Nu het fijnstoffilter voor mijn werkplaats af is wil ik in het najaar mijn bouwstofzuiger vervangen door een zelfbouw HPVL afzuigunit. Na eerst zelf wat schetsen gemaakt te hebben kwam ik op internet het ontwerp van Michael Truppe tegen. Op duitstalige forums kom je allerlei varianten hiervan tegen en David Koening heeft zijn versie uitvoerig beschreven.

Ik ben nu met het ontwerp van mijn eigen variant begonnen. Het ontwerp is gebaseerd op: een vacuummotor van een Makita VC4210M, cycloon model 3, stofzuigerzak microvezel HEPA en een Arduino Every voor de besturing. De afmeting van de afzuigunit worden ca. 750x400x400mm (hxbxd). De belangrijkste verschillen met het oorspronkelijke ontwerp zijn:

De besturing wordt voorzien van startautomatiek, volumestroombewaking (min. 20ms) en temperatuurbewaking van de koellucht van de vacuummotor.
Tenslotte nog een vraag: heeft iemand op dit forum ervaring met het ontwerp van Micheal Truppe en wat zijn de ervaringen?
Wordt vervolgd,
Eric

Ik ben nu met het ontwerp van mijn eigen variant begonnen. Het ontwerp is gebaseerd op: een vacuummotor van een Makita VC4210M, cycloon model 3, stofzuigerzak microvezel HEPA en een Arduino Every voor de besturing. De afmeting van de afzuigunit worden ca. 750x400x400mm (hxbxd). De belangrijkste verschillen met het oorspronkelijke ontwerp zijn:
- De cycloon is verplaatst naar de zijkant hierdoor kan de aanzuigleiding zonder bochten aan de voorkant van de unit naar buiten gaan;
- De uitblaasopening heb ik verplaatst naar de achterzijde en er is een subkast toegevoegd voor geluidsdemping;
- De vacuumotor is van het type bypass en de koelucht van de motor wordt gescheiden van de afzuiglucht;
- Om de luchtweerstand tussen de cycloon en de stofzak zo klein mogelijk te houden wordt deze gemaakt van getrokken bochten die inlijn staan;
- En de opvangbak krijgt een venster en in de opvangbak komt led-verlichting

De besturing wordt voorzien van startautomatiek, volumestroombewaking (min. 20ms) en temperatuurbewaking van de koellucht van de vacuummotor.
Tenslotte nog een vraag: heeft iemand op dit forum ervaring met het ontwerp van Micheal Truppe en wat zijn de ervaringen?
Wordt vervolgd,
Eric