Ik ben nu al een paar jaar bezig met mijn handgereedschappen. Niet op een ambachtelijke markt maar gewoon thuis op zolder.
Inmiddels heb ik mijzelf al aardig wat vaardigheden aangeleerd, via youtube maar ook uit boeken, en het gaat hartstikke goed.
Waar ik af en toe wel op vastloop is de manier waarop ik mijn te bewerken materialen vast zet om ze te bewerken.
Een voorbeeld?
De bodem van een la is vaak maar 10mm dik. Hoe klem je dat vast om het nog even een keer te schaven.
Nog een voorbeeld?
Na een tijdje schaven kwam ik er achter dat er een glooing in mijn werkblad zat. Daardoor kreeg ik mijn planken niet mooi vlak.
Dit zijn dingen die voor de bekende youtubers vanzelf sprekend zijn, maar ik ben vaak langer bezig om iets goed op mijn werkbank te fixeren dan het schaven zelf.
Raymond!
Verschillende opties om over na te denken:
Schaaf je werkbank vlak.
Je kan altijd een stukje hout onder je paneel leggen, dan word deze een beetje bol en kun je het wel helemaal afwerken
Gebruik een schaaf met twee raakpunten ipv vlak of drie
(mijn optie) schaaf enkel een soort van bossing aan de onderkant van de ladebodem om deze lekker snel pas te maken. Deze is toch niet zichtbaar. De binnenkant heb je dan eerst, op een van de bovengenoemde manieren snel afgewerkt.
Je hebt toch gewoon een Duits model werkbank met doken en bankschroef? Zo niet; hoe fixeer je je werk om te schaven?
Laatst bewerkt: