Ik ben bezig met de restauratie van een dak van een old-timer.
Het is een rechthoekig frame dat zowel in de lengte als in de breedte een bolling heeft. Het frame wordt aan de buitenkant bekleed met een metalen plaat en aan de binnenkant met stof. Je ziet er dus niks van terug. Essentieel is wel dat de vorm goed is omdat het de basis voor het autodak is. Het frame bestaat uit een buitenrand en meerdere dwars-latten.
Door inwatering zijn de hoeken vergaan van de buitenrand en heeft het frame geen stevigheid meer. Nu kan ik er voor kiezen om alleen de hoeken te vervangen en dan met de schaaf de ronding proberen te krijgen, maar beter is mogelijk om de hele buitenrand te vervangen, alleen dan zit ik met die bolling. Wat is een handige werkwijze? Ik heb geen stoomkast o.i.d. Ook is de bolling en de lengte anders dan de bolling in de breedte.
Het frame is in zijn geheel met pen- gatverbindingen gemaakt. De dwars-latten in het frame zijn alle nog puntgaaf en hoeven niet vervangen te worden. Het is geheel is volgens mij van essenhout.
Ter verduidelijking een foto van een lat die één buitenzijde van het frame vormt. Hij ligt op een alu profiel om de mate van de ronding aan te geven. Het frame bestaat uit latten van 2 x 2,5 cm en is ongeveer 1 x 1 meter.
De buitenrand bevat de gaten voor de pen-gat.
Het is een rechthoekig frame dat zowel in de lengte als in de breedte een bolling heeft. Het frame wordt aan de buitenkant bekleed met een metalen plaat en aan de binnenkant met stof. Je ziet er dus niks van terug. Essentieel is wel dat de vorm goed is omdat het de basis voor het autodak is. Het frame bestaat uit een buitenrand en meerdere dwars-latten.
Door inwatering zijn de hoeken vergaan van de buitenrand en heeft het frame geen stevigheid meer. Nu kan ik er voor kiezen om alleen de hoeken te vervangen en dan met de schaaf de ronding proberen te krijgen, maar beter is mogelijk om de hele buitenrand te vervangen, alleen dan zit ik met die bolling. Wat is een handige werkwijze? Ik heb geen stoomkast o.i.d. Ook is de bolling en de lengte anders dan de bolling in de breedte.
Het frame is in zijn geheel met pen- gatverbindingen gemaakt. De dwars-latten in het frame zijn alle nog puntgaaf en hoeven niet vervangen te worden. Het is geheel is volgens mij van essenhout.
Ter verduidelijking een foto van een lat die één buitenzijde van het frame vormt. Hij ligt op een alu profiel om de mate van de ronding aan te geven. Het frame bestaat uit latten van 2 x 2,5 cm en is ongeveer 1 x 1 meter.
De buitenrand bevat de gaten voor de pen-gat.