vermits een Deens ovalen tafel vast wel eens op mijn planning komt, ben ik alvast even in de theorie gedoken.
van de term Deens ovaal vind ik geen duidelijke definitie maar ik veronderstel zoals anderen hierboven dat het wiskundig gezien om een superellips gaat en dat de naam voortkomt uit het gebruik door Piet Hein (Deen).
theorie over superellips:
nl.wikipedia.org
formule:
met n=2 wordt dit een ellips. met daarenboven a=b een cirkel.
hoe groter n, hoe meer het een rechthoek (of vierkant) wordt.
Piet Hein heeft ze o.a. gebruikt als grondplan van een verkeersknooppunt in Stockholm.
en voor de Fritz Hansen superellips tafel.
welke waarde van n, a, b voor de tafel gebruikt zijn, vind ik nergens.
deze superellipsen lijken mij moeilijk te maken tenzij je de curve in een CNC kan programmeren.
een constructie met spijkers en een stang of touw komt op 1 of andere manier neer op een som van lengtes die constant blijft en, gezien de stelling van Piet Agoras, wordt dat dus iets met sommen van kwadraten, maw n=2, maw ellipsen of cirkels.
wat
@Musicus gedaan heeft met 4 spijkers op de hoekpunten van een rechthoek en een touw komt neer op ellips segmenten aan elkaar breien. een volledige ellips teken je met 2 spijkers en een touw. hier wordt telkens een ander paar spijkers ‘geactiveerd’ als brandpunten (2 op de lange zijde -> 2 op de diagonaal -> 2 op de korte zijde -> …).
de tafel van
@ErnstKuhne bestaat uit 4 cirkelsegmenten met identieke straal 2.500mm, binnen een rechthoek van 2.500x1.250mm met "hoeken" afgerond met cirkelsegmenten van 250mm.
zonder CNC lijkt zo’n een benadering met cirkelsegmenten mij het makkelijkst omdat je die met een freespasser kan maken.
de Fusion360 schets van
@Guido76 bestaat ook uit cirkelsegmenten en vertrekt van vastgelegde c=1.950 en h=100 voor de lange zijde en c=600 voor de korte, binnen een rechthoek van 2.200x1.000mm. daaruit volgen de stralen van de cirkelsegment, in dit geval verschillend voor de lange (~4800mm) en korte (750?, lijkt mij op zicht meer) kanten.
ik ga morgen eens proberen om deze varianten te tekenen op computer, dan wordt het wellicht wat duidelijker.