Cursus schaven maken

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Hoi Caspar,
ik ben wel geinteresseerd in de begin"lessen" van de cursus hoe de schaaf precies werkt en afgesteld kan worden. Het zelf bouwen van een schaaf heeft op dit moment iets minder mijn interesse maar wie weet steek je me tijdens de lessen aan met het bouw-je-eigen-schaaf virus :D Dus ik wil ook graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
groet,
Wicher
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Stuur even je mail adres naar contact op mijn website, dan heb ik je in mijn bestand.

ga binnen enkele weken een duidelijk verhaal en een datum vaststellen, hangt een beetje af van hoe snel ik mijn werkplaats kan inrichten om mensen te kunnen ontvangen. Moet zovieso een schaafbalk hebben anders kan ik weinig laten zien...

tot snel
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Mijn werkplaats begint langzaam vorm te krijgen, denk nog een week te moeten werken voor ik mensen kan ontvangen. In dezelfde week zal ik iedereen die mij zijn gegevens gemaild heeft een mail sturen waarin ik duidelijkheid en organisatie geef aan het gebeuren.

Tot snel,

Caspar
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Eindelijk dan...!!!

De cursus is in vier delen opgesplitst, waarin ik opeenvolgend, de onderwerpen behandel die ik hieronder zal noemen:

Cursusdag een: zondag 24 mei aanvang: 12.00

Het onderwerp van deze eerste cursusdag richt zich op de werking van de schaaf en snijdgereedschap.
Diverse methoden van slijpen van beitels, voorbereiden van de schaaf, technische werking van het instrument en methoden en techniek in het gebruik.

Cursusdag twee: zondag 7 juni aanvang: 12.00

Het onderwerp van deze cursusdag richt zich op de werking van zagen en het slijpen en maken van tanden. Hierin zullen we het hebben over technieken die nodig zijn om zowel zagen als raspjes te maken die weer nodig zijn bij het maken van schaven en uiteraard technieken waarbij je zelf handzagen op topniveau kunt hanteren.
Verschillende vertandingen, slijpen van de tanden, maken van tanden, de nodige hitte behandeling om recyclet staal bewerkbaar te maken en weer werkbaar en het maken van schavenmakers raspjes.

Cursusdag drie: zondag 21 juni aanvang 12.00 en
Cursusdag vier: zondag 5 juli aanvang 12.00

Het onderwerp van deze cursus richt zich op het maken van schaven.
Het uitzetten van de tekening, uithakken van de opening en de mond, zagen van de tapse wig- gaten, maken van de deckbeitel, vlakken van de bedding en het maken van een schaafbeitel.


Aan het begin van elke nieuwe cursus bespreken we eventuele resultaten die met de informatie van de vorige cursus zijn behaald of problemen die zich hebben voorgedaan.

De kosten van de cursus bedragen 40 euro per cursusdag (Als u student bent en het echt niet kunt betalen, neem contact met mij op)

Elke cursus ziet er als volgt uit:
Ik bespreek de onderwerpen, doe dingen voor, reageer op jullie vragen.
Onthoud dat het een informatieve cursus is, die zich niet richt op het begeleiden in zelf maken op locatie, maar de nodige informatie verschaft die het mogelijk maken om deze stappen zelf te ondernemen.
Dit heeft verschillende redenen: Ten eerste omdat ik denk dat de tijdspan veel te krap is om deze cursus te begeleiden, dat de verstrekking van informatie en het reageren op de behaalde resultaten veel leerzamer is dan EEN dag iemand begeleiden in het hakken. De geest denkt harder als hij voor zich zelf werkt en uiteraard heb ik ook geen plek om zo iets te accommoderen.

Om deze cursus voor mij een succes te maken, wil ik attenderen op het feit dat ik jullie ontvang in mijn werkplek, die voor mij een soort heilige plek is waar ik mij erg thuis voel. Mijn gereedschappen zijn mij erg dierbaar en ik behandel deze met veel respect.
Ik zou het op prijs stellen als er niet zomaar gereedschap gepakt zou worden of even uitgeprobeerd zonder mijn toestemming. Het spijt me om u dit bij voorbaat te vertellen (waarschijnlijk is dit voor jullie meer dan logisch) maar omdat ik graag een prachtcursus wil geven, zeg ik dit even bij voorbaat, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Als u het vraagt is er alles mogelijk en er is voor iedereen ruimte om mijn gereedschap uit te proberen of tijdens de les een punt te maken, mij in de reden te vallen en/ of dingen na/ voor te doen.

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd en hoor graag of ik je kan verwachten.

Wellicht tot snel.

Vriendelijke groet,


Caspar Labarre
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Gisteren meegedaan aan de eerste cursusdag van Caspar. Het was eigenlijk te mooi weer om binnen cursus te doen en ik moest er anderhalf uur heen en terug voor rijden maar het was de moeite zeker waard.
Er waren nog twee mede cursisten en het was al met al een prachtige en gezellige dag in een mooie werkplaats in aanbouw waar ik veel nieuwe facetten van het schaven en schaven maken ben tegengekomen. Teveel om hier nu op te noemen, het heeft me wel zover gekregen de schroom te laten varen en binnenkort ook maar eens zelf een schaaf(je) te gaan maken.
Caspar nog bedankt voor alle informatie en tot de volgende keer.

groeten Wicher
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hey Wicher,

Vond het een zeer geslaagde dag, fijn om je enthousiasme op deze manier te horen. Word zeker net zo interessant de volgende keer!

groet en succes met de 17de eeuwse kamer voortzettingen...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ook ik was bij de cursus aanwezig; en ik kan alle afwezigen alleen maar melden dat ze een interessante middag gemist hebben.

Ik kende een aantal onderwerpen alleen uit boeken en tijdschriften, en theorie is leuk, maar praktijk is beter. Niets is zo illustratief als iemand eens daadwerkelijk te zien doen waarover je altijd zelf nadenkt; zo kwam ik er al snel achter dat ik mijn schaven echt veel nauwkeuriger moet afstellen dan ik altijd deed.

Ook het hele slijp/tune proces eens in de praktijk zien helpt enorm.

Ik ben er zeker de volgende sessie weer bij. Dan neem ik wel een andere route terug, want een terugreis van 2,5 uur was niet echt ingecalculeerd (vlooienmarkt beverwijk zorgt voor de nodige file)...

Wicher, je moet trouwens zoeken naar 'The complete guide to sharpening' van Leonard Lee, sowieso voor iedereen een aanrader.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
2e cursus morgen over zagen slijpen en maken en nog meer..

Laat even weten als je nieuw bent en komt

groet en tot morgen,

Caspar
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Helaas heb ik dit bericht te laat gelezen :cry: . Ik ben al een hele tijd op zoek naar een workshop zagen slijpen. Ook heb ik verschillende mails gestuurd aan mensen die houtbewerking workshops geven met de vraag of er in de gereedschapslijpcursus aandacht wordt besteedt aan zagen slijpen. Schijnbaar is hier te weinig interesse voor.

Dus Casper voor de volgende zaagslijpcursus hou ik mij aanbevolen.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Het zagenslijpen was inderdaad interessant, en goed te doen.

Nadat ik de eerste 10 van Caspar's oude zagen allemaal vlijmscherp geslepen had, had ik de slag ook aardig te pakken en ging het de volgende 10 een stuk sneller. Een beetje de 'karate kid' benadering, zeg maar :)

Ik hoop ook deze week nog een paar oude spanzagen binnen te krijgen, en neem ze in ieder geval even mee; dan kan ik ook wat maten e.d. vastleggen want er moet nog wel het een en ander gereviseerd worden, zag ik al. Overigens valt het nog niet mee om aan een zaagzettang van redelijke kwaliteit te komen, die liggen niet voor het oprapen.

Ik was overigens ZEER onder de indruk van het schaafje dat Caspar had om gleufjes te maken voor spanzagen. Ik neem een fototoestel en een lineaal mee, en leg wat details vast.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Goed om te horen paul!

Ik heb nog wat extra info over zagenslijpen zondag! nieuwe dingen geleerd!


EVEN VOOR IEDEREEN, ALLE GEINTERESEERDEN, SCHAVENMAKEN AANSTAANDE ZONDAG!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.