om de frees op de rail te gebruiken.
Je geeft aan anders de rechte kant van de freesvoet tegen een lat aan te houden? Ik heb juist altijd geleerd de ronde kant te gebruiken omdat die altijd even ver van het centrum van de freesbit af is. Bij de rechte kant heb je verschil als je de machine iets scheef tegen de lat aan houdt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij de rechte kant heb je verschil als je de machine iets scheef tegen de lat aan houdt?
terechte bemerking
met de bovenfrees werk ik weinig
heb wel een festool 1010, maar van andere merken heb ik geen kaas gegeten
ooit hoorde ik dat de festoolzool een rechte kant heeft, en de meeste andere frezen niet
heb jij een idee van de reden waarom ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Met welke machine en pads heb je geschuurd? Die kringen, zijn die niet gewoon veroorzaakt door vervuilde schuurpads? Ik zou opnieuw beginnen vanaf P120, excentrisch... Aandacht besteden aan de pads, en niet te snel door de korrels omhoog werken. (Iets waarin ik zelf soms ook zondig, om dan weer een korrel lager te moeten gaan..)

Ik heb overigens goede ervaringen met de Bosch rail en FSN OFA kit, ik heb er een OF1400 op gemonteerd. Voor een OF1010 zijn er standaard gaten voorzien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Schuurpads zijn proper. Volgens mij ligt het aan het de machine die niet helemaal goed aangedrukt is. Of het werkstuk dat gaat trillen. Ik denk dat ik voldoende lang geschuurd heb met iedere korrel. De kringetjes worden pas zichtbaar na het oliën en enkel onder een bepaalde hoek. Maar ik ben niet tevreden. Ik ga er nog eens over met de hand en hoop dat ik geen strepen trek. Iets minder kritisch kijken zal waarschijnlijk ook wel helpen...
Het systeem van Bosch om langs de rail te frezen lijkt me inderdaad beter en stabieler. Daar draagt het hulpstuk zelf op het werkstuk.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Kringetjes en strepen. Dus nogmaals opnieuw beginnen maar deze keer enkel met de hand. Zucht…
Gebruik je een stofzuiger op je schuurmachine? Dan zet je die best in de laagste stand. Anders zuigt de machine zich teveel vast en heb je meer kans op kringen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon eerst nog wat schaven zou ik zeggen..... het lijkt er eerder op dat je aan het schuren bent op een oppervlakte die niet vlak genoeg is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Schraapstaal heb ik al klaargelegd. Het stuk wat ik gisteren geolied heb kan ik niet meer schuren. Olie blijft in schuurpapier hangen.
De stofzuiger die te hard trekt kan inderdaad de oorzaak zijn (of toch voor een stuk). De machine plakt bij wijze van spreken tegen het hout. Deze in vervolg lager zetten.
Schaven gaat het niet worden. Machinaal gaat niet door de machine en met de hand wordt een probleem voor deze grote panelen met warrige stukken. En ik verlies dan ook teveel dikte.
Straks nog maar eens aan de slag!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Echt een knap eindresultaat (y) Is er trouwens een kleine link naar een ladder? Doet eraan denken nu ik de bovenkant zie
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een heel mooi rek geworden! En met zo'n werkstuk kan je haast niets anders dan schuren, maar gewoon met de hand even zoetschaven zou misschien ook kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.