Compressor kapot

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik had vandaag de compressor kapot, volgens mij heet dat onderdeel, pressostaat.
Waar moet ik op letten als ik er één besteld?

IMGP5159.jpg

IMGP5161.jpg

IMGP5162.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als ik de blauwe en de bruine draden verbindt moet hij het toch weer doen?
Uiteraard voor heel erg tijdelijk en op tijd de stekker eruit.
Kan ik in ieder geval weer blazen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Als ik de blauwe en de bruine draden verbindt moet hij het toch weer doen?
Uiteraard voor heel erg tijdelijk en op tijd de stekker eruit.
Kan ik in ieder geval weer blazen.
Dat klopt. Op tijd de spanning er af als die op druk is.
Ik zie dat één van de klemmen is gesmolten. Dat is natuurlijk niet goed, dus er is 'iets' aan de hand. Maar wat?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dat gesmolten klemmetje kan door een slechte verbinding gekomen zijn. Door een slechte verbinding worden dit soort klemmetjes (te) warm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Je kan voor nood even de bruine op de plek van de blauwe aansluiten en een kroonsteentje tussen de blauwe zetten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Daar is het een beetje warm geweest door een overgangs weerstand.
Er zijn verschillende op het kapje staat waarschijnlijk alles op wat je moet weten tot hoeveel bar bv.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is mogelijk (nee, waarschijnlijk) veroorzaakt door een slecht contact van de bruine draad waardoor de aansluiting te heet is geworden. . Er lijkt me niet een diepere oorzaak achter te zitten. Haal het los en probeer de aansluiting te herstellen. Maar om een goede en betrouwbare verbinding te maken blijkt dan misschien dat vervanging vd pressostaat nodig is. Lijkt een heel courant type.

mvg
Klaas
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hmmmm....Hoe tevreden ben je over je compressor en kun je wat Euro's missen? Misschien eens kijken naar een low noise compressor van HBM/Hyundai?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je de 2 bruine draden aan elkaar verbind en de 2 blauwe draden met elkaar verbindt heb je meeste kans dat hij gaat draaien op moment dat je de stekkerk in het stopcontact steekt, zonder kortsluiting te krijgen.

Hetgeen je mee op moet passen met die apparaten is dat ze vaak de koppelingen voorzien van een druppel loctite ofzo en als je dan denkt de boel gewoon even los te draaien, dat het vies tegenvalt en soms breekt de boel uit elkaar. Na het in elkaar zetten heb je heel vaak dat het allemaal niet meer 100% dicht is dus dat zijn vooral je aandachtspunten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zoals chevy66 ook al zegt is het veiligst dan werk de prestostaat nog wel alleen wordt die niet dubbel polig onderbroken.
Als je de bruine draad op de prestostaat laat zitten of de blauwe maakt niet uit (het is maar net hou de stekker in het stopcontact zit).
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je de 2 bruine draden aan elkaar verbind en de 2 blauwe draden met elkaar verbindt heb je meeste kans dat hij gaat draaien op moment dat je de stekkerk in het stopcontact steekt, zonder kortsluiting te krijgen.

Hetgeen je mee op moet passen met die apparaten is dat ze vaak de koppelingen voorzien van een druppel loctite ofzo en als je dan denkt de boel gewoon even los te draaien, dat het vies tegenvalt en soms breekt de boel uit elkaar. Na het in elkaar zetten heb je heel vaak dat het allemaal niet meer 100% dicht is dus dat zijn vooral je aandachtspunten.
Dit is echt geen goed plan. Je gaat geen toestel in gebruik nemen waar je de besturing overbrugd hebt. Je kan dit even doen om te testen, maar niet om in gebruik te nemen. Als je veiligheidsventiel hapert en je bent te laat met de stekker uit trekken, heb je een probleem. Chevvy heeft de enige goede tijdelijke oplossing gegeven. Slechts één contact gebruiken. Je hoeft zelfs de bruine en blauwe draden zelfs niet te vewisselen. Bruine draden doorverbinden is voldoende. Als de schakelaar de blauwe onderbreekt, valt de compressor ook stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.