De 'super surfacer'.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.003
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik volg al heel lang, met enorm plezier, deze man:

de rust en precisie waarmee hij van de gewoonste dingen kunstwerken maakt is echt absoluut geweldig, en ik ga graag met een hapje en drankje voor zijn video's zitten.

Heel regelmatig gebruikt hij een machine genaamd een 'super surfacer' en ik ben er wel eens eentje hier op WW tegengekomen (tegen een astronomisch bedrag). Ik vraag me vooral af 1) waarom we die buiten Japan zo weinig tegenkomen en 2) wat nu precies de reden is dat ze hem in Japan wél heel veel gebruiken. Het lijkt gewoon een veredelde automatische schaaf, maar er zal vast meer mee zijn.

Wie kan hier wat meer over zeggen?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.097
921
Enschede, Twente
Het is een heel slim apparaat dat weinig fijninstelling behoeft en een heel klein beetje materiaal weghaalt. Het is dus geen schaafmachine of vandikte. Mijn inschatting is dat het perfect past binnen de japanse houtbewerkingspraktijk, waarbij als eindhandeling de aftekensporen en vingerafdrukken enzovoorts verwijderd worden.
(Let ook op het in de werkplaats inpakken van het bewerkte hout, om het te beschermen tot en in het werk.)

In de video’s van Shogan zie je hem ook heel vaak op het werk hetzelfde doen met een kanna, de japanse schaaf.
Een andere Japanner die er eentje veel gebruikt is Ishitana.

NB Shogan heeft twee kanalen. Eentje in Japans en de tweede met een Engelse voice over. Die laatste lopen een paar maand achter op de eerste.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Ze zijn duur. Ze zijn alleen te gebruiken voor afwerking. Hier gaat het hout door de vandikte en daarna door de schuurmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Ze zeggen in het filmpje van de fabrikant dat je hem ook kan gebruiken voor hardhout. Zal mij benieuwen hoe veel meter azobe je kan doen voordat je moet slijpen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.893
3.225
Gaanderen
De duitse youtuber jonas winkler heeft er een, en enkele filmpje gemaakt,
Is Azobe hout? Ik wil het niet draaien en ook niet in de kachel hebben. Veel te veel kiezelzuur of zoiets.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Draaien weet ik niet, maar ik heb het graag in de kachel. Brand de hele nacht door en bijna geen as.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Een slingerzaag. heb ik er ook een stel van. Maar ik vind het precies stellen vaak te veel werk, dus doe ik meestal een paar sneden naast elkaar op de tafelzaag. Op de grote dewalt radiaal kan je wel makkelijk groeven voor kastplanken zagen.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Draaien weet ik niet, maar ik heb het graag in de kachel. Brand de hele nacht door en bijna geen as.
Het wel 40 jaar geleden, maar ik had een kennis die een mooie tegelkachel had gemaakt en voor weinig geld Azobe reststukken kocht bij een bedrijf in lemmer (tegenwoordig in Heerenveen). In een paar jaar zat de kachelpijp dicht met teer uit het hout. Was met veel kosten niet te redden, hij is overgestapt op een gewone houtkachel en geen Azobe meer.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat zijn heel andere dingen dat de Super Surfacer. Bij dit apparaat staat het mes stil en wordt het werkstuk er overheen gevoerd. Net of je je schaaf op de kop zet en het hout er overheen haal. Het enige draaiende zijn de doorvoerrollen.

Misschien helpt dit filmpje

jaap

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
213
85
Delft
Ze zijn duur. Ze zijn alleen te gebruiken voor afwerking. Hier gaat het hout door de vandikte en daarna door de schuurmachine.
Als dit sneller is dan schuren zie ik het nut wel. En azobe wordt toch nooit fijner afgewerkt dan even snel met de bandschuur toch? Dit is meer voor mooi zichtwerk ipv een schutting. Ik vind het gave apparaten maar denk dat het nog wel wat oefening en ervaring vraagt om met zo'n machine productie te draaien. In tegenstelling tot een schuurmachine. Misschien dat met eventuele nieuwe stof, herrie en trillingsregels er meer naar dit soort machines gekeken wordt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
205
43
Oss
Als dit sneller is dan schuren zie ik het nut wel. En azobe wordt toch nooit fijner afgewerkt dan even snel met de bandschuur toch? Dit is meer voor mooi zichtwerk ipv een schutting. Ik vind het gave apparaten maar denk dat het nog wel wat oefening en ervaring vraagt om met zo'n machine productie te draaien. In tegenstelling tot een schuurmachine. Misschien dat met eventuele nieuwe stof, herrie en trillingsregels er meer naar dit soort machines gekeken wordt.

Nee heeft ook te maken dat hier schuren is voor aanhechting van verf. Dan mag het hout als niet te glad zijn dus zou hier toch geen alternatief kunnen zijn.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.003
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Maar nu snap ik nog niet waarom het ding in Japan zo gewoon is, wat het nu uniek maakt, en waarom de rest van de wereld, die vol zit met bedrijven die graag geld verdienen met nieuwe producten, hier niet op gesprongen is.

We krijgen honderden, duizenden overbodige producten aangeboden, van elke machine zijn tig varianten en fabrikanten, ome Ali ramt ons vol met nieuwe producten die we eigenlijk niet nodig hebben, maar zo'n machine als de super surfacer krijgen wij niet?? Zoals de Amerikanen zouden zeggen: What gives, man?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.097
921
Enschede, Twente
Maar nu snap ik nog niet waarom het ding in Japan zo gewoon is, wat het nu uniek maakt, en waarom de rest van de wereld, die vol zit met bedrijven die graag geld verdienen met nieuwe producten, hier niet op gesprongen is.

We krijgen honderden, duizenden overbodige producten aangeboden, van elke machine zijn tig varianten en fabrikanten, ome Ali ramt ons vol met nieuwe producten die we eigenlijk niet nodig hebben, maar zo'n machine als de super surfacer krijgen wij niet?? Zoals de Amerikanen zouden zeggen: What gives, man?
In Japan wordt hout heel vaak niet behandeld, dus geen olie, geen verf, geen lak, geen niksnie. Door het te schaven krijg je een afwerking die a heel glad is en b als je het materiaal goed geörienteerd hebt ertoe leidt dat de houtvezels geen opliggend vocht opnemen en toch kunnen ‘ademen’.

Bedenk dan dat als er eenmaal het een en ander geautomatiseerd wordt (wij de zaagmolen in de 17de eeuw, zij rechtstreeks in de industriele rvolutie in anno 1860/70), dan is het niet onlogische dat je repetetief handwerk omzet naar machinaal en dus sneller en goedkoper. Ergo in Japan de surfacer.

Maar dat is dus mijn hoofd dat zoiets bedenkt, al hoewel gebaseerd op veel rondkijken en nadenken, haha.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.