Datalek wachtwoorden

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik wilde net de deze site openen toen mijn browser (Safari) mij meldde dat mijn wachtwoord bekend zou zijn geworden bij een datalek. Uit voorzorg heb ik deze veranderd, maar het lijkt me wenselijk dat, mocht er inderdaad een lek zijn geweest, iedereen op de hoogte wordt gesteld.
Hebben meer mensen deze melding ontvangen?
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Ik wilde net de deze site openen toen mijn browser (Safari) mij meldde dat mijn wachtwoord bekend zou zijn geworden bij een datalek. Uit voorzorg heb ik deze veranderd, maar het lijkt me wenselijk dat, mocht er inderdaad een lek zijn geweest, iedereen op de hoogte wordt gesteld.
Hebben meer mensen deze melding ontvangen?
Het forum heeft echt geen datalek. Maar vermoedelijk gebruik je hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites en is het ergens gelekt. Dan worden er bestanden aangeboden met mailadressen etc en die worden o.a. door Safari en Chrome gecheckt met de gegevens op je computer.

mijn browser waarschuwt ook wel als ik teveel hetzelfde wachtwoord gebruik.

Meest recente grote lek was allekabels.nl met 4,8 miljoen adressen, daar zat ik ook tussen en dan moet je aan de bak.

jaap
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik was inderdaad ook aan de beurt bij 'alle kabels'. Geen idee meer welk wachtwoord ik daar had.
Maar ik vind je uitleg erg plausibel.
Dank voor de reactie!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In Safari kun je klikken op voorkeuren en dan wachtwoorden. Daar staat vast het vinkje aangeklikt van "detecteer wachtwoorden die voorkomen in bekende datalekken". Bij mij staan er dan ook nog verschillende gele driehoekjes met beveiligingsadvies.

In Chrome klik je rechts boven op de 3 stipjes en dan op instellingen. Links in de kolom kies je dan veiligheidscheck, dan worden je wachtwoorden etc ook gecontroleerd.
Gewoon af en toe doen en je wachtwoorden vernieuwen, hoe vervelend dat ook is.

jaap
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb die melding ook gehad, inderdaad wachtwoord dat ik op meer sites gebruik.
Ik heb tot nu toe niets gewijzigd, heb zoveel wachtwoorden, dat ik er onderhand een boekhouding voor bij moet gaan houden😁
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik ben recent overgestapt van Lastpass (prima maar tegenwoordig betaald) naar Bitwarden. Open source en nagenoeg vergelijkbare functionaliteit voor wat ik zoek.

De tip van @HoutWouter hierboven over naam+kenmerk@gmail.com is een heel waardevolle. Als je dan plots spam krijgt, is het redelijk helder hoe ze aan je e-mailadres komen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Apple heeft zelf een goede wachtwoordmanager ingebouwd. Kijk bij instellingen op wachtwoorden, dan kun je ze op al je apple apparaten gebruiken

Frank
Als je ook nog een Windows pc gebruikt is een paswoord manager een goed alternatief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.