De Shaper Tracer

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Gisteren op de ODH is mij door de mensen van Festool/Shaper gezegd dat een bestelling op dit moment binnen een week in huis zou moeten zijn.

Ik heb ‘m gisterenavond via de Shaper-site besteld, kijken wanneer ik ‘m binnen heb.
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
De mijne is besteld op 24 oktober, dus als het in 3-7 dagen is dan zou het snel moeten komen. Ik wacht het wel af.
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Ik had ook maar even gemailed, want de status stond op 3 november delivered. Support antwoordde snel dat hij onderweg was en kreeg het trackingnummer. Bleek dus niet de derde geleverd, maar de derde verzonden. Vandaag hier binnengekomen en zometeen maar eens even een beetje mee spelen.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Mijn Tracer is intussen aangekomen en ik heb hem meteen uitgeprobeerd voor een tekening die ik moest digitaliseren voor mijn dochter om zowel met flexfolie op textiel te kunnen zetten (met vinylplotter) als in cookie-cutter met PLA uit te werken (3D-printer) en met de Shaper Origin te kunnen gebruiken.
Hoewel de tekening vooral uit geometrische figuren bestaat, ging het omzetten in Inkscape niet zo gemakkelijk (bitmap overtrekken werkt voor niet al te complexe tekeningen goed als basis die je dan zelf manueel kan aanpassen, maar als de tekening niet heel precies is, is dat aanpassen best veel werk).
De laserprint op A4 paste netjes in het frame van de Tracer, de scan van de QR-code gaat vlot naar de website waar het echte omzetten gebeurt (er is dus weldegelijk internetverbinding nodig, maar omdat het over een web-applicatie gaat, is daar geen Windows voor nodig).

Het resultaat kon meteen naar de vinylplotter en een eerste test hangt al op de deur van de kinderkamer en zit op een kleiner formaat in flexfolie al op een babyjurkje - de familie is heel blij met mijn nieuwe speelgoed :)

Ik heb intussen een drietal tekeningen geprobeerd en daarmee werkt die Tracer echt heel goed. Het resultaat kan rechtstreeks naar My files op Shaper Hub of je kan een SVG bestand downloaden voor andere toepassingen (of om lokaal een kopie bij te houden). Voorlopig nog niks complex geprobeerd, alleen wel vastgesteld dat als er een slagschaduw over de tekening valt (van mijn smartphone :p), wordt die als deel van de tekening beschouwd en mee gedigitaliseerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: borre en jaap

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ook zonder zichtbare schaduw gaat het soms fout. Zo krijg in mijn woonkamer of keuken met ledspots met een warme kleur bijna geen goede scans. In mijn werkplaats met ledbakken met koudere kleur gaat het zelden mis.Op het shaper forum lees ik wel wat problemen met mensen die een Iphone gebruiken i.c.m de Safari browser. Zoals ik de Shaper mannen ken wordt dit vast en zeker ook opgelost.
Al met al een leuk speeltje.
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Eerlijk gezegd vond ik het apparaat overkill, maar hoe meer ik het bekijk hoe meer ik het ga waarderen (begeren ☺️)… Ik begrijp dat hij niet via Festool Nederland leverbaar is en dat er ook nog geen Nederlandse dealer is? Waar kan hij volgens jullie het beste besteld worden en zijn er nog praktische zaken om rekening mee te houden?
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Eerlijk gezegd vond ik het apparaat overkill, maar hoe meer ik het bekijk hoe meer ik het ga waarderen (begeren ☺️)…
en eens je hem hebt, is het hek helemaal van de dam :ROFLMAO:
Ik begrijp dat hij niet via Festool Nederland leverbaar is en dat er ook nog geen Nederlandse dealer is? Waar kan hij volgens jullie het beste besteld worden en zijn er nog praktische zaken om rekening mee te houden?
Festool verdeelt hem inderdaad nog niet, ze tonen hem wel al op de roadshows.
De mijne komt rechtstreeks van de Shapertools.com webshop, ook rond Kerst als "holiday deal" in combinatie met de Sys 1 en gratis twee online workshops (die je overigens ook gewoon op youtube kan vinden, maar bij deze kan je interactief vragen stellen en dat is wel fijn). Ik heb er meteen Workstation bijgekocht en toen die beschikbaar kwam ook Plate en nu recent Trace. Als je de investering aankan om ze samen te kopen, zou ik dat zeker doen - het levert je din de eindejaarsperiode bovendien wat extra korting op.

Mijn huidige standaard go-to is echt Plate. De combinatie van antislip en aanslagjes maakt die heel snel inzetbaar, echt een aanrader. Workstation gebruik ik nog steeds regelmatig, maar omdat die niet ergens vast opgesteld staat, is er telkens een setup nodig, maar die kan wat grotere ontwerpen aan.
Bij Trace is het een beetje vervelend dat je telkens de QR code op de achterkant moet scannen en dat het enkel via smartphone werkt, maar het houdt me toch niet tegen om Trace veel te gebruiken, zelfs om ontwerpen die ik al in ander formaat heb sneller naar SVG om te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Wat betreft het scannen van de QR code. Dit hoeft eigenlijk maar 1 keer bij aanschaf. Op het shaper forum zijn echter meer berichten over het elke keer moeten scannen. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar krijg de indruk dat dit (vooral) bij Iphone gebruikers icm de Safari browser speelt. Zelf heb ik een andoid toestel en heb de code maar 1 hoeven te scannen.
Misschien eens zoeken op het shaper forum voor een oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Wat betreft het scannen van de QR code. Dit hoeft eigenlijk maar 1 keer bij aanschaf. Op het shaper forum zijn echter meer berichten over het elke keer moeten scannen. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar krijg de indruk dat dit (vooral) bij Iphone gebruikers icm de Safari browser speelt. Zelf heb ik een andoid toestel en heb de code maar 1 hoeven te scannen.
Misschien eens zoeken op het shaper forum voor een oplossing.
via een bookmark dan?
(ik gebruik ook Chrome op Android voor Trace)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Bedankt voor de tips! Als ik het goed heb begrepen op de site dan heb ik voor 120 eur per jaar de studio nodig en dan ben ik klaar voor de toekomt?. Ik kan dan ook onbeperkt de Shaper hub gebruiken en onbeperkt tekeningen downloaden of komen daar nog kosten per download bij?
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Bedankt voor de tips! Als ik het goed heb begrepen op de site dan heb ik voor 120 eur per jaar de studio nodig en dan ben ik klaar voor de toekomt?. Ik kan dan ook onbeperkt de Shaper hub gebruiken en onbeperkt tekeningen downloaden of komen daar nog kosten per download bij?
Studio is leuk, maar voor mijn toepassingen geen 120 euro waard. Toen ik mijn Origin kocht was Studio (of de voorloper daarvan) gratis voor altijd, dus of Shaper Hub gratis gaat blijven, valt af te wachten. Ik gebruik Studio alleen nog om de Trace bestanden te downloaden, voor de rest zorg ik dat ik al mijn ontwerpen ook lokaal opgeslagen heb. Hub bevat ook wel premium projecten en die zijn sowieso betalend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
via een bookmark dan?
(ik gebruik ook Chrome op Android voor Trace)
Als je trace hebt geopend via chrome kan je via de drie puntjes rechtsboven kiezen voor "app installeren".
Het is in dit geval geen echte app, maar inderdaad een snelkoppeling. Staat die mogelijkheid er niet bij dan kan je "toevoegen aan startscherm" proberen.

@ Jeroen, bij studio zijn er geen kosten per download van tekeningen. Het is wel aan te bevelen om in het engels naar tekeningen te zoeken. Het aanbod is dan vele malen groter.
Shaperhub en forum is vrij toegankelijk, ook voor niet shaper bezitters. Alleen registreren.
Wat betreft Studio, ik vindt het wel de moeite waard. Mensen die al vertrouwd zijn met andere programma's zoals Inkscape (gratis) of Adobe zullen de meerwaarde voor studio wellicht niet zien.
Bij studio kan je via de plan modus aangeven hoe diep je wil frezen en welk type frezing het moet zijn, binnen/buiten of op de lijn. Je kan ook in View zien hoe eea eruit komt te zien.
Bovendien zijn alle bestanden meteen in de Shaper beschikbaar (mits je online bent in je werkplaats).
Ik moet wel zeggen dat studio wel makkelijker werkt op een laptop (muis en toetsenbord) dan op een tablet of telefoon.

Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Als je trace hebt geopend via chrome kan je via de drie puntjes rechtsboven kiezen voor "app installeren".
Het is in dit geval geen echte app, maar inderdaad een snelkoppeling. Staat die mogelijkheid er niet bij dan kan je "toevoegen aan startscherm" proberen.

@ Jeroen, bij studio zijn er geen kosten per download van tekeningen. Het is wel aan te bevelen om in het engels naar tekeningen te zoeken. Het aanbod is dan vele malen groter.
Shaperhub en forum is vrij toegankelijk, ook voor niet shaper bezitters. Alleen registreren.
Wat betreft Studio, ik vindt het wel de moeite waard. Mensen die al vertrouwd zijn met andere programma's zoals Inkscape (gratis) of Adobe zullen de meerwaarde voor studio wellicht niet zien.
Bij studio kan je via de plan modus aangeven hoe diep je wil frezen en welk type frezing het moet zijn, binnen/buiten of op de lijn. Je kan ook in View zien hoe eea eruit komt te zien.
Bovendien zijn alle bestanden meteen in de Shaper beschikbaar (mits je online bent in je werkplaats).
Ik moet wel zeggen dat studio wel makkelijker werkt op een laptop (muis en toetsenbord) dan op een tablet of telefoon.

Ed
Dank je Ed. Ik heb in het verleden met fusion 360 gewerkt, maar het aangeven van de diepte lijkt mij wel handig. Ontwerpen op een laptop, bij voorkeur met een groot scherm, heeft sowieso mijn voorkeur. Werkt een stuk fijner vind ik. Hoe bevalt de Shaper (en bij anderen) tot op heden? En waar gebruiken jullie hem vooral voor?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik ben mijn werkplaats een beetje aan het reorganiseren, en heb daarom de shaper de laatste tijd nogal wat gebruikt voor het bewerken van gereedschapschuim.
Ook nog even tijd gevonden voor een kerstcadeautje. Acht onderzetters met afbeeldingen van de éénlijns dieren van Picasso. De bestanden van de dieren staan op Shaperhub. De bakjes heb ik er zelf bij verzonnen, en gelijk even door de geest van Pablo laten signeren 😉
Ik heb de shaper nu bijna 2 jaar en vindt het nog steeds een fascinerend apparaat.
Veel dingen die ik ermee maak zijn zonder bijna ondoenlijk of te complex om aan te beginnen. Misschien wel met een cnc, maar daar heb ik de plaats niet voor en is niet mobiel.

IMG_20231027_164226129.jpgIMG_20231212_191650779.jpgIMG_20231212_191845727.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.