Mooi project Jeroen, ben benieuwd naar een aanzicht foto voor de lijnen die je gekozen hebt. Pantserbeits van Rambo en pantsercoating van Polyservice zijn 2 hee verschillende producten, niet met elkaar te vergelijken en ook niet een alternatief voor elkaar. Het rambo spul is om om buiten op je woning te schilderen, de pantsercoating van Polyservice is een epoxyhars met wat toevoegingen om het direct met een bepaalde laagdikte en sterkte aan te kunnen brengen. Het is prima spul om mee te werken (uit ervaring). Het wordt gebruikt als sterke coating om een voorwerp af te sluiten voor de omgeving (b.v. water). Ik weet niet hoe dik je cedar latten zijn, maar zoals je al aangeeft is het hout vrij zacht. Als je de buitenkant naturel wilt laten is 280 gr mat wel zo'n beetje de grens, maar voor de sterkte zou ik aan de binnenkant ook een mat plakken. Bij een aanvaring oid buigt de scheepswand naar binnen, als je daar een glasmat met epoxy opzet, neemt de weerstand tegen breken enorm toe. Een 6mm stuk multiplex met aan 1 kant glas breekt gemakkelijk als je het buigt of schuin tegen de muur en de "poot" er op. Als je het aan beide zijden in de glasmat zet is het bijkans onbreekbaar, het wordt een echt composiet. Ook de stijfheid van de romp zal er door verbeteren; nadeel bij een boot met kajuit, van binnen wordt het ook lawaaiiger, veel resonantie van geluid. In een carbon fiber boot is dat nog erger.
Dat pielen met glasmat en epoxy moet even wennen. Voor de binnenkant kun je het mooi vak voor vak doen, Glas op maat knippen, hout inrollen met epoxy, mat er in leggen en rollen maar. Wees zuinig met epoxyhars. Een mooi streven is een evenredig gewichtsdeel van het weefsel en hars voor optimale sterkte. Bij de dunne 280 gr mat zal dat niet meevallen omdat het hout ook hars opneemt.
Als je de boot blank laat, is het goed om te weten dat epoxy door uv licht afgebroken wordt en er dus een aantal lagen blanke PU lak met uv filter overheen moeten.
jaap