Deep dive op Parkside gereedschap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Misschien is mijn titel een tikkeltje click bait -erig, maar het onderwerp is interessant. Een Duitse YouTuber heeft zich verdiept in de herkomst van de diverse Parkside (Lidl, dus) gereedschappen en producten. Zie:


In het kort samengevat: de vermelde bedrijven zijn voor een flink deel geen producenten, maar importeurs van in China gemaakte spullen.
Dani komt tot dit rijtje:
Conmetall Meister, een bedrijf uit de Würth-groep
Grizzly Tools (geen connectie met het US-bedrijf) - veel accugereedschap
Scheppach - elektrisch gereedschap
Kompernaß (voornamelijk een ontwikkelaar/importeur)
Baufix & Wilckens Farben (verfproducten)
Verder nog een 'eigen' bedrijf dat onder de paraplu van de eigenaar van Lidl valt, dat voornamelijk handgereedschap laat maken in China: OWIM.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
21
Kapellen (Antwerpen)
Jonas Winkler neemt er ook geregeld eentje onder de loep en een van de eerste dingen die hij daarbij bekijkt, is wie de fabrikant is. Na een tijdje ontdek je trouwens wel een patroon van dingen die de moeite waard zijn om als hobbyist met een (te) klein budget toch aan te schaffen en dingen (vaak van Grizzly) waar je beter zelfs zo een laag bedrag niet aan vergooit...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Mijn afkortzaag heb ik nu een aantal jaren en die wordt niet gespaard. Werkt prima.

Na heel veel jaren gebruikt te zijn had mijn Metabo BS 18 accuboormachine het opgegeven.
Aangezien ik de verbouwingen grotendeels achter de rug heb en dus minder te doen voor zo'n machine de Parkside 20V aangeschaft. Scheelde nogal wat eurootjes. Ik ben nog steeds verbaasd over de degelijke uitvoering en ergonomische vormgeving. Goede machine die ook het zware werk niet schuwt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
583
136
Had deze video ook al gezien. Wat Dani ook vertelt dat je soms enorm veel machines van een soort vindt, zo geeft hij bijv. aan dat 30 verschillende decoupeerzagen te vinden.
Ik denk ook dat er goede producten bij zijn (zeker wat betreft verhouding prijs/kwaliteit) maar door dit veelvoud lastig is om de goede/ beste te vinden.
Met de Performance lijn lijkt het mij dat men zich meer concentreert op een beperkt aantal machines per soort. Wat je leest aan ervaringen hierover (ook op dit forum) denk ik dat je je hieraan eigenlijk geen buil kunt vallen, zeker qua verhouding prijs/kwaliteit.

Zie de laatste tijd, met name bij Duitse YouTubers ook vaak het merk Vevor voorbijkomen. Ook zo’n merk wat in ieder geval voor mij tot voor kort onbekend was of misschien pas bestaat en een breed aantal produkten voert.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
Hoe groot is de kans dat je vanaf het begin fijn werkt met een stuk gereedschap. Ik denk meer kans met bijv. Makita, blauwe Bosch, Festool, Stihil, of . . . Het is maar wat je je veroorloven kunt op moment van aanschaf en hoeveel en hoe lang je denkt het te zullen gebruiken.

Vind je het niet erg om ooit weer eens een vervangend gereedschap te moeten kopen? De meesten niet vermoed ik maar ik vind het leuk dat ik gereedschap heb dat al 20 jaar oud is. Ik geniet er van dat het lang bij mij is. Soms gaat het zo ver dat ik het eigenlijk al lang had moeten weggooien. Maar ja die gereedschappen zijn ook aan mij gehecht vermoed ik. Ze gaan niet.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.