constructie advies gevraagd, kast zonder lijm en schroeven

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
Hoi allemaal,

Ik moet een kast gaan maken die maar 2 jaar wordt gebruikt. Alles verlijmen en schroeven vind ik jammer van het Eiken wat ik ga gebruiken,
Zie tekening voor een globale indruk.
De twee buiten wanden en dak worden 25 mm met alle andere panelen en legplanken ong. 18 mm.

Ik ga voor alle ingesloten panelen pen/gat verbindingen gebruiken. Dit wilde ik ook doen voor de buitenste drie elementen [twee zijkanten en top] maar deze ook versterken met de Connectors voor de DF 500 zodat de elementen stevig aangetrokken worden.

Hebben jullie mogelijk een andere suggestie of oplossing?

Alvast bedankt.

capture_03072023_200745.jpg FS-DOMC5_E_big.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
zonde van het hout ?
pen&gat + verbinders gaan ook hun sporen nalaten
het verschil met schroeven zie ik niet direct
lijmen zou ik zeker niet doen, want dan kan je ze niet meer uit mekaar halen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
zonde van het hout ?
pen&gat + verbinders gaan ook hun sporen nalaten
het verschil met schroeven zie ik niet direct
lijmen zou ik zeker niet doen, want dan kan je ze niet meer uit mekaar halen
😅

Je hebt helemaal gelijk. Beetje dom van mij.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
en wat als je gewone domino's gebruikt, waar je één kant van lijmt en de andere kant op stand 1 maar niet verlijmt. In mijn ervaring klemt dat echt wel goed.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
Materiaal voor deze kast heb ik allemaal al liggen. Fineer en multiplex moet ik weer gaan kopen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
en wat als je gewone domino's gebruikt, waar je één kant van lijmt en de andere kant op stand 1 maar niet verlijmt. In mijn ervaring klemt dat echt wel goed.
Bedankt voor je suggestie, maar geen lijm want de kast moet weer uit elkaar.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
Ja top idee. Maar ik moet ook rekening houden met het omhoog brengen van de kast ...... in elementen die het liefst plat zijn.
Had ik niet vermeld, excuses.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik zou het gewoon lijmen en voor hergebruik de verbindingen kapot zagen. Is er maar een klein beetje hout verloren. Ik weet niet of je wel eens met die dominoverbindingen hebt gewerkt? Het vraagt een hoge mate van precisie. Ook met de dominomachine. Dus als je daar maar af en toe mee werkt zou ik eerst een proefje doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met wim eens , lijmen en nadien op de lijmnaad weer door zagen als je daar de goede gereedschap voor hebt,
Denk dat het op die manier het minste afval geeft
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
Met wim eens , lijmen en nadien op de lijmnaad weer door zagen als je daar de goede gereedschap voor hebt,
Denk dat het op die manier het minste afval geeft
Timmerman, dus meer dan genoeg gereedschap.
En een timmerman die meer meubels wil gaan maken. Echt een geheel andere sport. 😅
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Twee jaar? En dan al die moeite. Of je nou schroeft, lijmt, deuvelt of anders. Want denk je van gewoon Ikea? En die elementen zijn ook al plat voor vervoer?
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Stomme vraag misschien, maar waarom wordt hij maar twee jaar gebruikt? Dit lijkt me een prima meubel om mee te verhuizen? En even een aanhanger huren lijkt me eerlijk gezegd minder gedoe dan alles maar half aan elkaar maken?
Ikea verbindingen (anders dan de hele kast daar kopen) zijn trouwens misschien ook nog opties.
 

jorisvh

Post veel
als je de kast opbouwt zoals een keuken, met aparte onder/bovenkasten die structureel op zich staan en waar je dan massieve fronten, werkblad en zijpanelen aan bevestigt, dan je die kast prima verplaatsen in stukken voor gebruik elders.
en als je het hout wil recupereren zullen er in de grote massieve panelen hoogstens wat schroefgaatjes zitten aan 1 zijde.
van de kleinere panelen zoals de deurtjes zal waarschijnlijk weinig overblijven als je bevestiging van scharnieren en deurtrekker er af zaagt.

de korpussen zijn dan wellicht goedkoper/lichter in melamine bvb meubelpanelen maar kan natuurlijk ook massief.
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Ik moet even nog even zoeken naar nederlandse woorden. Maar ik denk aan "dovetail" gebruiken om de panelen in elkaar te schuiven. YouTube gaf mij onlangs deze suggestie van een man die tiktok filmpjes nadoet. Daar zie je wel wat ik bedoel Klik naar youtube
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.