Deel je mening over duurzaamheid in de houtbewerkingsector!

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Maar daarmee negeer je een gebruiker ook als het over hout gaat. We hebben meer AI nodig als het vanzelf moet. Makkelijker is het als een ieder voor zichzelf besluit om niet te lezen/reageren. Maar dat lukt mij ook niet zo vaak
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Als 1 post iemand al het forum doet verlaten (die ook nog veel plezier van het forum zegt te hebben) heb je wel een hele dunne huid. Dat kan maar kom op. We denken echt niet allemaal hetzelfde en gelukkig maar want dan zou het pas heel saai worden. Ik ben blij dat ik een vriendengroep heb die enorm divers is en er geen 1 denkt zoals mij. :p Je spreekt elkaar af en toe even aan op het gedrag en als het uit de hand loopt grijpt een moderator wel in lijkt mij. Iemand die niet kent waar je online ruzie mee hebt staat misschien morgen naast je in de kroeg en bied je een biertje aan. Iets met keep an open mind. Niet gelijk de deur dichtgooien en in een bubble blijven hangen want daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.074
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers,

Een onderwerp wat veel los maakt, op een forum waar politiek en religie eigenijk geen plaats hebben.
Als het dan toch een keer voorbij komt, laten we er dan openlijk over discussiëren, respect hebben voor elkaars mening en daar niet veroordelend op reageren. Iemand een etiket opplakken omdat we het met haar of zijn mening moeten we hier ook niet doen. Reageer met feiten of een mening over het onderwerp.
Als forummers op Woodworking.nl hebben we een prachtige reputatie opgebouwd dat we zo respectvol met elkaar omgaan als het over onze hobby/beroep gaat.
Omdat het wel een waardevolle discussie is en uit respect voor de meningen hier, laat ik het nog even staan (of jullie moeten vinden dat we het verwijderen) en verplaats het naar de 'kantine'.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Lijkt me een wijze zienswijze. Door dingen onbespreekbaar te maken verdwijnen ze niet. Helaas is in de huidige tijd politiek ook een soort geloof geworden. Feiten lijken er niet meer toe te doen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Persoonlijk vind ik het verbranden van resthout geen hergebruik en zeker niet groen.
als je op die manier wilt verdedigen dat je productie processen niet geoptimaliseerd moeten worden dan kan je die zelfde redenatie toepassen op elke brandbare stof.
(om een voorbeeld te noemen plastic verpakking brand ook ontzetten goed)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Dat is het dus vaak wel, want je haalt er de benodigde energie uit voor je proces die anders alders gewonnen moet worden. Transport of andere verwerking is vaak veel scahdelijker, nog los van transport van energie.
Gebruik elders of ook bijv. hergebruik is vaak helemaal niet optimaal, er wordt vaak veel te ééndimensionaal gekeken. Biomassa is het ideale voorbeeld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Daar wordt in brussel hard aan gewerkt. Dure energie betekent geen kunstmest voor arme mensen. Geen kunstmest, lagere opbrengst, minder mensen. Echt eten is hier ook een stuk duurder geworden. Maar als je van een dollar per dag moet rondkomen, betekent dat een lege maag. Van te lang een lege maag ga je dood.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Of.....
We houden dit een hout forum en laten de politiek hier buiten?
verbazend dat een probleem dat ik ervaar als houtbewerker zo kan ontploffen. Het probleem is wat we denk ik allemaal wel herkennen. de kwaliteit van het hout is niet meer wat het was. de goede kwaliteit is inmiddels behoorlijk onbetaalbaar geworden. Net als bij andere zaken lijkt het dat we te veel consumeren. onderzoek om tot duurzaam gebruik van hout te komen is in ons aller belang. Dat overal in de wereld niet juist omgegaan wordt met hout of dat nu biomassa is, kappen voor bv sojaverbouw of andere niet duurzame bosbouw, is geen reden om maar niets te doen. Ondertussen zijn er al verschillende projecten waarbij rekening gehouden wordt met hergebruik van materialen. Op de afgelopen bouwbeurs waren best leuke voorbeelden te zien. Te weinig en het zal het tekort niet oplossen, onderzoek en anders denken kan helpen om meer oplossingen te vinden.
Ik heb geen behoefte aan een escalerende discussie dit geld denk ik voor de meesten op dit forum, denk en doe wat je wilt, hopelijk kijk je met een open blik naar mogelijkheden om ons kostbare hout zo goed mogelijk te gebruiken.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
verbazend dat een probleem dat ik ervaar als houtbewerker zo kan ontploffen. Het probleem is wat we denk ik allemaal wel herkennen. de kwaliteit van het hout is niet meer wat het was. de goede kwaliteit is inmiddels behoorlijk onbetaalbaar geworden. Net als bij andere zaken lijkt het dat we te veel consumeren. onderzoek om tot duurzaam gebruik van hout te komen is in ons aller belang. Dat overal in de wereld niet juist omgegaan wordt met hout of dat nu biomassa is, kappen voor bv sojaverbouw of andere niet duurzame bosbouw, is geen reden om maar niets te doen. Ondertussen zijn er al verschillende projecten waarbij rekening gehouden wordt met hergebruik van materialen. Op de afgelopen bouwbeurs waren best leuke voorbeelden te zien. Te weinig en het zal het tekort niet oplossen, onderzoek en anders denken kan helpen om meer oplossingen te vinden.
Ik heb geen behoefte aan een escalerende discussie dit geld denk ik voor de meesten op dit forum, denk en doe wat je wilt, hopelijk kijk je met een open blik naar mogelijkheden om ons kostbare hout zo goed mogelijk te gebruiken.

Ging mij voornamelijk om de richting dat het gesprek ging.
Iedereen heeft een mening en dat is goed.
Maar het hoofddoel van het forum in mijn beleving is het bezig zijn en delen van kennis/projecten etc. iets waarvoor we hier ons hebben aangemeld.

Dat er dingen niet goed gaan is geen geheim Iedereen merkt dat op hun eigen manier.
En ja je kan er voor kiezen dit topic niet te lezen als je het niet bevalt.

Persoonlijk vind ik het fijn om eens een forum/site etc. te bezoeken zonder dat er overal politiek bij betrokken word.

En dat is mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus, jelmer en Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.