De 3 grote Amerikaanse meubelmakers

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.888
2.876
Terkaple
www.woodworking.nl
Een prachtig filmpje over George Nakashima is de aanleiding om over alle 3 wat te schrijven. Hun erfenis is zo de moeite waard. Over Sam Maloof en zeker James Krenov is er wel het nodige te vinden op ons forum en het www, maar toch de moeite waard om ze samen nog een keer in een draadje te hebben.

Hout als levend materiaal

George Nakashima, geboren uit Japanse ouders in Amerika, combineerde Japanse zen-filosofie met Amerikaans vakmanschap. Hij liet hout spreken: onregelmatige boomranden, vleugeltafels met natuurlijke kanten en visgraatvlakken zijn zijn handelsmerk. Elk stuk hout behandelde hij als een uniek levend wezen. Zijn atelier in New Hope bestaat nog steeds, gerund door zijn dochter Mira.

George Nakashima
1905 – 1990 · New Hope, Pennsylvania

jaap

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
158
120
Hoofddorp
Een prachtig filmpje over George Nakashima is de aanleiding om over alle 3 wat te schrijven. Hun erfenis is zo de moeite waard. Over Sam Maloof en zeker James Krenov is er wel het nodige te vinden op ons forum en het www, maar toch de moeite waard om ze samen nog een keer in een draadje te hebben.
Zijn er eigenlijk bekende Europese meubelmakers in de trend van deze drie?

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
355
150
Zaanstreek
zullen we de Scandinavische meesters niet vergeten? Wegner, Finn Juhl, Åke Axelsson. En uiteraard Rietveld & Michael Thonet

Ik ben ooit bij Nakashima langs geweest. Uitgebreide tour gehad door de werkplaats, het landgoed en de houtopslag. Fascinerend hoe de filosofie doorademt in alle elementen die je daar tegenkomt, heeft veel indruk gemaakt!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.306
1.132
Enschede
ingoogni.nl
Denemarken:
Hans Wegner
Finn Juhl
Ole Wanscher
Børge Mogensen
Arne Vodde
Poul Kjærholm
Nanna Ditzel

Frankrijk:
Pierre Chapo
Charlotte Perriand

Duitsland:
Rolf Heide

De bekendere namen. In Duitsland, Frankrijk, Spanje, GB zitten vele kleine onbekende meubelmakers /ontwerpers die "bespoke" werk maken, unikaten.

zullen we de Scandinavische meesters niet vergeten? Wegner, Finn Juhl, Åke Axelsson. En uiteraard Rietveld & Michael Thonet
Van die zijn er veel van ook de Italianen, Duitsers enzovoort enzovoort… Vind ik toch die past niet in het zelfde profiel en zijn ze allemaal ontwerpers meer dan ambachtelijk hout bewerkers. Rietveld - hij zat zijn stoelen met schroeven

in elkaar. Die mooi ijzer met recht sleuven schroven dat wel.

Dat weet ik niet, eerlijk gezegd heb ik er nooit veel aandacht aan besteed. Nakashima noch Maloof zijn persoonlijkheden die mij veel interesse hebben gewekt en ik ben er niet zo zeker van dat Krenov ook bij deze twee zou moeten worden gerekend.

En Krenov gebruikte ook schroeven - met sleuven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.