De houtquiz deel III

Welke houtsoort is dit?


  • Totaal aantal stemmers
    57
  • Opiniepeiling gesloten .

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
De week zit er alweer op. En het antwoord van vorige week was...
Rio palissander! Bijna een derde van de stemmers had het goed. Vind dit al behoorlijk knap aangezien de foto niet al te best was.

Info over de houtsoort:

Naam: Palissander Rio
groeigebied: Brazilië, vandaar de Rio
afmetingen: 30-40m hoog 1-1,2m in diameter
gewicht: 835kg/m3 (droog)
Hardheid: 12400N
-Hoge duurzaamheid tegen rot en insecten
-Goed te bewerken maar kan gereedschap snel bot maken
-Kan olieachtig zijn en daardoor lastig te verlijmen
-Rozenachtige geur bij bewerken
-Mag niet legaal verhandelt worden zonder de juiste papieren. Misschien vraag je je nu af waar ik mijn stuk vandaan heb, ik heb het een tijd geleden gekregen van iemand en ben er behoorlijk zuinig op:)
-Werd gebruikt in Gibson gitaren vanwege de looks en zou een van de beste tonen geven aan een gitaar
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu de nieuwe vraag! Ook geen makkelijke deze week:
deel03.jpgdeel03a.jpg
De poll sluit volgende week woensdag

 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik zie hier minstens 5 soorten eiken staan, met benamingen die mij niet altijd zeggen wat de juiste botanische soort is.
Dus om misverstanden uit te sluiten, had ik graag de latijnse botanische naam gezien, bijvoorbeeld 'Quercus rubra' voor 'Amerikaans rood eiken', en 'Quercus alba' voor 'Amerikaans wit eiken', voor zover ik de nederlandse namen correct heb van de soorten die ik meen te kennen.
Ronny
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik zie hier minstens 5 soorten eiken staan, met benamingen die mij niet altijd zeggen wat de juiste botanische soort is.
Dus om misverstanden uit te sluiten, had ik graag de latijnse botanische naam gezien, bijvoorbeeld 'Quercus rubra' voor 'Amerikaans rood eiken', en 'Quercus alba' voor 'Amerikaans wit eiken', voor zover ik de nederlandse namen correct heb van de soorten die ik meen te kennen.
Ronny

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat de meesten leden de botanische naam juist niet kennen. Je moet dan alle botanische namen opzoeken en kijken wat de gangbare naam is voor die soort en dan kijken of het overeen komt met de afbeelding. Verder worden de meeste houtsoorten niet verkocht onder de botanische naam.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Je kan de botanische naam er ook gewoon naast zetten tussen haakjes. Wat is bvb franse eiken: Quercus robur, Q. petrea, Q. x rosacea, Q. ilex, Q. sobur? Al deze komen voor in Frankrijk.
Ronny
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Je kan de botanische naam er ook gewoon naast zetten tussen haakjes. Wat is bvb franse eiken: Quercus robur, Q. petrea, Q. x rosacea, Q. ilex, Q. sobur? Al deze komen voor in Frankrijk.
Ronny

Aah ik begrijp nu pas echt wat je zegt. Dat zou inderdaad wel beter zijn, enige probleem is dat ik zelf niet altijd met zekerheid kan zeggen of het bijvoorbeeld robu, petrea of ilex is. Ik ken het meestal alleen onder de gangbare naam zoals Frans eiken. Maar het is zeker iets om de volgende keer mee te nemen als dat kan.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Ik vraag me af of de natuurlijke variatie in uiterlijk binnen soorten niet groter is dan de variatie tussen soorten.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dat denk ik niet - het verschil tussen bijvoorbeeld Q. robur en Q. ilex is zelfs met de ogen dicht te zien ;-)

Dat is ook niet te zien, althans Q. ilex herken je wel, maar of de andere dan Q. robur is weet je ook niet zeker.

Van de ca. 800 soorten eiken die er wereldwijd bestaan kan je ze aan de houtsoorten met behulp van een loep/microscoop alemaal terugbrengen tot de groep waartoe ze behoren b.v. wit eiken, rood eiken, altijd groene eiken.
Maar wil ze op de botanische naam brengen dan kom je niet verder dan 8 a 9 soorten. Laat staan dat je ze op het gezicht dan kan thuisbrengen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Het is al lastig om aan de hand van een foto te bepalen welke houtsoort het is, ik denk dat het helemaal lastig wordt als je tussen botanische namen moet kiezen. Voorlopig houd ik het bij de 'gangbare' houtnamen:)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Het is al lastig om aan de hand van een foto te bepalen welke houtsoort het is, ik denk dat het helemaal lastig wordt als je tussen botanische namen moet kiezen. Voorlopig houd ik het bij de 'gangbare' houtnamen:)

Maar hoe weet jij zeker dat de namen van de foto's juist zijn? Zijn die houtjes gedetermineerd of ga je af op een stickertje wat er op zit.. ?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Maar hoe weet jij zeker dat de namen van de foto's juist zijn? Zijn die houtjes gedetermineerd of ga je af op een stickertje wat er op zit.. ?

Ik ga ervan uit dat de houtmonsters goed bestickerd zijn, als ik niet zeker weet welke houtsoort het is dan komt het niet in de quiz.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
helaas komt de volgende vraag morgen pas, ik kan nu alleen met flitser een hout foto maken maar dan 'verkleurt' de foto meestal:( dus nog even wachten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.