De sloep van Jeroen

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Ik heb het plaatsen van een veer wel eens eerder gezien maar niet zelf toegepast. Zo krijg je wel veel contact oppervlak voor het lijmen, en er zouden geen kieren moeten zijn. Toch verstandig om een doek aan te brengen inderdaad.
ik wil het onderwaterdeel ook met een doek bekleden maar heb hier nog geen ervaring mee.

Met de gekozen waterlijn bedoel ik dat je op de acad tekening een waterlijn tekent waar je gevoelsmatig denk dat deze komt te liggen. Als je begint te rekenen en de opwaartste kracht is niet gelijk aan het gewicht moet je de lijn opschuiven. In mijn geval was het eerste ontwerp zo dat de neus te ver omhoog kwam en achter te diep. Hierop de vorm van de spanten aangepast om meer watervplaatsing achterin te krijgen.

Groet Serge
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Ik heb het plaatsen van een veer wel eens eerder gezien maar niet zelf toegepast. Zo krijg je wel veel contact oppervlak voor het lijmen, en er zouden geen kieren moeten zijn. Toch verstandig om een doek aan te brengen inderdaad.
ik wil het onderwaterdeel ook met een doek bekleden maar heb hier nog geen ervaring mee.

Met de gekozen waterlijn bedoel ik dat je op de acad tekening een waterlijn tekent waar je gevoelsmatig denk dat deze komt te liggen. Als je begint te rekenen en de opwaartste kracht is niet gelijk aan het gewicht moet je de lijn opschuiven. In mijn geval was het eerste ontwerp zo dat de neus te ver omhoog kwam en achter te diep. Hierop de vorm van de spanten aangepast om meer watervplaatsing achterin te krijgen.

Groet Serge
Yep, kwartje gevallen Serge! Ik schat (en kan eigenlijk exact berekenen)dat de waterverplaatsing op +/- 350 kg komt. Dit reken ik terug zoals jij al aangeeft en klaar is Kees! Simpel! Bedankt voor de tip!

grt

Jeroen
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Dat weet ik nog niet Fons. Polyservice en andere ervaringen zeggen dat je met Pantsercoating de binnenkanat kunt/moet doen. Als dat zo is, dan denk ik dat pantserbeits van CetaBever bij voorbeeld een goed alternatief is. Ik overweeg 'gewone' beits te gebruiken.
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
2014-01-15 14.35.27.jpgOmgedraaid ! Met 7 man was het goed te doen, al had ik het gevoel de enige te zijn die tilde....

2014-01-18 15.49.48.jpg

2014-01-18 15.49.57.jpg Huidige stand van zake. Vorige week en vanmorgen alle lijmresten verwijderd

2014-01-18 15.50.13.jpg Vloertje in het vooronder is een feit.
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Over het doek gesproken. Ik vind het rotwerk. In eerste instantie laat je jezelf opjagen door verwerkingstijd van de epoxyhars, maar na een uurtje laat je je niet meer opjagen :)

Het vezeldoek groogt nagenoeg kleurloos op in de hars. Er zijn wel een aantal lagen hars voor nodig overigens. Het vezeldoek absorbeert volledig in de hars.

Ik heb na een tip van iemand die regelmatig met zijn hondjes langs wandelt bij mij (2 x boot gebouwd) dat Polysevice goed spul levert. Dat kan ik onderstrepen! Goed, goedkoop en nog belangrijker, je kunt bellen voor advies! Ze hebben een werkboek uitgebracht met foto's, beschrijvingen enzovoort. Ik heb het niet aangeschaft (eigenwijs) maar het schijnt de moeite waard te zijn www.polyservice.nl

Als je besluit alleen het onderwaterschip te epoxeren (?) dan moet je rekening houden met een laag-overgang van ong 2 á 3 milimeter. De dikte van de epoxylaag. Ik zou overwegen het hele schip te doen, aangezien je de vezeldoek niet meer ziet. Bij polyservice hebben ze stalen liggen ter beoodeling.

Succes! Ga je nog wat doen vandaag? Grt Jeroen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi project Jeroen, ben benieuwd naar een aanzicht foto voor de lijnen die je gekozen hebt. Pantserbeits van Rambo en pantsercoating van Polyservice zijn 2 hee verschillende producten, niet met elkaar te vergelijken en ook niet een alternatief voor elkaar. Het rambo spul is om om buiten op je woning te schilderen, de pantsercoating van Polyservice is een epoxyhars met wat toevoegingen om het direct met een bepaalde laagdikte en sterkte aan te kunnen brengen. Het is prima spul om mee te werken (uit ervaring). Het wordt gebruikt als sterke coating om een voorwerp af te sluiten voor de omgeving (b.v. water). Ik weet niet hoe dik je cedar latten zijn, maar zoals je al aangeeft is het hout vrij zacht. Als je de buitenkant naturel wilt laten is 280 gr mat wel zo'n beetje de grens, maar voor de sterkte zou ik aan de binnenkant ook een mat plakken. Bij een aanvaring oid buigt de scheepswand naar binnen, als je daar een glasmat met epoxy opzet, neemt de weerstand tegen breken enorm toe. Een 6mm stuk multiplex met aan 1 kant glas breekt gemakkelijk als je het buigt of schuin tegen de muur en de "poot" er op. Als je het aan beide zijden in de glasmat zet is het bijkans onbreekbaar, het wordt een echt composiet. Ook de stijfheid van de romp zal er door verbeteren; nadeel bij een boot met kajuit, van binnen wordt het ook lawaaiiger, veel resonantie van geluid. In een carbon fiber boot is dat nog erger.
Dat pielen met glasmat en epoxy moet even wennen. Voor de binnenkant kun je het mooi vak voor vak doen, Glas op maat knippen, hout inrollen met epoxy, mat er in leggen en rollen maar. Wees zuinig met epoxyhars. Een mooi streven is een evenredig gewichtsdeel van het weefsel en hars voor optimale sterkte. Bij de dunne 280 gr mat zal dat niet meevallen omdat het hout ook hars opneemt.
Als je de boot blank laat, is het goed om te weten dat epoxy door uv licht afgebroken wordt en er dus een aantal lagen blanke PU lak met uv filter overheen moeten.

jaap
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
Mooi project Jeroen, ben benieuwd naar een aanzicht foto voor de lijnen die je gekozen hebt. Pantserbeits van Rambo en pantsercoating van Polyservice zijn 2 hee verschillende producten, niet met elkaar te vergelijken en ook niet een alternatief voor elkaar. Het rambo spul is om om buiten op je woning te schilderen, de pantsercoating van Polyservice is een epoxyhars met wat toevoegingen om het direct met een bepaalde laagdikte en sterkte aan te kunnen brengen. Het is prima spul om mee te werken (uit ervaring). Het wordt gebruikt als sterke coating om een voorwerp af te sluiten voor de omgeving (b.v. water). Ik weet niet hoe dik je cedar latten zijn, maar zoals je al aangeeft is het hout vrij zacht. Als je de buitenkant naturel wilt laten is 280 gr mat wel zo'n beetje de grens, maar voor de sterkte zou ik aan de binnenkant ook een mat plakken. Bij een aanvaring oid buigt de scheepswand naar binnen, als je daar een glasmat met epoxy opzet, neemt de weerstand tegen breken enorm toe. Een 6mm stuk multiplex met aan 1 kant glas breekt gemakkelijk als je het buigt of schuin tegen de muur en de "poot" er op. Als je het aan beide zijden in de glasmat zet is het bijkans onbreekbaar, het wordt een echt composiet. Ook de stijfheid van de romp zal er door verbeteren; nadeel bij een boot met kajuit, van binnen wordt het ook lawaaiiger, veel resonantie van geluid. In een carbon fiber boot is dat nog erger.
Dat pielen met glasmat en epoxy moet even wennen. Voor de binnenkant kun je het mooi vak voor vak doen, Glas op maat knippen, hout inrollen met epoxy, mat er in leggen en rollen maar. Wees zuinig met epoxyhars. Een mooi streven is een evenredig gewichtsdeel van het weefsel en hars voor optimale sterkte. Bij de dunne 280 gr mat zal dat niet meevallen omdat het hout ook hars opneemt.
Als je de boot blank laat, is het goed om te weten dat epoxy door uv licht afgebroken wordt en er dus een aantal lagen blanke PU lak met uv filter overheen moeten.

jaap

Dag Jaap, dank voor je reactie, ik ga heroverwegen! Op de vraag van de foto over de lijnen zul je iets meer info moeten geven, ik weet niet goed wat je bedoeld. Ook het verhaal over UV is een goeie, bedankt!

De RC latten zijn 12 mm dik, maar in de bochten door het schuren wel wat dunner, maar gemmideld 10 mm.


Jeroen
 
Laatst bewerkt:
18 jaar geleden heb ik een motorbootje gebouwd van Bruynzeel hechthout. De buitenkant is eerst behandeld met verdunde epoxy, en daarna bekleed met een glasmat ingerold met epoxy hars. Daarna afgewerkt met 3 lagen UV bestendige DD lak van de IJsel. Van de glasmat was niets meer te zien. De binnenkant is alleen behandeld met epoxy en DD lak. Een fantastische lak, maar je kan er later nooit meer een ander soort lak overdoen.
Vr.gr. Nico Oosthoek
 

Sloep Jeroen

Nieuw lid
25 jan 2014
23
0
18 jaar geleden heb ik een motorbootje gebouwd van Bruynzeel hechthout. De buitenkant is eerst behandeld met verdunde epoxy, en daarna bekleed met een glasmat ingerold met epoxy hars. Daarna afgewerkt met 3 lagen UV bestendige DD lak van de IJsel. Van de glasmat was niets meer te zien. De binnenkant is alleen behandeld met epoxy en DD lak. Een fantastische lak, maar je kan er later nooit meer een ander soort lak overdoen.
Vr.gr. Nico Oosthoek

Dag Nico, bedankt voor je info. Ik begrijp uit je verhaal, dat je de binnenkant niet met matten hebt gedaan, alleen met epoxy? Ik wil de binnenkant romp geheel 'uitwitten.' Maar als je de binnenkant met epoxy behandeld, dan kun je daar toch 'normale' verf opsmeren?

grt

Jeroen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Dag Jeroen, bij mijn weten kan je alles over de epoxy doen. Maar over de door mij gebruikte 2 componenten DD lak kan geen ander lak meer, zoals bv. Sikkens 1 component botenlak. Aan de binnenkant had ik geen glasmat gedaan.
Vr.gr. Nico

De meeste epoxy soorten stoten na het uitharden een soort wasachtige stof uit. Zolang je de volgende laag verwerkt en de vorige is nog wat 'pikkerig' heb je geen probleem. Anders afnemen met lauw water en azijn en daarna schuren. Met alleen schuren blijf je de was over het werkstuk smeren. Nog chiquer is het gebruik van peelply of scheurmat. Een soort gordijnstof die je na het lamineren in de laatste laag rolt. Na uitharden trek je deze er af en houd je een prachtige beetje ruwe ondergrond over om direct verder op te werken.
Over DD lak kun je zeker wel weer verven met andere verf, mits het eenmaal goed uitgehard is. Wel opschuren met 120 voor een goede hechting. Andersom kan niet, de oplosmiddelen in DD lak zijn zo sterk dat ze de ondergrond van normale verf te veel aantasten. Heb het voor de zekerheid nog even gecheckt bij mijn goede vriendin Hesther van Grainz. Zij is een echte specialiste met verf.

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Inderdaad is dat een mooie sloep geworden jeroen.Ik wens je veel vaarplezier toe.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.