constructieadvies wandmeubel met lang zwevend schap

foureyessinnamon

Nieuw lid
2 feb 2023
5
0
Belgie
Besten,

Ik ben een beginneling met een ambitieus plan.
Ik wil een wandmeubel maken dat bestaat uit één verticale kolom met onderverdelingen. Deze kolom wordt in een hoek geplaatst.
Aan de zijkant van deze kolom komen 2 lange schappen.
De dikte van de schappen, onderverdelingen en zijwanden bedraagt 6cm, om esthetische redenen.

Artboard 1.png

Enkele vragen:
  1. Welk (plaat)materiaal gebruik ik best? Het eindresultaat moet effen wit worden.

  2. Hoe realiseer ik de dikte van 6cm? Platen op elkaar lijmen en er een "fake" front op bevestigen van 6cm?

  3. Hoe construeer ik de schappen best? De schappen zijn erg lang: 350 cm en 30cm breed. Platen op elkaar lijmen en inwendig verstevigen met bvb aluminium? Of op meerdere plaatsen verankeren in de muur met bvb een draadstang? Het geheel komt tegen een stevige bakstenen muur dus in principe geen probleem om stevig te bevestigen. Vraag is of dit makkelijk recht en waterpas te realiseren is.

  4. De schappen sluiten aan de losse zijde aan op een oude haard met een grillig profiel (schematisch weergegeven in de tekening + rode pijl op de foto) Hoe realiseer ik dit contour best?
    PHOTO-2023-01-05-14-49-44-2.png

  5. Esthetiek: Is het aangeraden om de horizontale schappen en onderverdelingen iets minder dik te maken dan de verticale wanden? Uit mijn ervaring als grafisch ontwerper weet ik dat een horizontale lijn zwaarder lijkt dan een verticale lijn van dezelfde dikte. Houden jullie hier ook rekening mee bij ontwerpen?

Alle tips zeer welkom.

Alvast bedankt
 

Caroline

Nieuw lid
12 mrt 2018
21
4
Besten,

Ik ben een beginneling met een ambitieus plan.
Ik wil een wandmeubel maken dat bestaat uit één verticale kolom met onderverdelingen. Deze kolom wordt in een hoek geplaatst.
Aan de zijkant van deze kolom komen 2 lange schappen.
De dikte van de schappen, onderverdelingen en zijwanden bedraagt 6cm, om esthetische redenen.

Bekijk bijlage 128574

Enkele vragen:
  1. Welk (plaat)materiaal gebruik ik best? Het eindresultaat moet effen wit worden.

  2. Hoe realiseer ik de dikte van 6cm? Platen op elkaar lijmen en er een "fake" front op bevestigen van 6cm?

  3. Hoe construeer ik de schappen best? De schappen zijn erg lang: 350 cm en 30cm breed. Platen op elkaar lijmen en inwendig verstevigen met bvb aluminium? Of op meerdere plaatsen verankeren in de muur met bvb een draadstang? Het geheel komt tegen een stevige bakstenen muur dus in principe geen probleem om stevig te bevestigen. Vraag is of dit makkelijk recht en waterpas te realiseren is.

  4. De schappen sluiten aan de losse zijde aan op een oude haard met een grillig profiel (schematisch weergegeven in de tekening + rode pijl op de foto) Hoe realiseer ik dit contour best?
    Bekijk bijlage 128575

  5. Esthetiek: Is het aangeraden om de horizontale schappen en onderverdelingen iets minder dik te maken dan de verticale wanden? Uit mijn ervaring als grafisch ontwerper weet ik dat een horizontale lijn zwaarder lijkt dan een verticale lijn van dezelfde dikte. Houden jullie hier ook rekening mee bij ontwerpen?

Alle tips zeer welkom.

Alvast bedankt

Heel toevallig heb ik dezelfde schouw in Franse steen en ik ben leggers aan het maken voor bij mijn dochter.Ik heb veel opgezocht ivm draadstangen en zwevende planken en het probleem is vaak dat deze niet stevig zijn .Ik heb nu een platte draadstang gekocht met keilbout.De leggers zelf heb ik in verstek afgewerkt op de voorzijde.Je kan dan zo dik gaan als je wilt ,bij mij is dat 7 cm. Wat ik wel niet zou doen is de legger over de schouw uitsprong laten komen ,ik zou een 10 tal cm vroeger stoppen , de schouw blijft stijlvoller met de leggers ernaast dan aansluitend.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
1 MDF 12mm v313

2 boven, onder en front en zijkant verstek zagen en lijmen.
in de holle delen stroken mfd lijmen zodat je een torsie box krijgt.

3 Zie 2

4 zoek op youtube "scribe a wall"

5 Alles even dik.
Leg planken in kast en lange planken 1cm minder diep dan de zijwanden van de kast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.