P
Pel
Guest
Ik zou er dan toch een zandbed van metselzand of gele zand onder doen, i.v.m. opvriezen.
Groet Pel.
Groet Pel.
...... neem bijvoorbeeld maar het strand daar waar de golven net overheen spoelen, keihard....dus alles wat het regent is mooi meegenomen, .......
Dat hard worden van het zand heeft meer met de verdeling van de diverse korrelgroottes te maken. Doordat er een brede range is in korrelgroottes van het Noordzeezand zullen de kleinere korrels de ruimten tussen de grotere korrels opvullen. Dat maakt het zand al wat compacter. Door capillaire werking blijft het zand bij lager wordend water nog wat vochtig en dat draagt ook bij aan het hard aanvoelen van het zandstrand. En ook het zout dat achter blijft na verdamping van zeewater voegt nog iets toe. Maar het hard kunnen worden van zand is grotendeels afhankelijk van de korrelgrootteverdeling van het zand. Daarom moet je opgeven bij het bestellen van zand waar je het voor gaat gebruiken. Bijvoorbeeld speelbakzand is totaal onbruikbaar in jouw geval.
Maar we begeven ons nu wel op het gebied van bouwkunde. Ik heb ruim een jaar bij een baggerbedrijf gewerkt en daar heb ik regelmatig zand moeten analyseren met schudzeven om de samenstelling te bepalen.