constructie advies gevraagd, kast zonder lijm en schroeven

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een "dovetail" is een zwaluwstaartverbinding in het Nederlands. En in het geval van wat er in het filmpje getoond wordt (minuut 15 en verder), is het specifiek een schuifzwaluwstaart.
Of dit voor TS de meest handige verbinding is, weet ik niet, omdat hij dan die strook van het hout ook naderhand niet meer kan gebruiken. Dan kan hij net zo goed schroeven en die strook er bij hergebruik ook vanaf zagen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
Ik moet even nog even zoeken naar nederlandse woorden. Maar ik denk aan "dovetail" gebruiken om de panelen in elkaar te schuiven. YouTube gaf mij onlangs deze suggestie van een man die tiktok filmpjes nadoet. Daar zie je wel wat ik bedoel Klik naar youtube
John Malecki, wie kent hem niet. 😅
Dovetails = zwaluwstaart verbinding in het Nederlands. En die staat zeker op mijn agenda. Iets groter uitvoeren en deze complimenteren met deuvels of twee minifix/Festool Connectors [DF 500].

Vandaag een test stukje gemaakt om te kijken hoe sterk een haakse deze koppeling blijft. Valt niet tegen. Denk dat alles wel droog in elkaar te zetten is.

Nog makkelijker is om wat Joris zegt, losse boxen maken en die koppelen en stapelen. Maar dat kost weer ruimte en meer hout. Ik heb maar 115 breed en 68 diep en wil de kwaliteit toch wel goed houden. Geen meubelpanelen dus.

Maar bedankt zover voor de suggesties. 👍
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
je lijmt maar één kant, dus hij kan weer uit elkaar en die verlijmde domino zaag je gewoon weer weg bij hergebruik
ja dat is wel een heel goed idee! Maar waarom moet je de verlijmde domino terug wegzagen? Deze past toch terug in het reeds voorzien gat, niet?
BTW: als je een domino op stand 1 zet, is dat echt een precieze fit? Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een manier om meubels toch uit elkaar te halen.

Als je veel materiaal hebt, en je hebt de lamello zeta P2, --> clamex gebruiken! heel subtiel en herbruikbaar!
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Als je een zwaluwstaart netjes doorzaagt, dan heb je ook 2 panelen... alleen 1 met een restje staart van het andere paneel...
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Wellicht eens googelen naar de peanut connectors of de keilverbinder van sautershop. Die zijn relatief eenvoudig aan te brengen en ook weer te demonteren. Zonder lijm. Voor kleinschalig werk kun je beginnen met een startersetje voor een relatief kleine investering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Sorry, maar staarten gaan steken omdat je de kast demontabel wil maken is voor mij echt de wereld op z'n kop.
Tuurlijk, je kan de hele kast met zwaluwstaarten bouwen maar dat is:
1) extreem tijdintensief. Zéker voor een kast die maar 2 jaar staat
2) een niet-gelijmde zwaluwstaart is ook zwak. Hij kan mooi passen bij aanvang maar doordat de panelen verschillend werken zullen of je staarten te groot, of te klein worden. Kortom, je krijgt ze niet meer los of hij wordt wankel

Zeker als je een dominofrees voor handen hebt kan dit mákkelijk een sterke kast worden. Ongeveer iedere 10cm een dominotje waarvan je bijvoorbeeld de buitenste twee zo'n demontabele doet trekt de boel keihard aan. Die anderen hoef je dan niet te lijmen, die zitten op klem al behoorlijk en zorgen dat de panelen mooi op de plek blijven. Minifix, lamello clamex, doen allemaal ongeveer hetzelfde. Nadeel van deze festool verbinders is dat je een dominofrees moet hebben, maar laat je die nou al hebben. Waarom dat het wiel opnieuw uitvinden?

Wordt het massief? Kijk dan vooral goed naar je nerfrichting & werken van het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
Bedankt voor je reactie Doubledot.
Er komen geen zwaluwstaarten aan te pas. Alles wordt gedaan met Festool verbinders en domino's.
En er komen toch schroeven aan te pas omdat het ontwerp lades en deurtjes bevat. En ik vind nu dat we daarom ook elders, voor stevigheid wel schroeven kunnen gebruiken. Ik heb nie veel tijd meer om het project klaar te krijgen dus ik moet wat snelle werkopties hebben. Schroeven i.p.v. zwaluwstaarten bijvoorbeeld.

Bedankt voor alle input.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.