Combinatiebank, wie (her)kent deze machine ?

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Deze machine nam ik over van een zeer handige beroeps meubelmaker.
Ik kocht 'm omda-tie toevallig op mijn pad kwam, ik was er zeker niet naar op zoek, deze goede kennis, klant ed was met deze machine weer opnieuw begonnen na dat hij bij een mislukte zakelijke stap al zijn machines was kwijt geraakt, gelukkig kon hij na een tijd weer andere machines kopen en kwam deez beschikbaar, hij was er erg enthousiast over, dat is voor mij een enorme aanbeveling, dit soort ervarings berichten uit betrouwbare bron.

Maar, nu ben ik de machine aan het ontdekken, gangbaar maken, ontroesten, verf en lijm resten er af halen, enzzzz.
En er waren allerlei grote en kleine hulpstukken bij, sommigen dingen hebben duidelijk niets met de machine van doen en andere dingen ontbreken.
Dus ben ik benieuwd wat er allemaal bij zou moeten zijn eigenlijk, helaas is er geen enkele indicatie van merk of type te vinden op de machine om zo op zoek te kunnen gaan naar een gebruiksaanwijzing oid.
Dus : wie kan er iets meer vertellen over deze machine ayb ?
Er zitten 3 motoren in voor 3 functies :
- cirkelzaag
- spindelfrees
- vlak en van dikte

bvd !

Het ding is loei zwaar overigens, met aardig wat moeite sta-tie nu op een pallet gelukkig, ondanks dat ik een heftruck en pompwagens heb kostte dat veel fantasie omdat er geen stevige uitsteksels oid aan zitten als aangrijpings punt, zonder schade te maken, redelijk verbazend dat de makers van deze machine daar nu juist weer niet goed over na hebben gedacht.
Ik ga 'm nog een keer op een andere nog te fabriceren pallet zetten, iets lager (zo laag mogelijk) en dan zo dat er van 4 kanten een pompwagen onder kan.
Want dat is de truc bij dit soort machines, en bij mij eigenlijk alles op wielen of pallet.

IMG_1300.JPGIMG_1299.JPGIMG_1298.JPGIMG_1297.JPGIMG_1295.JPGIMG_1296.JPGIMG_1294.JPG
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit is een vijfvoudige combinatie machine zoals Robland en nog een hele reeks andere merken. Die machines zijn eenvoudig te bedienen. Als je er eentje kent, ken je ze allemaal. De functies zijn bij al deze machines gelijklopend op enkele details na.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
helaas is er geen enkele indicatie van merk of type te vinden op de machine om zo op zoek te kunnen gaan naar een gebruiksaanwijzing oid.
Dus : wie kan er iets meer vertellen over deze machine ayb ?
wat is jouw doel met deze machine ?
zelf gebruiken of verkopen ?

strikt genomen staat de enige handleiding die je nodig hebt, op dit plaatje

1619966124949.png

de freesas heeft 2 snelheden
daaruit leid ik af dat het een dahlander op 3 fasen is
op de motoren staat hopelijk een plaatje met de nodige spanning


ik zou beginnen met deze opening af te dichten
een beetje wind, een wapperende broek, en hop . . . .

1619966282416.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Dank, dank, voor reactie.
Ik heb wat detail foto's gemaakt van de plaatjes die er nog wel op zitten.
De messen zijn 320mm
Op zich ben ik redelijk bekend met dit soort machines maar wat er aan hulpstukken bij zou horen te zijn, dat zou ik graag wetenIMG_1306.JPGIMG_1302.JPG
Een type nummer zou helemaal mooi zijn.
Het meeste zal ik 'm als zaagtafel gebruiken, want die mis ik nog al eens, voor klein werk heb ik een festo tafeltje en voor resthout een ferm, en natuurlijk een handcirkelzaag en liniaal, en een cnc portaalfrees, maar een zaagtafel met een roltafel is toch ook wel erg handig.
Maar, ik heb er geen liniaal bij (heet dat zo ?) ik bedoel een iets op de roltafel om het materiaal tegen aan te kunnen leggen.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De messen zijn 320mm
een voor mij onbekende maat, maar ben geen handelaar
meestal kies je tussen 260 en 310

dit plaatje is al beter
die blijken nog te bestaan

1619967971534.png

een zaagtafel met een roltafel is toch ook wel erg handig.
Maar, ik heb er geen liniaal bij (heet dat zo ?) ik bedoel een iets op de roltafel om het materiaal tegen aan te kunnen leggen.
je bedoelt een geleider die in een verstelbare hoek op de roltafel zet ?
die hoeft niet origineel te zijn
op de webwinkel van felder.com vind je die aan 150 euro
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
De messen zijn echt 320mm

De binnenkant is zichtbaar omdat het klepje er af is om er bij te kunnen :) En om een een foto te maken, en zulke weijde broeken heb ik niet, maar, je hebt een punt, maar wat te denken van dat scherpe ding aan de bovenkant :)
Het lijkt me trouwens zeer onhandig sleutelen aan de binnenkant van dit apparaat, weinig toegang, geen andere klepjes.

Het web adres van felder zal zijn : FELDER e-shop | Online Shop ?
Maar hoe dan een aanslag te vinden op die site ?
Heb je een directe link daar voor ayb ?
En niet alles zal passen op deze roltafel. Hier een detail, vd gaten.

IMG_1317.JPG


NB, ik kan er best zelf iets voor maken, zeker voor alleen haaks.
Maar ik ben nog steeds benieuwd hoe het ooit bedacht is.
Ook merkwaardig, de rail voor de roltafel is in hoogte verstelbaar middels sleufgaten, maar als de roltafel op gelijke hoogte staat met de vaste tafel dan is dat de laagste stand.

IMG_1316.JPG

De roltafel is best smal, maar geen gaten om er een verbreding aan te hangen. En waar zijn de grote sparingen ( zie eerdere foto) in de roltafel voor bedacht ?

Veel vragen, bvd
EN, als er iemand deze machine herkent dan wil ik graag het type nummer weten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het web adres van felder zal zijn : FELDER e-shop | Online Shop ?
Maar hoe dan een aanslag te vinden op die site ?
Heb je een directe link daar voor ayb ?
En niet alles zal passen op deze roltafel. Hier een detail, vd gaten.
deze van hammer heb ik op mijn roltafel van scm
daarvoor hoefde ik niet te boren, want het T-stuk paste in de groef van de roltafel
je hoeft enkel de gaten voor het opnamesysteem te maken
dan kan je in jouw roltafel naar hartelust
1620110117807.png


EN, als er iemand deze machine herkent dan wil ik graag het type nummer weten.
heb je de vraag aan holzmann in oostenrijk gesteld ?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
is mistens 30 jaar oud
Er zit een CE stikker op, dat is pas vanaf 1993, dus niet minstens 30 jaar oud.
de freesas heeft 2 snelheden
daaruit leid ik af dat het een dahlander op 3 fasen is
op de motoren staat hopelijk een plaatje met de nodige spanning
En waarom is een 2 snelheden elektromotor een Dahlander en geen dubbelgewikkelde rotor?
een voor mij onbekende maat, maar ben geen handelaar
meestal kies je tussen 260 en 310
Messen kun je kopen in zo'n beetje 10mm oplopend van 80mm tot >700mm.
Dat een paar machines ze toevallig in 26 en 31cm gebruiken wil niet zeggen dat er geen andere lengtes zijn.

Dit wordt allemaal geschreven alsof het 'waarheid' is, maar volgens mij veroorzaakt dit soort meningen als feiten deponeren alleen maar verwarring.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
inderdaad, of hij kan op zoek gaan naar het typenummer van een kombi machine van meer dan 30 jaar oud met een dahlandermotor en 310mm messen, maar dan gaat hij hem niet vinden denk ik.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De machine heeft alle kenmerken van de oude Robland combi’s. In de geschiedenis kun je zien dat HolzMann zo’n 30 jaar en langer geleden machines uit Tsjechië importeerde . Mogelijk dat daar “klonen” van Robland werden gebouwd. Doet bij mij een associatie opkomen van het merk Rojek.
Overigens heb ik in de jaren zeventig en tachtig als beheerder van een drukkerij machines aangeschaft die uit het toenmalige oostblokland Tsjechoslowakije kwamen. Machinaal degelijke machines die door adviezen van de Nederlandse importeur op electronisch goed peil waren gebracht. Prima productiemachines,

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De machine heeft alle kenmerken van de oude Robland combi’s. In de geschiedenis kun je zien dat HolzMann zo’n 30 jaar en langer geleden machines uit Tsjechië importeerde .
alle info is nuttig om @keesfrees in de goeie richting te zetten
ik lees nu '30 jaar of langer'
dat was ook mijn inschatting
op de foto's staat 'CE'
dat doet @XL500SZ besluiten dat de machine hoogstens uit 1993 is, dus max 28 jaar geleden (2 jaar er naast)

ander aspect: de messen zijn 320 mm
volgens @XL500SZ is dat geen uitzondering
bij mijn weten kon je rond die tijd (rond de 30 jaar geleden) bij robland, kimac, vamac, enz kiezen tussen een versie met messen van 260 en 310 mm, maar niet 320 mm

ander element: @XL500SZ bekijkt de roltafel, en oordeelt dat die bijna identiek is aan sommige uitvoeringen van de robland TZ

nog een element: op de machine hangt een plakker van holzmann

het blijft een raadsel
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Dank allen !
Het plaatje van XL500SZ lijkt er wel op maar de functie van die langsop geleider op de roltafel bevreemd mij nogal, of zit die uit de weg geklapt.
Een sleuf rail is er helemaal op deze machine, maar daar heb ik wel een idee over, later meer.
Ik wordt straks (terug)gebeld door de vorige eigenaar.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Op de lengte van de messen zou ik toch ,niet teveel verder gaan of vertrouwen. In mijn oude DANKAERT machine zitten ook messen tss 40 en 42 cm. Waren er al bij toen ik ze kocht. Denk dat het beter is de breedte van de wals eens na te meten voor een juistere benadering.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Zojuist gemeten, de rol, de messen en de breedte van de vandikte is allemaal 320mm.
( heb ik weer eens iets afwijkends te pakken ? )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.