Dakluik in platdak dakkapel maken

Rikw00dworking

Nieuw lid
19 nov 2024
2
0
NL
Hallo allen,

Momenteel ben ik bezig met het aanbouwen van een nieuw deel van mijn woning waar een dakkapel op komt.
Als ik om me heen kijk, zie ik rondom aardig veel vieze dakkapellen die niet tijdig schoongemaakt worden.
Dit snap ik enerzijds wel; hiervoor moet je aardig wat kapriolen uithalen om dat fatsoenlijk te doen, of een externe partij inhuren.

Om mezelf dit leed te besparen heb ik het idee opgevat om mijn dakkapel uit te voeren met een soort mini luikje zodat ik op de dakkapel kan komen.
Dit kan tevens makkelijk zijn voor het schoonmaken van mijn toekomstige PV panelen die op het bovengelegen schuin dak en op een deel van de dakkapel komen.

In de handel zijn legio voorbeelden van dakluiken, welke veelal voor utilitaire doeleinden geschikt zijn.
"Mijn" dakluik hoeft maar een max doorgang van ± 60x60 cm te hebben, voor dat incidentele gebruik.

Idee: tussen de balklaag van de nieuw aan te brengen dakkapel (hart op hart maat balklaag 61 cm), een extra balkraveling aanbrengen.
De reguliere balklaag bestaat uit 120 mm hoge balken met daarop underlayment en 100 mm PIR isolatie.
Dakbedekking wordt uitgevoerd in EPDM.

Onderstaand mijn eerste schetsje, echter mogelijk hebben jullie andere voorstellen of initiatieven

Enkele hoofdbrekers:
- Hoe ga ik het daadwerkelijke luik isoleren, en welke afwerking pas ik aan de bovenzijde toe? Met zink ben ik bang voor geluidsoverlast bij regen, dus voorkeur zou ook een zachtere dakbedekking hebben zoals EPDM.
- Hoe zorg ik dat het luik afsluitbaar is?
- Ik wil een goede kierdichting bij de aansluiting, mogelijk zelfs dubbel. Ik ben momenteel vrij inspiratieloos hoe ik dit kan oplossen.
- Plaatsing va nde scharnieren is ook nog een uitdaging, ik zit er zelfs aan te denken om enkel een soort plaat erop te maken die ik vanuit binnen los haal.
Voor die sporadische keer dat ik op het dak moet zijn, kan ik deze plaat vervolgens naar binnen "trekken", dus scharnier is geen must.
(Zolang het luik maar rechthoekig is, en niet te zwaar).
- Graag zou ik hem ook nog een beetje redelijk geïsoleerd willen hebben.

Hebben jullie suggesties of ideeën hoe ik e.e.a. best zou kunnen uitvoeren

1731998547100.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
De meeste fabrikanten van dak toetredings luiken , kunnen een luik op maat maken. Dan heb je in ieder geval een luik met wat isolatie.

Rikw00dworking

Nieuw lid
19 nov 2024
2
0
NL
welkom als nieuw lid

zelf zou ik gewoon een koepel plaatsen
maar goed . . .

heb je hier isolatie ?
Bekijk bijlage 150354
Nee zeker niet, dit is puur even een principe idee, wat nog verder uitgewerkt moet worden qua detaillering.
Kierdichting zou met bijvoorbeeld een rubber profiel o.i.d. uitgevoerd moeten worden.
Was benieuwd hoe anderen mensen tegen dit idee aan zouden kijken.

Er zijn inderdaad koepels in de handel welke in daktoetreding voorzien, maar deze voldoen niet voor mijn toepassing. Afgezien van het feit dat ik het leuk vind om te kijken of ik zelf (met wat hulp) iets kan verzinnen/maken.
Mocht ik er echt niet uitkomen, zou dit inderdaad een optie kunnen zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Waarom voldoen die luiken niet? Je wil er zelf een knutsel uitvoering van maken. Maar zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet. Opstandje van hechthout, isolatie er tegen, epdm er omheen en je hebt een opstand. Luik, plaatje hechthout met overstek, sponninglat aan de binnenkant, tochtstrip er in, paar raamboompjes voor de vergrendeling, plaatje isolatie er op en bekleden met epdm.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
231
95
Rijswijk
Hoe hoog is je dak? Kun je dan geen ladder er tegenaan zetten 1 keer per jaar?
naast mijn dakkapel maak ik ook de ramen en de windveer 1 keer per jaar schoon.
Dit kan niet allemaal vanaf het dak (bij mij) en dan zou je luik maar een gedeeltelijke oplossing zijn.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.211
294
Goeree-Overflakkee
Het luik in jouw schets watert niet af, is niet waterdicht, heeft koudebruggen en is niet (langdurig) kierdicht. Bestudeer eens goed de details van de dakluiken die te koop zijn, dan kom je vanzelf tot de conclusie dat die dingen hun geld echt wel waard zijn.

Kan je via het dak de zijkanten ook schoonmaken? Maakt het verschil of je via het luik of een raam of een ladder het dak op gaat?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
449
189
De dakkapellen die ik om me heen zie, hebben allemaal ramen die helemaal open kunnen. Vanaf het schuine dak kan je overal veel beter bij dan vanaf het platte dak.

Misschien een gek idee, maar kan je niet beter een klimtuig kopen en ergens een ankerpunt maken?
Als je graag een luikje maakt: aan de binnenkant een (geheim) luikje met het ankerpunt, harnas en touw.
Overigens is zekeren ook aan te raden als je vanaf het platdak iets wilt doen, want dan moet je over de dakrand heen werken.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
118
74
Tilburg
Kan je er niet met een ladder komen?
Dan zou ik dat luik lekker laten zitten, is anders toch een plek waar het als eerste gaat lekken, condenseren etc.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.