De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik bijt oude machines af met de parel tapijtlijm verwijderaar. Daarna afwassen met wasbenzine en je kan er een fijne 2 K machine lak opzetten naar keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerhard

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat zijn wel fijne en bruikbare tips heren, dank daarvoor.

@Danny1984 wegbrengen is zeker een overweging, maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken. Ze moeten namelijk ook de hijsapparatuur hebben, ding weegt ook nu nog enkele honderen kilo's. Ik zit in de regio Emmen, mocht je toevallig een adres of contact weten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het nadeel van poedercoaten van dunwandig gietijzer is, dat je de spanning die in het materiaal zit, uitgloeit.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Het nadeel van poedercoaten van dunwandig gietijzer is, dat je de spanning die in het materiaal zit, uitgloeit.
Uit nieuwsgierigheid, want hier had ik nog nooit van gehoord en daarom is het interesant: Er zit dus spanning in gietijzer en dat is een goed iets? Dwz je wil die spanning er niet uit?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Door het afkoelen van het gietijzer in de vorm, ontstaan er spanningen in een gietstuk. Het stollen gebeurt niet overal even snel. Bij bijvoorbeeld oude dewalt zaagmachines werden de gietstukken voor het bewerken zo veel mogelijk ontdaan van deze spanningen. Vandaar dat deze oude machines nog veel gevraagd worden. Eenmaal stabiel, blijven ze zo. Als je deze spanningen gaat ontlaten na dat je het gietstuk bewerkt hebt, kan je dus problemen krijgen met je bewerkte oppervlakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en thewieger

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Door het afkoelen van het gietijzer in de vorm, ontstaan er spanningen in een gietstuk. Het stollen gebeurt niet overal even snel. Bij bijvoorbeeld oude dewalt zaagmachines werden de gietstukken voor het bewerken zo veel mogelijk ontdaan van deze spanningen. Vandaar dat deze oude machines nog veel gevraagd worden. Eenmaal stabiel, blijven ze zo. Als je deze spanningen gaat ontlaten na dat je het gietstuk bewerkt hebt, kan je dus problemen krijgen met je bewerkte oppervlakken.
Ik snap het - dank je!
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zojuist, via de machinefabriek die mij eerder zo vriendelijk heeft geholpen met de lagers, contact gehad met een spuiter hier in de buurt die specialiseert in grote zware objecten. Zij hebben een uiterst vriendelijke indicatie genoemd op basis waarvan ik de foto's heb toegestuurd. Even kijken waar zij mee komen. Het zal wel minimaal richting de enkele honderden euro's gaan, maar goeie verf, primer en lak is ook snel honderd euro en dan nog alle moeite... ik denk dat het er dus wel in zit dat ik dit gedeelte uitbesteed.

Toen ik noemde dat het om een oude gietijzeren lintzaag ging vertelde hij mij direct dat ze dan op een andere manier zandstralen (ander materiaal geloof ik) om hitteopbouw in het frame te voorkomen, dat sluit aan bij jullie discussie hierboven.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zoals je kon zien in mijn topic heb ik mijn lintzaagje met machinelak, verfroller en een klein kwastje geverfd. Alle oude losse verfschilfers eraf gehaald met een staalborstel op een boormachine en de haakse slijper. Niet alle verf ging er af. Gewoon te vast en was dus oké om dat laten zitten.
En idd veel werk, maar geen honderden euries uitgegeven.
Als je het gaat doen vraag dan een potje verf mee van hun om later wat bij te kunnen tippen en eventueel kleinere onderdelen die je niet wegbrengt zelf te kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals je kon zien in mijn topic heb ik mijn lintzaagje met machinelak, verfroller en een klein kwastje geverfd. Alle oude losse verfschilfers eraf gehaald met een staalborstel op een boormachine en de haakse slijper. Niet alle verf ging er af. Gewoon te vast en was dus oké om dat laten zitten.
En idd veel werk, maar geen honderden euries uitgegeven.
Als je het gaat doen vraag dan een potje verf mee van hun om later wat bij te kunnen tippen en eventueel kleinere onderdelen die je niet wegbrengt zelf te kunnen doen.

Hele goeie tip! Ik snap dat ik ook met goedkope(re) verf kan werken maar ik wil iets dat gewoon weer 50+ jaar mee kan, voor de volgende generatie. Ik heb echt maar heel erg weinig voor de zaag betaald (zeker gezien de staat en afmetingen) dus een beetje investeren in een goed stuk gereedschap is geen weggegooid geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het spuitbedrijf zou de opdracht graag uitvoeren, maar wil een goede inschatting kunnen maken van wat er precies benodigd is. De collega die het uit gaat voeren woont hier in de buurt en komt volgende week even kijken naar de zaag en de losse delen om dat goed te kunnen bekijken :). Dit omdat er een gecompliceerd bewegend deel bij is (de constructie die het bovenste lintwiel kantelt, op spanning brengt en draagt) en de kurklagen op de wielen nog zeer goed zijn (en dat moet zo blijven :)).

Wordt vervolgd!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je gaat stralen, dan kan je dat bovenste deel beter even uit elkaar halen. Dan kan de straler overal bij en kan hij de delen die niet gestraald moeten worden goed afplakken. En het straalmedium komt echt overal en om het te verwijderen moet je het dan alsnog uit el kaar halen. Loopvlak van de wielen plakken ze gewoon af, net zo als alle passing delen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, vandaag weer verder gewerkt aan het preppen van de onderdelen voor het stralen en spuiten.
Ik heb het frame op de kar gekregen met de elektrische lier in het plafond, die het gewicht nu wel kan hebben nu alles eraf gehaald is.

20210831_194115.jpg

Ik ben dus langzaam de delen die simpel uit elkaar kunnen, en gewoon gestraald en gespoten mogen worden, erbij aan het leggen.

20210831_194120.jpg

Er moest een dremel aan te pas komen om het plaatje te redden op het stelgewicht.
Daar zal ik later koperen of bronzen nagels voor moeten regelen om het opnieuw vast te penen.

20210831_201120.jpg

De bovenste lintbeveiliging is echter ook met van die metalen nagels vastgepeend aan de steunen.

20210831_201145.jpg

Normaal zou ik dat lekker gelaten hebben, maar eentje zat behoorlijk los en de metalen kap had op die plek ook een kreukel. Ik heb ze dus los geslepen met de haakse slijper en met een metalen pen eruit geslagen.

20210831_202755.jpg

Daarna heb ik de kreukel er zo goed mogelijk uit geslagen op de bankschroef.

De wielen en de motor moet ik nog schoonmaken met de staalborstel, waarbij de wielen ook gestraald zullen worden (uiteraard niet de kurklaag, die is nog netjes en dat houden we zo). De motor zal alleen gepoetst en gespoten worden, deze gaan we niet stralen.

20210831_194127.jpg

Maar dan....

het probleemstuk :). Zoals @chevy66 terecht zei: netjes uit elkaar halen heeft zéér de voorkeur.
Het is echter écht niet te vinden hoe ze dit ooit gemonteerd hebben. Ik poog enkele foto's:

20210831_211537.jpg

20210831_211543.jpg

Zoals velen ondertussen weten is dit het verstelbare gedeelte waar het bovenste wiel op gemonteerd word.
Wat er nu van over is, minus alles wat ik kón verwijderen, is een metalen onderstel (uit één gedeelte gegoten) en een ashuis waarin de as en de conische bevestiging van het wiel steken. Parallel aan dat ashuis zit een tweede soort buis, die één geheel vormt met het ashuis, en dat is waar het mis gaat.

De rechterzijde van deze parallele buis, richting het wiel, heeft een plat gedeelte. Die kan in principe uit de houder schuiven waar hij in hangt. Aan de linkerzijde is de ruimte in de houder zo groot dat hij er makkelijk uitgetilt zou kunnen worden, ware het niet voor de draad die erin steekt:

20210831_211549.jpg

20210831_211551.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals je wellicht kunt zien, steekt deze draad door het bovenste gedeelte van de houder, door de parellele buis, en dan steekt deze in een metalen bus, die op zijn beurt in het (op de foto) onderste gedeelte van de houder steekt. Deze bus kan (beperkt) vrij bewegen in deze houder, maar zit muur en muurvast aan de genoemde draad. Ik kan slecht zien of ze één geheel zijn, of dat de draad in die bus gedraaid zit. Dat laatste kán eigenlijk niet anders, want er is geen enkele andere manier waarop deze constructie ooit gebouwd zou zijn als dat niet het geval is.

In de gaten steken twee koploze boutjes, met een platkop zodat ze kunnen verzinken. Die kan ik echter niet strak genoeg aandraaien om de bus te fixeren in een poging de draad los te draaien, dus ik heb een andere bout elders van de zaag erin gezet. Het heeft echter niet mogen baten. Alle schroefdraden zijn afwijkend van de M8/M10/M12 standaard wij tegenwoordig hanteren, dus ik kan geen tweede bout op de eerste draaien om zodoende iets te creëren waarmee ik de draad veilig kan klemmen en draaien zonder de draad te slopen.

20210831_211555.jpg


20210831_211607.jpg

Het is echt een vreselijk vreemde constructie maar als ik het uit elkaar krijg... dan kan ik weer een gedeelte fatsoenlijk laten stralen en spuiten. In het ergste geval moet ik de draadbout maar door zien te slijpen/zagen en er later een nieuwe inzetten, maar wellicht weet iemand hier de oplossing, of een adres waar ik terecht kan?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie, haaks onder de draadbout die je er uit wil hebben, nog een boutje. Zou het kunnen dat de draadbout daar mee gezekerd wordt en dat die er dus eerst uit moet?

Voor vreemde schroefdraad is er maar 1 oplossing:

Een schroefdraadmeter

Hier staan er een aantal

neem er een voor metrische en Whitworth draad, dan kom je altijd uit. Als je weet welke draad het is, weet je ook welke moer je moet hebben - en met 2 moeren strak op elkaar kun je zo'n draadbout mogelijk wel losdraaien.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zie, haaks onder de draadbout die je er uit wil hebben, nog een boutje. Zou het kunnen dat de draadbout daar mee gezekerd wordt en dat die er dus eerst uit moet?

Voor vreemde schroefdraad is er maar 1 oplossing:

Een schroefdraadmeter

Hier staan er een aantal

neem er een voor metrische en Whitworth draad, dan kom je altijd uit. Als je weet welke draad het is, weet je ook welke moer je moet hebben - en met 2 moeren strak op elkaar kun je zo'n draadbout mogelijk wel losdraaien.

Dat boutje heb ik erin gestoken in een poging de bus vast te klemmen zodat ik een poging kon doen de draad eruit te draaien. Als ik dat boutje eruit haal draait de bus volledig los. Probleem is dat de bus veel breder is dan het gat in de buis of het andere gedeelte van de houder... hij kan dus alleen verwijderd worden als de buis eruit is, en de buis kan er alleen uit als het draadeind weg is... en die zit weer vast in de bus. Vicieuze cirkel dus.

Schroefdraadmeter: check! wist niet eens dat het bestond...

- edit -

ik heb ook nog een verbinding die niet los wil. Een arm die is vastgeroest op een kaal stuk metaal, had eigenlijk los moeten kunnen :LOL: toch maar een simpel brandertje besteld om te kijken of we dat voorzichtig warm kunnen stoken. En die schroefdraadmeter word gratis verzonden als ik minimaal elf euro bijbestel. Ik zat al een tijdje naar zo'n werkplaatspers te kijken van 12 ton. Net zo duur als de 2 uur die mijn garagist rekent om het wiellager in mijn motor, die toch op is, te vervangen....

potdorie, word toch weer een dure maand.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Het leuke van dit draadje is wel dat je ondanks alle moeilijkheden die je tegen komt nergens de neiging hebt om de oudijzerboer te bellen... Dat ding komt gewoon af...:) (y)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het leuke van dit draadje is wel dat je ondanks alle moeilijkheden ie je tegen komt nergens de neiging hebt om de oudijzerboer te bellen... Dat ding komt gewoon af...:) (y)
Ik wil zó graag een mooie grote lintzaag in mijn werkplaats hebben, ik moet gewoon doorzetten. Het is vooral door werk, gezin, hond en projecten dat hij minder tijd krijgt dan nodig. Als ik achter elkaar door had kunnen werken was hij allang af geweest.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Ik zou proberen om het stuk uitstekende draadeind te klemmen met een lijmklem tussen een paar vuren blokjes. Je knijpt dan eerder het hout kapot dan de schroefdraad, en je hebt kans (hopelijk groot genoeg) dat het klemmen voldoende is om met de lijmklem als hendel het draadeind los te draaien.
Als het toch teveel slipt, dan is het zaak om de schroefdraad te meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Schroefdraad bij de meeste oude machines is WW.Die as waar die bout doorheen zit kan er toch gewoon uit? Dan kan je ook van af de andere kant bij die bout. Je hebt kans dat hij aan de kant van het huis er in is gedraaid en dat die kant een grotere schroefdraad heeft. Waarom begin je niet met de hele zwik schoon te maken en van verf te ontdoen? Dat gat in het oor waar die as in zit, wat zit daar in? Schroefdraad met borgbout? Kerfstift, conische borgpen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.