Onder het mom van: tsja, dat had je kunnen weten.....
Verdrietig dat het gebeurd, maar is inherent aan het materiaal dat we gebruiken
, door krimp is het blad van m'n gedraaide salontafeltje gespleten:
Bekijk bijlage 116322
In het midden zit een schijfje essen dat exact op maat was gedraaid en zonder kiertjes was ingelijmd. Door het werken is ook hier aan 1 kant een kiertje ontstaan.
Hier even een foto van het tafeltje toen deze net klaar was:
Bekijk bijlage 116323
De pootjes zijn ingelijmd. Alles zit met D4 lijm gelijmd. Houtcombinatie is teak met essen. Blad is afewerkt met Osmo hardwax satin en de poten met was.
Ik heb even tijd nodig gehad om deze tegenslag emotioneel te verwerken. En om te bedenken welke opties ik heb om dit op te lossen. De pootjes laat ik , indien mogelijk, gewoon zitten.
1) ik heb nog wat restmateriaal teak liggen en zou een passende wig kunnen maken en die er in lijmen met D4 of epoxy.
Voordeel: is eenvoudig en snel. Nadeel: de spanning die dan weer in het hout ontstaat kan nergens heen: er ontstaat elders een spleet. Is dus geen oplossing voor de langere termijn.
2) wat ik denk dat mooier is (maar is meer werk): het blad weer in kwarten zagen, de zijkanten van deze kwarten schoonmaken e.d. en dan tussen de kwarten een ruime rechte spleet creëren van pakweg 1-1,5 cm. De kwarten verbinden met een deuvel (die draai ik uit een stukje essen en/of teak. Kan ook een totaal andere houtsoort zijn. Met een borstje in het midden voor de juiste afstand tussen de kwarten). Het vul schijfje dat nu in het midden zit frees ik uit, want dat past niet meer. Dan frees ik een andere vorm uit (eerst een sjabloon maken) en vul het nieuwe gat daarmee op (gaat in de richting van intarsia
). Door die deuvelverbindingen kan het hout wat gemakkelijker de spanning kwijt - want meer ruimte, en is er toch nog een sterke verbinding tussen de kwarten.
3) een nog kortere door de bocht strategie die kort passeerde was: blad door midden jassen op de zaagtafel, de contactvlakken schoon en haaks maken en opnieuw lijmen. Maar dan blijf ik met het probleem van de spanning in het materiaal zitten als gevolg van de werking.
De vraag - geacht forum - hier is: heeft er iemand nog een ander briljant idee hoe dit esthetisch verantwoord is op te lossen?