Dat is een goede tip!Bij frezen met geleider en hulpstuk bij een smal werkstuk of aan de rand ervan, altijd een lat van dezelfde dikte er tegenaan leggen waar het hoogte-hulpstuk (om de machine stabiel te houden) op rust.
Ik vind het ideaal, de frees kan namelijk niet verlopen, wat wel kan als je deze niet genoeg tegen de lat drukt…
Maar dat zou bij mij ook niet gewerkt hebben omdat ik het paneel over de rand van de tafel moest laten uitsteken. Bij een MFT zitten de klemmen voor het liniaal onder de tafel. Maar ik heb een tafel zonder gaten en moet de klemmen dus langs de tafel plaatsen werkstuk laten oversteken).
Maar het frezen langs een lat gaat prima als je goed oplet. In ieder geval tegenlopend frezen. Bijkomend voordeel was ook dat ik de geleidende lat eenvoudig kon stellen met behulp van een op breedte gezaagde lat. Ik moest veertien gleuven frezen en mezelf kennende zou een verkeerde maat zeker gebeuren (gisteren 89 ingesteld wat 98 moest zijn ). En zelfs met de geleide lat en maatlat nog fout gemaakt.Beide latten verwisseld hoewel ik het er met grote letters op had geschreven.
Alles is gefreesd en op één na past het van de eerste keer.